دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1403 - 00:02
جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با آنا:

قهر با صندوق رأی مشکلات را حل نمی‌کند/ مراقب دامی که دشمن پهن کرده باشیم

قهر با صندوق رأی مشکلات را حل نمی‌کند  مراقب دامی که دشمن پهن کرده باشیم
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با تاکید بر اینکه نباید با صندوق رأی قهر کرد، گفت: در این بین رسانه‌ها، احزاب، نخبگان، فرهیختگان، سیاسیون، علما و غیره نقش مهمی در آگاهی‌بخشی به مردم دارند.
کد خبر : 920436

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت مردم در صحنه‌های مختلف بسیار حائز اهمیت بوده و اصلاً باید گفت مبنای شکل‌گیری جمهوری اسلامی با آرای مردمی بوده و لذا نمی‌توان نسبت به مشارکت در انتخابات بی‌تفاوت بود.

وی افزود: مردم نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس خبرگان و نمایندگان شورای شهر را انتخاب می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت ارکان و ساختار اصلی نظام با آرای مردم شکل می‌گیرد و بدون مشارکت مردم نمی‌توان ساختاری قوی و کارآمد تشکیل داد.

نماینده اسبق مجلس دهم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تنها نظام سیاسی در دنیا محسوب می‌شود که پس از گذشت دو ماه از پیروزی انقلاب، همه‌پرسی برگزار می‌کند و مردم در تعیین نوع نظام سیاسی کشور مشارکت می‌کنند. اگر به آمار مشارکت مردم در آن مقطع نگاهی بیندازید واقعاً درصد مشارکت بسیار بالا بوده و موجب حیرت کل کشورها شد. امام راحل به نقش مردم اعتقاد راسخ داشتند و به مسئولان توصیه می‌کردند که این نقش را نادیده نگیرند و این تفکر در مقام معظم رهبری هم وجود دارد و به همین دلیل است که ایشان بر مشارکت حداکثری تأکید دارند.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه نزدیک به نیم قرن از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، اظهار کرد: دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته پابرجا بماند و دشمنان نتوانند گزندی به این نظام وارد کنند، فقط به خاطر حمایت مردم و سرمایه‌های اجتماعی نظام است. تجربه نشان داده کشورهایی که با بحران مشارکت مردم مواجه هستند و ریزش سرمایه اجتماعی داشته‌اند، مشکلات بسیاری متوجه آنها شده است. در جمهوری اسلامی، مردم سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر رشد این سرمایه‌ها تأکید دارند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از نظام‌های پیشرو در حوزه مردم‌سالاری دینی محسوب می‌شود و در منطقه، نظام سیاسی ایران منحصر به فرد است؛ این نظام توانسته جمهوریت و اسلامیت را با هم ببیند و بسترهای رشد و تعالی دینی و سیاسی را در کشور فراهم آورد.

این نماینده اسبق مجلس با تأکید بر اینکه مردم حق دارند معترض باشند، گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی زندگی را برای مردم سخت کرده و حق دارند معترض باشند ولی باید در نظر داشت با عدم مشارکت در انتخابات شرایط نه تنها بهبود نمی‌یابد بلکه با روی کار آمدن یک فرد غیراصلح امکان بدتر شدن شرایط هم هست. پس می‌توان نتیجه گرفت نباید با صندوق رأی قهر کرد و در این بین رسانه‌ها، احزاب، نخبگان، فرهیختگان، سیاسیون، علما و غیره نقش مهمی در آگاهی‌بخشی به مردم دارند.

جمالی نوبندگانی بیان کرد: برخی در این بین به شیپور دشمن تبدیل شده‌اند و عمداً یا سهواً مردم را تشویق به عدم مشارکت می‌کنند؛ به عبارتی تردیدهایشان را به جای اینکه برطرف سازند به افراد کمتر مطلع منتقل می‌کنند و آنها را هم به اشتباه و تردید وا می‌دارند. باید مراقب به شیپور دشمن و یا به بازیچه دست دشمن تبدیل نشویم. در نظر داشته باشیم آنهایی که معاندین انقلاب اسلامی هستند چه رفتارهایی در خارج کشور علیه ایرانی‌هایی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند از خود نشان دادند، به عبارتی به آنها فحاشی و تعرض کردند. اگر اینها مدعی آزادی و دموکراسی هستند پس چرا این رفتارها را از خود بروز می‌دهند؟ دقت داشته باشیم مبادا به دام تحریفات و دوگانه‌سازی‌های دشمن و معاندان بیفتیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته