دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1403 - 12:25

بازی نتانیاهو با کارت «تردید» رأی‌دهنده آمریکایی، چرا یهودی‌ها؟

بازی نتانیاهو با کارت «تردید» رأی‌دهنده آمریکایی، چرا یهودی‌ها؟
جنگ غزه و شخص نتانیاهو دو عاملی هستند که به‌طور مجزا و در کنش با یکدیگر بر نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تأثیر می‌گذارند تا آنجا که نخست‌وزیر اسرائیل مجال آن را دارد که تیغ انتقام حزب جمهوری‌خواه را به نفع گرفتن امتیاز نظامی-سیاسی از دولت واشینگتن تیز کند.
کد خبر : 920131

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم خرمائی: قرار است یک ماه دیگر برگزار شود در تاریخ ۲۴ جولای (۳ مرداد)؛ اما نگرانی از اینکه چه خواهد گفت و آنچه می‌گوید چه تأثیری بر سبد آرای «جو بایدن» رئیس‌جمهور و نامزد دموکرات گود انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا خواهد داشت، سیاست‌مداران طیف چپ را در ایالات متحده آشفته کرده است.

اگرچه «تضمین امنیت اسرائیل» سنگ زیربنای سیاست منطقه‌ای آمریکا در چارچوب رویکردی فراحزبی است، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این بار به دعوت جمهوری‌خواهان در صحن قانون‌گذاری ایالات متحده سخنرانی خواهد کرد.

کلمه به کلمه حرف‌های بی‌بی می‌تواند به دورنمای حیات سیاسی هر یک از نامزد‌ها به نسبت آرایی که از سبد انتخاباتی‌شان کم یا به آن اضافه می‌شود، هاشور بزند

آنگونه که از نظرسنجی‌ها برمی‌آید، رقابت میان بایدن در مقام رئیس‌جمهور فعلی و «دونالد ترامپ» که در جایگاه رئیس‌جمهور سابق به نمایندگی از اردوگاه فیل‌ها (جمهوری‌خواهان در سمت راست طیف سیاسی) وارد میدان رقابت شده، بسیار تنگاتنگ است و در چنین شرایطی، آرای رأی‌دهندگان مستقل یا اقلیت‌هایی که انتخابشان به فاکتور‌های نژادی، جنسیتی، اجتماعی و احساسی وابسته است، سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کند.

در گرگ‌ومیش ابهام حاکم بر فضای انتخاباتی آمریکا که از قبل هم به‌واسطه فاکتور‌های سیاست داخلی از قبیل اقتصاد، نرخ تورم و مهاجرت مه‌آلود بود، کلمه به کلمه حرف‌های بی‌بی (نتانیاهو) می‌تواند به دورنمای حیات سیاسی هر یک از نامزد‌ها به نسبت آرایی که از سبد انتخاباتی‌شان کم یا به آن اضافه می‌شود، هاشور بزند.

طبق پیش‌بینی‌ها، بخش بزرگی از صحبت‌های آن روز نتانیاهو که این روز‌ها به دلیل ناکامی در تحقق اهداف جنگ غزه مبنی بر آزادی اسرا و نابودی حماس با بحران مشروعیت داخلی مواجه است، به تطمیع افکار ساکنان سرزمین‌های اشغالی اختصاص می‌یابد و قسمتی هم صرف تمجید از حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی می‌شود؛ اما اینکه او برای ترمیم وجهه داخلی خود، تیغ انتقام حزب جمهوری‌خواه به نفع گرفتن امتیاز نظامی-سیاسی از دولت واشینگتن را تا چه حد تیز می‌کند، چندان مشخص نیست.

بااین‌همه، شواهد نشان می‌دهد که بی‌بی شمشیر را از رو بسته و چاقوی زبان را از غلاف کشیده است. دو هفته پیش بود که نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی، دموکرات‌های کاخ سفید را به تعلل و امتناع از ارائه تسلیحات موردنیاز رژیم صهیونیستی متهم کرد.

یکی از نتایج طرح این اتهام، موضع‌گیری وزارت خارجه آمریکا بود مبنی بر اینکه دولت بایدن فقط تحویل محموله بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی را به حال تعلیق درآورده و بقیه کمک‌ها به روال سابق ارائه می‌شود. دومین واکنش هم به تعویق جلسه مشترک بررسی اسناد مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مربوط می‌شد.

اما بی‌بی هفته گذشته در آغاز یکی از جلسات کابینه، بازهم با لحن نیش‌دار از دولت بایدن سخن گفت و مدعی شد: «هفته‌های متمادی، از دوستان آمریکایی خود خواستیم که تحویل (تسلیحات) را تسریع بخشند. بار‌ها این کار را کردیم. انواع توضیحات را شنیدیم، اما یکی (سلاح) هم دریافت نکردیم. اوضاع تغییری نکرده است.»

جنگ غزه و شخص نتانیاهو دو عاملی هستند که به‌طور مجزا و همچنین در کنش با یکدیگر بر نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تأثیر خواهند گذاشت. این تأثیرگذاری اگرچه وقتی به رقم و عدد تبدیل می‌شود کوچک می‌نماید، در ایالت‌های کلیدی با بیشترین تعداد رأی‌دهندگان مردد، می‌تواند با شدت یک اهرم فشار نامزد دموکرات یا جمهوری‌خواه را به ورودی کاخ سفید هدایت کند.

اگر نقطه تمرکز را روی بایدن به‌عنوان سکان‌دار فعلی کاخ سفید بگذاریم، آرای مردد (با احتمال رأی ممتنع یا انداختن رأی به سبد ترامپ در دقیقه ۹۰) که می‌توانند جایگاه نامزد دموکرات را در انتخابات نوامبر به مخاطره بیندازند، از آن این گروه‌ها خواهد بود: یهودیان، مسلمانان، عرب-آمریکایی‌ها، نسل زد و سیاه‌پوستان ایالت‌های جنوبی.

«پابلیک وایز» (Public Wise) با مطالعه این گروه‌ها، مخاطرات جنگ غزه بر سرنوشت انتخاباتی بایدن را دسته‌بندی می‌کند:

*در سطح ملی، ۱۱ درصد از آنهایی که در ۲۰۲۰ به بایدن رأی دادند دیگر به او متعهد نیستند، اما همچنان به او تمایل دارند.

*۹ درصد از آنهایی که در ۲۰۲۰ به بایدن رأی دادند، دیگر به او متعهد نیستند و به‌راحتی هم برای رأی دادن دوباره به او قانع نمی‌شوند.

*میزان تأیید عملکرد بایدن در جنگ غزه، در میان مریدان سابق که دیگر خود را به او متعهد نمی‌دانند، از سایر دموکرات‌ها کمتر است.

*رأی‌دهندگان مرددی که به‌راحتی برای رأی دادن به بایدن قانع می‌شوند، نسبتاً جوان‌تر و کم‌درآمدتر هستند و به نسبت نامشخص لاتین‌تبار، مسلمان و با ریشه‌های خاورمیانه‌ای و یا آفریقایی هستند.

*احتمال اینکه رأی‌دهندگان جوان‌تر فقط فاکتور جنگ غزه را ملاک تصمیم‌گیری قرار دهند، بیشتر است.

برآیند این مطالعه نشان می‌دهد که دموکرات‌ها برای جذب آرای گروه‌هایی که پیش‌تر از آنها نام بردیم، راه دشواری را پیش رو دارند و باید تلاش کنند.

چرا یهودی‌ها؟

این تأثیرگذاری اگرچه وقتی به رقم و عدد تبدیل می‌شود کوچک می‌نماید، در ایالت‌های کلیدی با بیشترین تعداد رأی‌دهندگان مردد، می‌تواند با شدت یک اهرم فشار نامزد دموکرات یا جمهوری‌خواه را به ورودی کاخ سفید هدایت کند

از منظر تاریخی، یهودیان آمریکا تمایل دارند که رأی خود را به سبد نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری بریزند و از اواسط ۱۹۸۰ به این‌سو هم، اسرائیل در مقایسه با مسائل داخلی برایشان اولویت نخست نبوده است.

درحالی‌که ترامپ در دوره زمامداری خود، با توافق‌های ابراهیم و انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، بیشترین خوش‌خدمتی را در حق رژیم صهیونیستی انجام داد، در رقابت انتخاباتی ۲۰۲۰، حدود ۶۸ درصد از رأی یهودیان آمریکا به سبد انتخاباتی بایدن ریخته شد. این رقم برای ترامپ ۳۰ درصد بود.

حتی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر امروز انتخابات برگزار شود، ۶۱ درصد از یهودیان آمریکا باز هم به بایدن رأی می‌دهند.

پس چرا این ارزیابی وجود دارد که در انتخابات ۵ نوامبر، رأی‌دهندگان یهودی می‌توانند موقعیت بایدن دموکرات را متزلزل کنند؟

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۷ درصد از یهودیان آمریکا گمان می‌کنند که از بعد از آغاز درگیری حماس-اسرائیل، احساسات ضدیهود در ایالات متحده افزایش یافته است.

«حس ناامنی جامعه یهودی آمریکا» دقیقاً همان چیزی است که حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده و شخص نتانیاهو روی آن حساب بازکرده‌اند- عاملی که می‌تواند آرا را از سبد بایدن به سبد ترامپ منحرف کند.

اما سؤال مهم این است که آنها چگونه با این کارت بازی می‌کنند؟

در بازی نتانیاهو با کارت «حس ناامنی یهودیان آمریکا» نکته ماجرا این است که حدود ۷۲ تا ۸۵ درصد از رأی‌دهندگان یهودی ساکن ایالت‌های ارغوانی هستند

در نقشه انتخاباتی ایالات‌متحده، ایالت‌هایی با گرایش جمهوری‌خواه به رنگ قرمز و ایالت‌هایی با گرایش دموکرات با رنگ آبی نشان داده می‌شوند. اما آن دسته از ایالت‌ها با بیشترین تعداد رأی‌دهندگان مستقل یا به تعبیری مردد، همان ایالت‌های سرنوشت‌سازی هستند که ما با عناوینی مثل «کلیدی»، «خاکستری»، «آونگی» یا «پاندولی» از آنها نام می‌بریم و دلیلش هم آن است که در آنها، نظر مردم مثل آونگ ساعت میان دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات در نوسان است و تا دقیقه ۹۰ نمی‌دانیم به نفع کدام‌یک از آنها متوقف می‌شود.

در این دور از انتخابات هم، این ایالت‌های ارغوانی می‌توانند با تغییر رنگ به قرمز یا آبی، سرنوشت رقابت را تعیین و کلید کاخ سفید را به ترامپ یا بایدن تقدیم کنند.

در بازی نتانیاهو با کارت «حس ناامنی یهودیان آمریکا» نکته ماجرا این است که حدود ۷۲ تا ۸۵ درصد از رأی‌دهندگان یهودی ساکن ایالت‌های ارغوانی هستند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که در انتخابات پیش رو، از میان ایالت‌های کلیدی، به‌احتمال‌زیاد ایالت‌های فلوریدا (۳.۱ درصد یهودی)، اوهایو (۱.۳ درصد یهودی) و تگزاس (۰.۶ درصد یهودی) تردید کمتری برای انتخاب نامزد جمهوری‌خواه دارند. اما این ایالت‌های بسیار مردد مانند پنسیلوانیا (۲.۳ درصد یهودی)، آریزونا (۱.۵ درصد یهودی)، جورجیا (۱.۲ درصد یهودی)، میشیگان (۰.۹ درصد یهودی)، ویسکانسین ۰.۶) درصد یهودی) و کارولینای شمالی (۰.۴ درصد یهودی) هستند که با مجموع ۸۷ رأی الکترال کالج نتیجه انتخابات را تعیین می‌کنند. ناگفته نماند که حق ورود به کاخ سفید برخورداری از ۲۷۰ رأی الکترال است.

اما حتی در ایالت‌های دموکرات با سرنوشت انتخاباتی معلوم هم، ریزش آرای یهودی‌ها به نفع ترامپ قابل‌تأمل است.

عملکرد ضعیف بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی حتی ظرفیت آن را دارد که در روندی معکوس، رأی‌دهندگان قطعی نامزد دموکرات را به رأی‌دهندگان مردد تبدیل کند

حدود ۱.۸ میلیون نفر از یهودیان بزرگ‌سال (کمتر از یک‌سوم کل رأی‌دهندگان یهود) ساکن ۲۵ حوزه انتخابیه هستند که از این تعداد نیمی از آنها (۱۰ حوزه) در ایالت نیویورک واقع شده‌اند. نظرسنجی «سی‌انا» (Siena) حاکی از بهبود جایگاه ترامپ در میان رأی‌دهندگان سیاه‌پوست و یهودی ایالت نیویورک است. او اختلاف محبوبیت خود با بایدن برای جلب آرای یهودیان نیویورک را به ۶ پله کاهش داده است.

همان‌طور که قبلاً گفتیم، شاید به عدد و رقم، این تغییر ناچیز باشد، اما در ایالت‌های کلیدی، تبدیل هر «رأی‌دهنده مردد» به «رأی‌دهنده قطعی» می‌تواند نامزد‌ها را یک گام بزرگ به کاخ سفید نزدیک کند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که نتانیاهو به امید بازگشت ترامپ به قدرت، جنگ را طولانی می‌کند. در این میان، عملکرد ضعیف بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی حتی ظرفیت آن را دارد که در روندی معکوس، رأی‌دهندگان قطعی نامزد دموکرات را به رأی‌دهندگان مردد تبدیل کند.

آنچه میلیون‌ها بیننده اولین مناظره تلویزیونی میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنج‌شنبه گذشته (۲۷ ژوئن) شاهد بودند، این بود که جو بایدن به‌کرات رشته کلام از دستش خارج می‌شد، زیر لب زمزمه می‌کرد، با دهان باز به فضا خیره می‌شد و اغلب نمی‌توانست جمله‌هایش را به‌درستی تمام کند.

دموکرات‌ها دچار این هراس شده‌اند که اگر سه سال ریاست‌جمهوری تا این اندازه جو بایدن را فرتوت کرده، پنج سال بعد یعنی در ۸۶ سالگی احتمالاً وضعیت جسمانی، عملکردی، سخنرانی‌ها و به‌طورکلی توانایی‌هایش بسیار بدتر خواهد بود.

اما همان‌طور که «یورونیوز» می‌نویسد «دموکرات‌ها از سناریو‌های کنار رفتن جو بایدن به اندازه ماندن او هراس دارند»؛ چراکه فاصله کمی تا موعد انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و این باعث می‌شود که گزینه جانشین بایدن زمان بسیار اندکی برای کمپین‌سازی و معرفی خود به رأی‌دهنده آمریکایی داشته باشد. همچنین، جذب حامیان مالی هم در این شرایط ساده و آسان نخواهد بود.

فارغ از اینکه دامنه تخیلات نتانیاهو درباره تأثیر بازگشت ترامپ بر آینده سیاسی‌اش چه اندازه واقع‌بینانه باشد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فرصت خوبی دارد که در تاریخ ۲۴ جولای (۳ مرداد) با کارت‌های «تردید جامعه یهودی آمریکا به برخورداری از امنیت در سایه حمایت بایدن ضعیف» و «تردید کلی دموکرات‌ها درباره شانس پیروزی مجدد بایدن»، بازی کند و در گود انتخاباتی آمریکا جولان دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته