دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1395 - 11:41

دلیل عقب‌نشینی سازمان ملل متحد در مقابل عربستان چه بود؟

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کرد تهدید ریاض به قطع کمک‌های مالی و فشار گسترده دیپلماتیک، دبیر کل سازمان ملل متحد را وادار کرد نام عربستان را از فهرست ناقضان حقوق کودکان خط بزند.
کد خبر : 92007

به گزارش گروه بین‌الملل متحد خبرگزاری آنا به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک از فشارهای پشت پرده عربستان به سازمان ملل متحد خبر داده و نوشت: «ریاض تهدید کرده بود در صورت باقی ماندن نام عربستان در فهرست ناقضان حقوق کودکان، کمک مالی به نهادهای سازمان ملل متحد را قطع می‌کند.»


سازمان ملل متحد روز دوشنبه در اقدامی بی‌سابقه و تنها یک روز پس از آنکه بان‌کی مون دبیر کل این سازمان برای نخستین بار نام عربستان را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داده و ریاض را به کشتار کودکان یمنی متهم کرد، نام ائتلاف عربی را از این فهرست حذف کرد.


این اقدام پس از آن انجام شد که عربستان از دبیر کل سازمان ملل متحد انتقاد و گزارش این نهاد درباره یمن را اغراق‌شده توصیف کرد.


حذف نام عربستان از این فهرست با واکش تند نهادهای حقوق بشری مواجه شد که می‌گویند بان‌کی‌ مون در برابر فشار ریاض تسلیم شده و او که در سال پایانی دومین دوره دبیر کلی‌اش به سر می‌برد، با این کار میراث و اعتبار خود را هم به خطر انداخته است.


منابع دیپلماتیک که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند که بعد از انتشار گزارش سازمان ملل متحد، دفتر بان‌کی مون با تماس‌های وزیران امور خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و سازمان همکاری‌های اسلامی بمباران شده است. یک مقام سازمان ملل متحد این اقدام کشورهای عربی را فشاری همه‌جانبه توصیف کرده است.


یک منبع دیپلماتیک دیگر که او هم خواسته نامش فاش نشود، اقدام عربستان و متحدانش را باج‌خواهی واقعی توصیف کرد و گفت که آن‌ها از قلدری، تهدید و فشار برای تغییر موضع سازمان ملل متحد استفاده کرده‌اند.


این منبع گفته است که این تهدید وجود داشته است که علمای ریاض برای صدور فتوایی علیه سازمان ملل متحد و اعلام این سازمان به عنوان نهادی ضد اسلامی، تشکیل جلسه دهند، که معنای آن ممنوع شدن هرگونه رابطه، کمک و حمایت از برنامه‌ها و پروژه‌های سازمان ملل متحد از سوی اعضای شورای همکاری‌های اسلامی بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب