دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1403 - 14:02
حقایق علمی ۲۵؛

عسل طبیعی تاریخ انقضایی ندارد! +فیلم

عسل طبیعی تاریخ انقضایی ندارد! +فیلم
شاید عجیب به نظر برسد، اما عسل طبیعی هرگز فاسد نمی‌شود! عسل‌های یافت‌شده در مقبره‌های مصریان باستان با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال مؤید این موضوع است.
کد خبر : 919931

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عسل هزاران سال است که به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی و ماده سالم و شفابخش شناخته می‌شود، اما آیا می‌دانستید که عسل هرگز فاسد نمی‌شود؟ دانشمندان عسل خوراکی را در مقبره‌های مصر باستان پیدا کرده‌اند که قدمتی بیش از 3000 سال دارد و کاملاً سالم بوده است! تصور کنید چیزی را با این قدمت می‌توان خورد و سالم ماند.

ماندگاری باورنکردنی عسل از ترکیب منحصر به فرد آن ناشی می‌شود. عسل حاوی آب بسیار کمی است. رطوبت کم عسل برای جلوگیری از فساد آن بسیار مهم است. زنبورهایی که عسل تولید می‌کنند در حالی که شهد در کندو رسوب می‌کند بال‌های خود را به سرعت تکان می‌دهند. این امر باعث تبخیر آب از شهد می‌شود. دلیل دیگر این خاصیت عسل، اسیدیته بالا و pH پایین آن است که به عنوان نگهدارنده طبیعی عمل می‌کند. محیط اسیدی عسل همراه با سایر ترکیبات ضد میکروبی، محیطی را ایجاد می‌کند که برای باکتری‌ها قابل نفوذ نیست. علاوه بر این‌ها، عسل حاوی آنزیمی طبیعی به نام گلوکز اکسیداز (Glucose oxidase) است. هنگامی که عسل در معرض هوا قرار می‌گیرد، این آنزیم پراکسید هیدروژن تولید می‌کند که به عنوان یک عامل ضد باکتری مضاعف عمل می‌کند. طبعاً ماهیت متراکم و چسبناک عسل (و در بسته بودن ظروف آن) نیز یک مانع فیزیکی برای محیط بیرونی است.

عسل طبیعی تاریخ انقضایی ندارد! +فیلم

مصریان باستان عسل را نه تنها به عنوان یک خوراکی شیرین و لذیذ، بلکه به دلیل خواص دارویی‌اش ارزشمند می‌دانستند و از آن برای کمک به التیام زخم‌ها، تسکین گلودرد و... استفاده می‌کردند. عسل آنقدر مورد توجه بود که در باورهای خرافی آنها اعتقاد بر این بود که این ماده شیرین و طلایی، غذای متوفی را در زندگی پس از مرگ تأمین می‌کند!

محبوبیت عسل در طول اعصار باقی مانده است. مردم در سراسر جهان هنوز از آن به عنوان یک شیرین کننده طبیعی و خوشمزه استفاده می‌کنند. دفعه بعد که قاشق خود را در یک شیشه عسل فرو می‌کنید، به یاد داشته باشید که از شیرین‌کننده‌ای لذت می‌برید که امتحانش را پس داده است، شاید به یاد آن مصریان باستان هم بیفتید!

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته