دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک پژوهش بررسی شد؛

شاخص‌های کلان بخش آب در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۲

شاخص‌های کلان بخش آب در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۲
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی و تحلیل شاخص‌های کلان بخش آب در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ پرداخت.
کد خبر : 918748

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بررسی اهم شاخص‌های آب و هواشناسی در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که میانگین بارش در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته و میانگین بلندمدت، کاهش و متوسط دمای هوای کشور نیز نسبت به میانگین بلندمدت فصل زمستان، افزایش داشته است. کمبود بارش در کنار افزایش دما، باعث شده است که درجاتی از خشک سالی خفیف تا شدید در کشور ایجاد شده و ذخایر سد‌های کشور در برخی از استان‌ها ازجمله خراسان رضوی، فارس، کرمان و مرکزی در شرایط نامطلوبی قرار گیرند. بارش‌های سیلابی اواخر اسفندماه در جنوب شرق کشور منجر به بهبود وضعیت ذخایر آب‌های سطحی در نیمه جنوبی استان سیستان وبلوچستان شده، این درحالی است که چاه نیمه‌ها واقع در شمال این استان همچنان در وضعیت بحرانی قرار داشته اند.  

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «بررسی و تحلیل شاخص‌های کلان بخش آب در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۲، گزارش فصلی ۴» آورده است که بررسی اهم شاخص‌های آب و هواشناسی در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که میانگین بارش در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته و میانگین بلندمدت، کاهش و متوسط دمای هوای کشور نیز نسبت به میانگین بلندمدت فصل زمستان، افزایش داشته است.  

این گزارش ادامه می‌دهد که کمبود بارش در کنار افزایش دما، باعث شده است که درجاتی از خشک‌سالی خفیف تا شدید در کشور ایجاد شده و ذخایر سد‌های کشور در برخی از استان‌ها ازجمله خراسان رضوی، فارس، کرمان و مرکزی در شرایط نامطلوبی قرار گیرند. بارش‌های سیلابی اواخر اسفندماه در جنوب شرق کشور منجر به بهبود وضعیت ذخایر آب‌های سطحی در نیمه جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان شده، این درحالی است که چاه‌نیمه‌ها واقع در شمال این استان همچنان در وضعیت بحرانی قرار داشته‌اند.  

در این گزارش بیان می‌شود که بررسی شرایط اقلیمی کشور‌های همسایه نیز حاکی از آن است که اگرچه مناطقی از کشور‌های افغانستان، عراق و ترکیه در فصل زمستان درگیر درجات متفاوتی از خشک‌سالی بوده‌اند، اما در مجموع شرایط آنها از منظر وسعت و شدت خشک‌سالی مطلوب‌تر از ایران بوده است.

تحلیل شاخص‌های کلان بخش آب

تحلیل شاخص‌های کلان بخش آب


این گزارش خاطرنشان می‌کند که در خصوص اعتبارات بخش آب، حدود ۳۰ درصد از اعتبارات مصوب در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ تخصیص یافته که با احتساب ۴۵ درصد تخصیص صورت گرفته تا انتهای پاییز سال ۱۴۰۲، کل اعتبار تخصیص یافته به بخش آب تا انتهای سال گذشته به حدود ۷۵ درصد رسیده که نسبت به تخصیص صورت گرفته در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.


متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته