دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انتظار جامعه علمی از رئیس جمهور آینده کشور؛

مسیر پیشرفت کشور از علم و فناوری می‌گذرد/ ضرورت برقراری شایسته سالاری در نظام آموزشی کشور

مسیر پیشرفت کشور از علم و فناوری می‌گذرد  ضرورت برقراری شایسته سالاری در نظام آموزشی کشور
پژوهشگر برتر کشور با تاکید بر اینکه مسیر پیشرفت کشور از توجه به علم و فناوری می‌گذرد و باید دولت آینده به این مسئله توجه داشته باشد، گفت: رئیس جمهور آینده باید با برقراری شایسته سالاری در کشور امید را در جوانان نخبه تقویت کند.
کد خبر : 918625

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شمارش معکوس چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است. یکی‌ از قشرهایی که نقش تاثیرگذار در پیشرفت و عزت ملی کشور دارند، دانشگاهیان هستند. مطالبات و انتظارت آن‌ها از رئیس جمهور آینده هم حائز اهمیت است. از همین رو؛ علی ملکی، استاد دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگر برتر کشور در ویژه برنامه انتخاباتی مثبت پلاس منفی (این برنامه به کوشش خبرگزاری دانشجویان ایران اجرا می‌شود) حضور یافت‌ تا نگاه و مطالبات جامعه علمی از رئیس جمهور را تحلیل و بررسی کند.

در زیر متن کامل از پرسش و پاسخ‌های این گفت‌وگو را می‌خوانید:

*ارزیابی و دیدگاه خود را از مناظره و سخنان مطرح شده کاندیداهای ریاست جمهوری بفرمایید؟

گفتمان هایی که بین نامزدهای ریاست جمهوری در چند جلسه اخیر برگزار شد، نکته بسیار حائز اهمیت و  مثبت داشت، عزیزان آسیب شناسی خوبی از مسائل کشور انجام داده و در این راستا برنامه های خوبی نیز تدوین کرده اند.

 این سخن ها اکنون در مرحله وعده و  وعید مطرح می شوند و مردم به صورت عموم و محافل علمی به صورت تخصصی انتظار دارند که کاندیداها پس از انتخاب در مسند ریاست جمهوری بتوانند، با قدرت در مرحله اجرا پیش روند و نگاه عملیاتی داشته باشند.

کشور ایران دارای نقاط قوت زیادی است که می توانند با عملیاتی کردن برنامه ها آینده خوبی را رقم بزنند. لازمه رسیدن  به برنامه ها و هدف های خیلی بزرگ نیز استفاده از افراد شایسته در مناصب درست است.  اولویت های اصلی از سوی رئیس جمهور آینده فراموش نشود و بزرگواران دچار روزمرگی نشوند.

*اولویت هایی که رئیس جمهور باید در نظر داشته باشد از نگاه شما چیست؟

هیچ کشوری به جایگاه رفیع نرسیده مگر اینکه از  مسیر توجه به علم و فناوری عبور کند. سال هاست بزرگان این مملکت متوجه نقطه  تعیین کننده پیشرفته دیگر مملکت ها شده اند که آن هم علم و فناوری است.
کشور ما هم در آن مسیر قدم برداشته است باید متناسب با جایگاهی که در این حوزه داریم در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متکی‌بر مبانی علمی گام برداریم تا یک کشور پیشرفته داشته باشیم‌.

در حال حاضر  ایران را به لحاظ مختصاتی که دارد، میتوان به عنوان یکی از موفق ترین کشور ها به لحاظ علم و پیشرفت تلقی کرد. علی رغم مانع تراشی های  داخلی و خارجی  اتفاق های خوبی افتاده است. لازمه حفظ این جایگاه شناسایی تک تک اجزای  تاثیر گذار در کسب و ارتقای این جایگاه است باید بر  روی آن ها درست سرمایه گذاری کنیم. سرمایه گذاری درست در زمان و مکان درست می‌تواند باعث ارتقای جهشی شود چون دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد. در دنیا رقیب های سرسختی داریم که هر روز دنبال پیشرفت و قدرت هستند. کشور ایران دارای شعائر معنویی است و به دنبال الگو سازی متفاوت در دنیا هستیم که لازمه آن یافت مختصات یابی درست است. باید در حوزه های مختلف نقاط قوت را شناسایی کنیم. کشور ایران در یک اقلیم خاص به لحاظ ژئو پولتیکی قرار دارد و به لحاظ فرهنگی و اعتقادی جزو منحصر به فردترین کشورها هستیم. از هر لحاظ دنیا نیز اذعان دارد که ایران می‌تواند قلب دنیا باشد. اگر میخواهیم نبض دنیا در  ایران بتپد باید یک قلبی در خور دنیا طراحی شود و مختصات آن را به دنیا اعلام کنیم.

برای رسیدن به قدرت و پیشرفت باید در شاخص های علم و فناوری حرکت کنیم امروزه باید به حوزه زیست فناوری، هوشمند سازی، مواد هایتک و دیگر شاخص های حائز اهمیت توجه کرد. کشور ایران دارای نقاط قوت فوق العاده ای است. مدیریت درست در نقاط قوت باعث می شود سریعتر از کشورهای دیگر به هدف برسیم.

چالش و مشکلات که مانع رشد دانشجویان می شود را بیان کنید؟

اگر بتوانیم امید به آینده را در جوانان تقویت کنیم و شایسته سالاری  را به آن ها  نشان دهیم، جوانان علاقمند هستند در کشور خدمت کنند و تمام جوانان کشور دارای استعداد متوسط به بالا هستند و باید شرایط و امکانات لازم را برای جوانان فراهم کنیم. باید برنامه ریزی دقیق در هر حوزه انجام شود. باید در آموزش و پرورش این  برنامه وجود داشته باشد که دانش آموزان را خلاق و ایده پرداز تربیت کنیم. لزوما نیاز نیست آنها حتما وارد دانشگاه شوند بلکه  با تربیت درست و برنامه دقیق می توان درصد کمی وارد دانشگاه شوند و بقیه افراد هم در مشاغل دیگر فعال باشند و افرادی که به صورت ویژه دنبال علم و فناوری هستند وارد دانشگاه شوند و اینگونه به شرایط نخبه پروری می رسیم.

کاهش ترافیک کنکور خبر خوبی است نشان می‌دهد که درصد زیادی دانش آموزان وارد هنرستان می شوند یا وارد صنایع یا حرفه های دیگر می شوند و با کسب مهارت و شغل روی پای خود می ایستند.  مدیریت درست استعداد ها باعث می شود که هدایت  درست نیز انجام شود و اینگونه مشکل بیکاری نخواهیم داشت.

*دیدگاه شما درباره سربازی که برخی معتقدند جدایی از دانش و اشتغال است و برخی دیگر لازم می دانند چیست؟

دیدگاه هر دو طرف درست است. یکسری طرح ها در مراکز نظامی اجرا می شود که به صورت کلی طرح خوبی است اما در اجرا  متاسفانه درست اجرا نمی شود. باید فارغ التحصیلان و دانشجویان متناسب با رشته تحصیلی کار سربازی خود را انجام دهند باید هدایت از  استعداد آن ها در زمینه پروژه های نظامی و مسئله محور کشور بهره برد. استعدادهای خوبی در کشور وجود دارد؛ ولی درست از آن ها استفاده نمی شود. باید سربازان نخبه متناسب با رشته خود پروژه ها را انجام دهند. لزوما سربازی رژه رفتن نیست. به جای اینکه اختیار شناسی نخبه سرباز را به فرمانده هان و مدیران نظامی بدهند باید این اختیار را به اساتید بدهند تا با شناسایی دانشجویان نخبه پروژه های جامعه پذیر و مسئله محور را در زمان خدمت سربازی انجام دهند. خواسته های دانش و صنعت یکی نیست یکی از حلقه های واسط برای حل این‌ مشکل سرباز نخبه ها هستند تا  باحل پروژه های مسئله محور کارت پایان خدمت را دریافت کنند.

* ارزیابی شما درباره مهاجرت نخبگان چیست؟

مهاجرت یک ویژگی طبیعی جامعه است حتی در پیشرفته ترین کشور ها مهاجرت دیده می شود. انسان دنبال تکامل و رشد است و موقعیت خانوادگی و شغلی برخی ها باعث می شود تا مهاجرت کنند ما نبایداجازه بدهیم موج مهاجرت هشدار دهنده شود و  نخبگان به دلیل شرایط سخت از کشور خارج نشوند. نخبگان کشور نیاز به درک شدن نیاز دارند و به آن ها  احساس دیده شدن بدهیم. فضای دلگرم کننده و امید بخش ایجاد کنیم. هر چقدر به نخبگان از هر لحاظ رسیدگی بیشتر شود این سرمایه گذاری جای دور نخواهد رفت. مستقیم و غیر مستقیم به زندگی مردم باز می گردد. حداقل اینکه نخبگان با ماندن در کشور افراد نخبه‌تر از خودشان پرورش می دهند. وقتی جامعه شایسته سالاری و نخبه سالارباشد پیشرفت خوبی صورت می گیرد و رفاهیات مردم بالا می رود.

* انتظار شما از دولت آینده چیست؟

دولت آینده باید بتواند شایسته سالاری را به عنوان معنای واقعی کلمه اجرا کند.

* نظر شما درباره کاندیداهای ریاست جمهوری...

پزشکیان: صادق و مردمی
پورمحمدی: علاقه مند به خدمت مملکت
جلیلی: تئوریسین، سالم و پاک دست
زاکانی: جنگی و جبهه دیده و قصد سازندگی دارد
قاضی زاده: محجوب و علاقمند به مملکت
قالیباف: فرد اجرایی و علاقمند به ریاست جمهوری

* نظر شما درباره شعارها انتخاباتی ...

_برای ایران: همه ما در این راستا حرکت می‌کنیم

_دولت قرار، عدالت، ثروت و قدرت: مطلوب همه

_یک جهان‌فرصت، یک ایران جهش هر ایرانی یک نقش با شکوه: همه ما به این اعتقاد داریم.

_دولت و خدمت: ایشالا در عمل اتفاق افتد.

_دولت مردم و خانواده: لازمه این روزهای جامعه

_خدمت و پیشرفت: هر کشور باید از این‌مسیر بگذرد.

* صحبت پایانی؟

با توجه به اینکه معلم‌ دانشگاه هستم، توصیه ام به هم همکاران، هم صنف ها و سایر مشاغل اگر گفته ما را گوش می دهند، این است که باید برای جوانان این مرز و بوم امید آفرینی کنیم. در هر جایگاهی که هستیم‌، نقش خود را درست انجام دهیم و تلاش کنیم‌ برای ایران و نسل آینده خدمت کنیم تا این مملکت را به نسل آینده رو سفید تقدیم‌ کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته