دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 تير 1403 - 00:04
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

فرصت‌ فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان به زائران حسینی/ رویداد «عصر امید اربعین» چه ویژگی‌هایی دارد؟

فرصت‌ فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان به زائران حسینی  رویداد «عصر امید اربعین» چه ویژگی‌هایی دارد؟
رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با اعلام توسعه فرصت‌های فناورانه اربعین حسینی و خدمت‌رسانی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به زائران کربلا در رویداد عصر امید اربعین، ویژگی‌های این رویداد را برشمرد.
کد خبر : 918472

محمدامین شایگان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اعلام کرد که نخستین رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین با هدف «توسعه فرصت‌های فناورانه اربعین حسینی در همگرایی علمی جهان اسلام»، «خدمت‌رسانی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به زوّار اربعین» و «توسعه فرهنگ رویداد جهانی اربعین در جامعه دانشگاهی» ۸ تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت رویداد جهانی اربعین در عرصه‌های مذهبی، فرهنگی، علمی، سیاسی و تمدنی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با همکاری آستان حرم مطهر احمدی و محمدی (شاهچراغ (ع))، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان فارس، سپاه فجر استان فارس و استانداری فارس، برگزاری «پنجمین رویداد ملی عصر امید: فناوری در اربعین» را با هدف «توسعه فرصت‌های فناورانه اربعین حسینی در همگرایی علمی جهان اسلام»، «خدمت‌رسانی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به زوّار اربعین» و «توسعه فرهنگ رویداد جهانی اربعین در جامعه دانشگاهی» در پایان ماه محرم سال ۱۴۰۳ در حرم مطهر شاهچراغ(ع) را پیشنهاد داده است.

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس یادآور شد: رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین به‌عنوان پنجمین رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی و پیش‌رویداد کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس برگزار می‌شود و در قالب این رویداد، نیاز‌ها و ضرورت‌هایی که در مسیر پیاده‌روی اربعین وجود دارد، احصا و گردآوری می‌شوند تا شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با این نیازها به ارائه دستاورد‌ها و فناوری‌های خود بپردازند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز متذکر شد: در این رویداد علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های فناور و خلّاق هم حضور خواهند داشت و به ارائه دستاورد‌ها و محصولات فناورانه خود برای رفع نیاز‌های زائران اربعین حسینی خواهند پرداخت.

شایگان تشریح کرد: تیم‌های شرکت‌کننده علاوه بر ارائه توانمندی‌ها و مذاکره با بخش‌ها و سازمان‌های مربوطه که نیاز‌های خود را مطرح کرده‌اند، در نمایشگاهی که در حاشیه این رویداد برپا می‌شود، حضور پیدا کرده و محصولات و توانمندی‌های خود را در معرض دید بازدیدکنندگان و نهاد‌ها و سازمان‌های متولی رویداد جهانی اربعین قرار خواهند داد.

وی مطرح کرد: در راستای این رویداد دبیرخانه دائمی راه‌اندازی و کمیته‌های مختلف فناوری، اجرایی، علمی و پژوهشی، فرهنگی و ... تأسیس می‌شود. با ایجاد سامانه سه زبانه فارسی، انگلیسی و عربی نیاز‌های فناورانه با اعلام سازمان‌ها و نهاد‌های متولی ثبت و پس از دریافت اطلاعات محصولات فناورانه، ارزیابی علمی - فنی صورت خواهد گرفت.

ویژگی‌های انحصاری رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس مطرح کرد: همزمان با برگزاری رویداد، نمایشگاه محصولات فناورانه، چالش فناوری حوزه خدمات اربعین، فن‌بازار اربعین، ایده‌آرای اربعین و دستاورد‌های علمی و پژوهشی حوزه اربعین ارائه می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، ویژگی‌های بارز و انحصاری رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین را در حوزه یک رخداد تمدن‌ساز مذهبی، فرهنگی، جتماعی، سیاسی و بین‌المللی، برگزاری رویداد جامع فناورانه (نمایشگاه و فن بازار، چالش فناوری، تبادل فناوری، خدمات کسب و کار و تجاری‌سازی، اتصال به بروکر‌ها و فن‌بازار‌ها، اتصال به صندوق‌های پژوهش و فناوری) عنوان کرد.

شایگان مطرح کرد: ارائه دستاورد‌های علمی و پژوهشی (پایان‌نامه و رساله‌ها، مقالات و کتب) در حوزه اربعین، بزرگداشت شهدای فناوری، برگزاری رویداد فرهنگی - مذهبی (رویداد‌های آیینی و برنامه‌های مختلف عمومی و تخصصی ازجمله کرسی آزاداندیشی، تدوین پیوست فرهنگی، صنایع خلّاق و فرهنگی، فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی اربعین)، برگزاری رویداد با مشارکت وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های ملی متولی رویداد اربعین، عرضه فناورانه محصولات به صورت بین‌المللی (سایت و سامانه ثبت نیاز فناورانه سه‌زبانه - موکب فناورانه نور اربعین) از دیگر ویژگی‌های بارز و انحصاری رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین است.

وی با بیان اینکه شناسایی ظرفیت‌های کشور در حوزه تأمین نیاز‌های فناورانه اربعین حسینی از دیگر ویژگی‌های بارز و انحصاری رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین است، ادامه داد: ایجاد شبکه علمی، صنعتی، فرهنگی و مذهبی بین فعالان رویداد جهانی اربعین، حمایت از تجاری‌سازی محصولات فناورانه توسط نهاد‌ها و سازمان‌های متولی رویداد اربعین، فرهنگ‌سازی ملی و بین‌المللی زوّار اربعین و توسعه فرهنگ دینی و معرفت‌افزایی اربعین و بسط سبک زندگی اربعینی از دیگر ویژگی‌های رویداد است.

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس درباره اینکه محورهای رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین چیست؟ چنین پاسخ داد: محور‌های اصلی این رویداد عبارت است از بهداشت و سلامت (پسماند و زباله، پیشگیری و مقابله با بیماری، گرمازدگی، تأمین دارو)، تأمین آب و غذا (تأمین مواد غذایی و آب سالم، تصفیه آب، مدیریت نذورات)، مدیریت موکب‌ها (مکان‌یابی بهینه استقرار موکب‌ها، برپایی موکب، اسکان زوّار، تأمین امکانات، ارتباطات موکب‌ها)، مدیریت مسیر راهپیمایی زوّار (تأمین امکانات مسیر).

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تأکید کرد که حمل و نقل و لجستیک (مسائل راه و مدیریت ترافیک، پارکینگ خودروها، تأمین خودرو‌های رفت و برگشت، انتقال بار و اقلام به موکب‌ها در شبکه باربری)، تأمین انرژی و مدیریت بهینه مصرف انرژی، تهویه و تجهیزات برودتی، ارتباطات و فناوری اطلاعات (ارتباطات تماس و اینترنت پایدار، جستجوی مفقودین و همرسانی افراد، شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و افزوده، اینترنت اشیاء، بازیسازی، بیگ‌دیتا، رمزارز و بلاک‌چین، پرینتر سه بعدی)، تأمین ایمنی و امنیت، بیمه زوّار، موکب‌ها و تجهیزات، اقدامات امدادی، درمانی و اورژانسی، صنایع خلّاق و فرهنگی زیست‌بوم رویداد جهانی اربعین: شخصیت‌سازی، زنجیره‌سازی محصولات، محصولات کودکان اربعینی از دیگر محورهای رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته