دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار می‌کند؛

نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق»

نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق»
پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی ذیل سلسله نشست‌های گروه پژوهش هنر به نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» خواهند پرداخت.
کد خبر : 916793

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فیلم سینمایی «مست عشق» برشی کوتاه از زندگی و ارتباط مولانا و شمس تبریزی است. اکران این فیلم در ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در ایران آغاز شد و با استقبال خوبی نیز مواجه شده، به شکلی که توانست رکورد فروش در افتتاحیه را بشکند. این اثر با همکاری مشترک هنرمندان ایرانی و ترک در کشور ترکیه ساخته شده است. تولید فیلم مست عشق از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و حدود ۳ سال طول کشید.

پارسا پیروزفر در نقش مولانا، شهاب حسینی در نقش شمس، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) بازیگران اصلی این فیلم هستند. حسن فتحی کارگردان این فیلم است.

در همین زمان کوتاه اکران «مست عشق»، این اثر سینمایی طرفدارن و همچنین منتقدان بسیاری پیدا کرده است؛ برخی از منتقدان معتقدند که مست عشق برای فتحی یک شکست کامل است؛ چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ نحوه مواجهه با یک مضمون پیچیده.

از نظر آنان استراتژی غلط فتحی باعث شده تا تمام ظرفیت‌های مست عشق از دست برود و فیلمی با این حجم از هزینه و استفاده از ستارگان بزرگ سینمای ایران و ترکیه تبدیل به فیلمی سطح پایین شود. فیلم تنها به مدد حاشیه‌های پرتعداد، مشهور شده است نه کیفیت نهایی خودش.

اما موافقان و همدلان «مست عشق» معتقدند که باید به تماشای این فیلم نشست و دیدن آن را از دست نداد، به این دلیل که فیلم دارای هویتی مستقل است و خوانش مخصوص به خود از سوژه را دارد. وانگهی، یکی از کارکرد‌های سینما، تصویری کردن شنیده‌ها و خوانده‌شده‌ها است؛ حتی اگر حرفی تازه نداشته باشد.

از نظر موافقان این فیلم، مهم این است که حالا، در میان خیل عظیم آثار طنز در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که فراز‌هایی از زندگی شمس و مولانا به همراه اتفاقات زمانه را تبدیل به یک روایت سرگرم‌کننده، با چاشنی قصه، فضاسازی، موسیقی، بازی‌های خوب و ... کرده است. تازه، در حد توان، تلاش کرده منصف باشد و از قدیس‌سازی و تاکید اغراق‌آمیز بر جغرافیا بپرهیزد. چون هدف اصلی فیلم همانی است که بار‌ها شمس بیان می‌کند: «عشق یا تکلیف؟» و آن‌چه مولانا را از مرحله زهد به عرفان می‌رساند، رهایی از قید تکلیف و راهی شدن در وادی عشق است.

حالا در میانه‌های اکران این فیلم، پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی ذیل سلسله نشست‌های تخصصی گروه پژوهش هنر به نقد و بررسی آن خواهند پرداخت.

دکتر محمدعلی خبری، سیدرضا شاکری، مهدی سعیدی و آرش احمدی منتقدان حاضر در این نشست هستند، مدیر نشست افشین داورپناه از پژوهشگران شناخته شده عرصه مطالعات هنر است.

نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق»

این نشست که از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز شنبه ۲۶ خرداد ماه برگزار می‌شود، فرصتی برای تبادل نظر و آگاهی بیشتر درباره فیلم سینمایی «مست عشق» فراهم خواهد آورد، تا با کمک پژوهشگران شناخته شده عرصه هنر به واکاوی و تحلیل ابعاد مختلف فرم و محتوای این اثر سینمایی بپردازد.

مکان برگزاری نشست پژوهشکده فرهنگ هنر و معماری جهاد دانشگاهی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته