دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از کنسرت ارکستر چکاوک؛

اجرای قطعات نوستالژیک ایرانی در تالار وحدت/ وقتی یاد بزرگان موسیقی گرامی داشته می‌شود+فیلم

اجرای قطعات نوستالژیک ایرانی در تالار وحدت  وقتی یاد بزرگان موسیقی گرامی داشته می‌شود+فیلم
اجرای ارکستر چکاوک به رهبری رضا شایسته شب گذشته در حالی در تالار وحدت برپا شد که مخاطبان شور و اشتیاق زیادی برای شنیدن قطعات نوستالژیک موسیقی ایرانی از خود نشان دادند و یاد بزرگان موسیقی نیز گرامی داشته شد.
کد خبر : 916679

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، گروه ارکستر چکاوک به رهبری رضا شایسته و خوانندگی محمدرضا تنها شب گذشته بیست و دوم خرداد ماه اجرای خود را با حضور مخاطبانش در تالار وحدت به صحنه برد.

رضا شایسته نوازنده ویولن و مدیر آکادمی موسیقی آوای چکاوک است، وی شاگرد اساتیدی، چون منوچهر گودرزی و زنده یاد استاد اسدالله ملک بوده است. ابراهیم لطفی، همایون رحیمیان، حسن اعتمادی، منوچهر صهبایی و نصیر حیدریان نیز از اساتید او محسوب می‌شوند. شایسته با وجود اینکه تحصیلات آکادمیکش را در عرصه مهندسی زست کار کرده و سمت محیط زیستی نیز دارد، اما دست از کار هنری برنداشته است.

اجرای شب گذشته چکاوک دارای ویژگی‌های منحصر به فردی به لحاظ انتخاب قطعات خاص و نوستالژیک موسیقی قدیم ایران بود به طوریکه بخش اعظمی از این قطعات تاکنون امکان اجرای با خواننده و دریافت مجوز را کسب نکرده بودند.

*اگر با دل مهربان تو من بی وفا شده‌ام، پشیمانم

به طور مثال قطعه ماندگار «پشیمانم» شعری از بیژن ترقی و آهنگسازی علی تجویدی است که در دستگاه همایون اجرا شده و پس از آن خوانندگان زیادی آن را اجرا کرده‌اند و حال هم در این کنسرت محمدرضا تنها مجوز اجرای این قطعه را گرفته است.

اجرای قطعات نوستالژیک ایرانی در تالار وحدت/ وقتی یاد بزرگان موسیقی گرامی داشته می‌شود+فیلم

*تصنیف تک درخت

قطعه دیگر «تک درخت» بود که یکی از آثار به یاد ماندنی اکبر گلپایگانی (گلپا) شعری از هما میرافشار و آهنگسازی اسدالله ملک است و در این کنسرت اجرا شد و مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت. این تصنیف در مایه‌های بیات اصفهان است که از بین خوانندگان آن بیشترین اثرگذاری را اکبر گلپا و محمود محمودی خوانساری بر آن داشتند. مرحوم اسدالله ملک نیز یکی از نوازندگان پر احساس و شیرین نواز موسیقی ایران بودند.

قطعه «خلوت راز» به آهنگسازی نادر عرفانیان، شعری از محمود شاهرخی است که پیشتر مهرداد کاظمی آن را در قالب ارکسترال خوانده بود و حال نیز محمدرضا تنها آن را در این ارکستر اجرا کرده است.

سایر قطعات نیز «عطر گل سرخ»، «عاشقی»، «ترانه من»، «بهار جاودان»، «دنیا»، «سرگذشت»، «دل بیقرار» و «گلزار» اجرا شدند.

اعضای نوازنده ارکستر چکاوک بیست و هفت نفر بودند که ازاین میان هشت نفر بانوان را تشکیل دادند.

رضا شایسته در بخشی از اجرای کنسرت خود با تشکر ا زمردم که مشوق آنها برای حضور روی صحنه و زنده ماندن هنرشان هستند، گفت: هنرمندان زیادی در جمع ما هستند، میلاد کیایی یادگار موسیقی گل‌های جاودان، وارطان ساهاکیان که معلم زندگی موسیقی من بوده، حمیدرضا عاطفی، معاون اجرایی خانه موسیقی، مهدی بهزادپور خواننده، که به خاطر کنسرت ما از کرمان به تهران آمدند، کامبیز گنجه‌ای فرزند استاد داود گنجه‌ای که حق زیادی گردن من دارد، ژیلا صادقی مجری تلویزیون، خانم ملک همسر زنده یاد گلپایگانی که دو قطعه آخر ما هم برای ایشان است.

اجرای قطعات نوستالژیک ایرانی در تالار وحدت/ وقتی یاد بزرگان موسیقی گرامی داشته می‌شود+فیلم

شایسته در بخش دیگری از صحبت‌هایش به استاد محمدعلی بهمنی و بیماری‌اش اشاره کرد و گفت: امیدوارم ایشان هر چه زودتر سلامتی خود را بدست بیاورند. جای استاد اکبر گلپایگانی نیز در جمع ما خالی است، روحش شاد، او پس از انقلاب اسلامی در تنها برنامه‌ای که شرکت کرد سال ۹۳ ارکستر چکاوک بود، مسائلی پیش آمد که ایشان خانه نشین شدند. ما موسیقی‌مان را مدیون او هستیم.

محمدرضا تنها نیز در پایان با رخصت گرفتن از استاد بهزادپور برای اجرای دو قطعه آخرشان گفت: دو تصنیف آخرم از زنده یاد گلپا است که خدا خواست ایشان را خوب بشناسم و هیچ کس به اندازه گلپا حامی و مشوق من نبود، امیدوارم در دنیای دیگر نیز ملاقاتش کنم.

نوازندگان این کنسرت دانیال جورابچی، آرمین قضاتی، رمیصا نفیسی، نفیسه محمودی، مجید خردجو، ساسان حنیفی و موژان میرزایی (ویلن یک)، مرضیه مزینانی، مصطفی حیات غیبی، ملیکا زاده محمد، علیرضا حبیب الهی، فرشاد کاشانی، مرصاد صفوی (ویلن دو)، داریوش حجازی، امیر حسین تایی، محمد علی غریبی، حسین پارسافر (ویول)، پروشات زندایین، علی آقاجانی، باران زرگریان (ویلنسل)، سیامک صانعی (کنترباس)، محمد حسین غریبی (پیانو)، نیلوفر ابراهیمی (فلوت)، علی اصغر شمس آبادی (کلارینت)، مینو قاسم پور (قانون)، آزاده امیری (تار)، علیرضا تنها (تنبک) هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته