دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1403 - 08:00

محمودی: مربی درجه ۲ خارجی عقبگرد است/ به والیبالیست‌هایی که از تیم ملی انصراف دادند حق می‌دهم

محمودی: مربی درجه ۲ خارجی عقبگرد است  به والیبالیست‌هایی که از تیم ملی انصراف دادند حق می‌دهم
ملی‌پوش سابق والیبال گفت: اگر بناست مربی درجه ۲ بیاوریم، سرمربی ایرانی بهترین گزینه است؛ اما اگر سرمربی درجه یک خارجی آورده شود باید با اضافه کردن کادر فنی ایرانی از دانش آن سرمربی کاربلد استفاده شود.
کد خبر : 916460

شهرام محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اینکه تیم ملی والیبال نتایج دور از انتظاری تا پایان هفته دوم لیگ ملت‌ها کسب کرده و در انتهای جدول است، اظهار کرد: نتایجی درخور شأن والیبال ایران نگرفتیم. در یکی دو بازی خوب ظاهر شدیم که در آن دیدار‌ها هم شکست خوردیم و این ناکامی‌های دلایل مختلفی دارد. این موضوع باعث ناراحتی هواداران و دیگر اهالی جامعه والیبال شده است. اتفاقی است که افتاده و نباید آن را نادیده گرفت. تا حدودی قابل پیش‌بینی بود که نتوانیم به المپیک برویم ولی نه تا این اندازه که در تمامی بازی‌ها شکست بخوریم و تنها ۲ امتیاز در پایان هفته دوم به دست آوریم.  

اصلاً شرایط خوبی در جدول نداریم

وی ادامه داد: سرمربی تیم ملی در شرایطی انتخاب شد که زمان زیادی برای شناخت از تیم ملی نداشت. سرمربی که در کنار بازیکنان خود نباشد امکان تحلیل فنی و رفتاری آنها را ندارد. مسئله‌ای که مهم است مشکل روانی تیم بوده و بازیکنان اعتماد به نفس کافی را در اختیار ندارند. از نظر روحی و روانی بازیکنان دچار چالش شدند و انگیزه کافی برای برنده شدن ندارند. در لحظاتی از بازی یک‌سری امتیازات تعیین کننده است تا نتیجه به نفع تیم رقم بخورد، از لحاظ فیزیکی تعدادی از بازیکنان ما جزء خوب‌های دنیا هستند. چند مسئله وجود دارد که اگر رفع شود امکان آن را می‌دهد تا از تیم‌های خوب دنیا باشیم. اصلاً شرایط خوبی در جدول نداریم و امیدوارم در چهار بازی پایانی خود به نتایج بهتری دست یابیم. بعد از پایان دیدار‌های تیم ملی می‌توان به طور دقیق شرایط تیم ملی را مورد ارزیابی قرار داد و راهکار‌های لازم را برای رفع نقاط ضعف پیدا کرد.  

با اسامی زیادی بازی شد

ملی‌پوش سابق والیبال خاطرنشان کرد: در حال حاضر که پیمان اکبری سرمربی تیم ملی شده، امکان کسب نتایج بهتر وجود دارد، چون او شناخت کافی را از تیم ملی دارد. امیدوارم در دو بازی باقیمانده با سرمربی ایرانی بهتر نتیجه بگیریم. من شناختی از مائوریسیو موتا پائز ندارم ولی رزومه او بیانگر آن است که تجربه سرمربیگری را در عرصه ملی ندارد. درست است که با توجه به نتایجی که سال گذشته گرفتیم شانس بسیار کمی برای صعود به المپیک داشتیم ولی زمانی که صرف شد تا سرمربی جدید انتخاب شود و به دوران ریاست قبلی و سرپرستی وحید مرادی بازمی‌گردد، بسیار زیاد بود. اهالی والیبال انتظار مربی سطح بالایی را داشتند و با اسامی زیادی بازی شد، اما پس از آن که نام موتا پائز اعلام شد به شخصه متعجب شدیم. من زمانی که بازی می‌کردم هم پائز را ندیده بودم و او را نمی‌شناختم. مسئولیت مستقیم هم به رئیس و سرپرست قبلی فدراسیون بازمی‌گردد. به خصوص وحید مرادی به عنوان سرپرست فدراسیون صحبت کند، چون در زمان وی سرمربی تیم ملی انتخاب شد. به صورت واضح و آشکار این موضوع به مردم گفته شود، ضمن اینکه کمیته فنی هم در آن زمان وجود داشت و متأسفانه با پائز نمایش خوبی نداشتیم و حتی اگر به المپیک نمی‌رفتیم هم باید بازی‌های به مراتب بهتری می‌دیدیم.

موفقیت تیم ملی بر هر چیزی ارجح است

وی در مورد اینکه بسیاری معتقدند بازیکنان فعلی تیم ملی والیبال وارثان خوبی برای نسل طلایی نبودند، تصریح کرد: بازیکنان فعلی تیم ملی که برخی از آنها دوستانم هستند به لحاظ فیزیکی و فنی بازیکنان خوبی هستند ولی متأسفانه در تیم شاهد عملکرد خوبی از آنها در تیم ملی نیستیم. زمانی که در تیم ملی بازی می‌کردیم تمام فکر و ذکر ما این بود که تیم ملی نتیجه بگیرد و برای موفقیت تیم ملی سر می‌گذاشتیم. در یکی از ادوار لیگ ملت‌ها چهار بازی را باخته بودیم و بازیکنان به قدری ناراحت بودند که رمق حرف زدن را با هم نداشتند. فشار روحی روانی سختی را تحمل کردیم ولی به قدری تلاش خود را بالا بردیم که از بازی بعد در مسیر پیروزی قرار گرفتیم. بدون چشمداشتی به دنبال سربلندی پرچم کشورمان بودیم. تصور این بود که درآمد‌های کلانی داریم، اما جا‌هایی بود که باید از جیب خرج می‌کردیم. بخش کوچکی از پول‌هایی را که فدراسیون جهانی بابت لیگ ملت‌ها داد دریافت کردیم، اما اصلاً برای من مهم نبود، چون موفقیت تیم ملی بر هر چیزی ارجحیت داشت. خوشحالی مردم ارزشمند بود و اینکه جایگاه والیبال ایران در سطح جهانی روز به روز بهتر از دیروز باشد.

4 سال پشت در ورود به تیم ملی بودم 

محمودی یادآور شد: بحث عملکرد انفرادی برای هیچ یک از ملی پوشان نسل طلایی اهمیت نداشت و موفقیت تیم بر هر مسئله‌ای ارجح بود. الان بچه‌ها قدر جایگاهی که در آن هستند بدانند. زمانی که ما بودیم به دست آوردن پیراهن تیم ملی به این راحتی‌ها نبود. من چهار سال پشت در ورود به تیم ملی بودم تا انتخاب شدم. خیلی از بچه‌ها این شرایط را درک کردند و لباس تیم ملی خیلی ارزش داشت. الان خیلی مهم است که برای حضور در تیم ملی انگیزه ملی‌پوشان خیلی بالا باشد. بستر تیم ملی باید به شکلی آماده شود که بازیکن از این ور و آن ور بام نیفتد. کنترل بازیکن ۱۷ سال در تیم ملی بزرگسالان دشوار است.

وی تاکید کرد: الان فضای مجازی خیلی باب شده و آن زمان نبود. باید این فصل برای ملی‌پوشان مدیریت شود تا با تعریف و تمجید این فضا فریب بازی‌های سخت را نخورند. در واقعیت بازیکنان ما به لحاظ انفرادی خوب هستند، اما در قالب تیم عملکرد لازم را ندارند و کاملاً به هم ریخته در زمین ظاهر می‌شوند. از آن طرف با انتقاد هم بازیکن ملی‌پوش نباید تحت تأثیر قرار بگیرد. بهترین تصمیم استخدام سرمربی تراز اولی است که بتواند تیم را در بازه زمانی چهار ساله تغییر دهد، از لحاظ روحی روانی هم ملی‌پوشان را به بالاترین سطح برساند. تفکر حرفه‌ای باید از نوجوانی تزریق شود تا در بزرگسالی شاهد عملکرد بسیار بهتری باشیم.  

مربیان خوب ایرانی کم نداریم

وی تأکید کرد: اگر قرار بر آوردن سرمربی خارجی است باید بهترین و عالی‌ترین بیاید که تعداد آنها محدود است. اگر نمی‌خواهند مربی سطح بالا بیاورند، بهترین انتخاب سرمربی داخلی است. این موضوع می‌تواند مخالف داشته باشد و در هر رشته‌ای هم شاهد هستیم. مگر در فوتبال، یحیی گل‌محمدی پرسپولیس را قهرمان لیگ نکرد و به فینال لیگ قهرمانان آسیا نبرد، یا فرهاد مجیدی با استقلال قهرمان لیگ برتر نشد؟ پس مربی ایران قابل اعتماد است و نباید به افرادی که همیشه مخالف هستند یا آنهایی که احساسی تصمیم می‌گیرند توجه زیادی کرد. اگر بنا به آوردن مربی درجه ۲ بیاوریم، سرمربی ایرانی بهترین گزینه است ولی اگر سرمربی درجه یک خارجی آورده شود، با اضافه کردن کادرفنی ایرانی از دانش آن سرمربی کاربلد استفاده شود. ضمن اینکه باید وزن مربیان ایرانی که در کادرفنی قرار می‌گیرند از لحاظ فنی بالا باشد. نظیر پیمان اکبری که دانش بالایی دارد. بهروز عطایی هم مربی بسیار خوبی بود. محمدرضا تندروان و رحمان محمدی راد را داریم. کم نداریم مربیانی که می‌توانند خارج از ایران سرمربی باشند. پس اگر سرمربی خارجی درجه یک نمی‌آوریم، آوردن مربی درجه ۲ عقبگرد است.

با دلشکستگی از والیبال انصراف دادم

محمودی در مورد اینکه سید محمد موسوی و امیر غفور در آستانه لیگ ملت‌ها از حضور در تیم ملی امتناع کردند و میلاد تقوی رئیس فدراسیون والیبال گفته با آنها برخورد می‌شود، تصریح کرد: تعدادی بازیکن مصدوم داشتیم و برخی هم انصراف دادند، اما فدراسیون باید در مورد این موضوع شفاف صحبت کند. من بعد از المپیک ۲۰۱۶ از تیم ملی والیبال انصراف دادم و می‌خواستم با فرزندم و خانواده‌ام باشم. تیم ملی هم شرایط بسیار خوبی داشت و نبود من ضربه‌ای نمی‌زد، اما دو سال بعد مصدومانی، چون امیر غفور داشتیم و من به تیم ملی بازگشتم. با وجود آنکه شرایط ایده‌آلی نداشتم، به خاطر فشاری که آوردم پس از المپیک ۲۰۲۰ از ناحیه کمر عمل جراحی کردم و یک نفر از فدراسیون نیامد حال من را بپرسد.

وی افزود: انتظار پرداخت هزینه‌های درمان را نداشتم ولی اگر به من می‌رسیدند دوباره آماده بازگشت بودم. والیبال را کنار گذاشتم و چون خودم چنین شرایطی را لمس کردم به برخی بازیکنان حق می‌دهم، چون راه امرار معاش و درآمد زندگی آنها از والیبال است. اگر فدراسیون با من همکاری می‌کرد حداقل ۵ سال دیگر بازی می‌کردم ولی وقتی برخورد خوبی نشد با دلشکستگی از ادامه حضور در والیبال انصراف دادم. پس حق می‌دهم به بازیکنانی که آینده خود را بر تیم ملی در اولویت قرار می‌دهند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته