دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1403 - 12:33

علت ترس از آب در سالمندان مبتلا به آلزایمر یا غرق شدن در خاطرات گذشته

علت ترس از آب در سالمندان مبتلا به آلزایمر یا غرق شدن در خاطرات گذشته
آب هراسی یا ترس از آب در برخی از سالمندان مبتلا به آلزایمر پیشرفته می‌تواند تبدیل به یک مشکل جدی شود و سلامت و بهداشت فرد را با خطر روبرو کند. با مطالعه این مطلب نوشته خانه سالمندان پارسایان درباره دلایل ترس از آب بیمارن مبتلا به آلزایمر در سنین بالا و راه‌های کنترل این مشکل بیشتر بدانید.
کد خبر : 916003

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،آلزایمر بیماری‌ای پیش‌رونده است که سالمند و اطرافیان او را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهد کرد؛ چالش‌هایی مانند آب‌هراسی. شاید تابه‌حال در این مورد چیزی نشنیده باشید، اما ترس از آب در سالمند مبتلا به آلزایمر پیشرفته می‌تواند یکی از جدی‌ترین مشکلاتی باشد که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

از آنجایی که قدرت تفکر، استدلال و تصمیم‌گیری این افراد آرام‌آرام تحلیل می‌رود و درک و شناختشان از دنیای بیرون تغییر می‌کند، هرگونه محرک حسی بی‌خطری به تهدیدی برای آن‌ها بدل خواهد شد و اضطراب‌آور می‌شود. در این مرحله است که آب‌هراسی رخ خواهد داد و درنهایت ممکن است سالمند آلزایمری حتی از نوشیدن آب نیز اجتناب کند! به همین دلیل بسیار مهم است که شناخت همه‌ی جوانب از علائم شروع آلزایمر در سالمندان و در صورت ابتلا عوارض آلزایمر شدید در سن بالا را جدی بگیریم و اگر فردی از عزیزانمان به این بیماری دچار است، آمادگی مواجهه با مشکلات و احوالات جدید او را داشته باشیم. این مطلب به شما کمک می‌کند تا هم دلایل بروز ترس از آب در برخی از سالمندان مبتلا به آلزایمر را بشناسید و هم بهترین برخورد با این چالش را؛ مطالعه‌ی آن را از دست ندهید.

دلایل ترس از آب در سالمندان مبتلا به آلزایمر

گفتیم که به‌مرور برداشت سالمند مبتلا به آلزایمر نسبت‌به جهان اطرافش دچار تغییر می‌شود، پس برای پرستاری از او، در قدم اول، باید این زوال شناختی را درک کنیم و دنیا را از چشم چنین شخصی ببینیم. برای نمونه قرار گرفتن در آبی با گرمای مطبوع برای همه‌ی ما لذت‌بخش است و می‌تواند آرامش را جایگزین خستگی‌ها و استرس‌هایمان کند، اما آلزایمری که گریبانگیر سالمند شده‌ است باعث می‌شود او حس کند دمای آب خیلی بالاست و از تصور سوختن مضطرب شود. برعکس این اتفاق نیز صادق است: درحالی‌که آب سرد به ما شادابی می‌بخشد، شخص دچار آلزایمر را با وحشت یخ زدن روبه‌رو می‌کند. نمونه‌ها و دلایل دیگری که ممکن است به‌وجودآورنده‌ی ترس از آب در سالمند شوند عبارت‌اند از:

تحریک‌پذیری بالا

فراموش نکنید که آلزایمر می‌تواند باعث بروز پریشان‌حالی و توهم شود. به همین دلیل هر چیزی درباره‌ی آب می‌تواند تهدیدآمیز به‌نظر برسد. در یک مثال، برداشت متفاوت سالمند مبتلا به آلزایمر درباره‌ی دمای آب را توضیح دادیم و گفتیم که چگونه گرما یا سرمای ملایمی که از طریق محرک‌های حسی دریافت می‌کند را چندبرابر و به‌گونه‌ای اغراق‌شده پردازش و احساس خواهد کرد. در چنین شرایطی برخورد آب با بدن او برایش دردناک می‌شود، مثل فرو رفتن هزاران سوزن ریز در پوست.

حمام کردن سالمند مبتلا به آلزایمر

تغییرات ادراکی

سالمند دیگر به‌یاد نمی‌آورد که چگونه باید از آب استفاده کند! او شنا کردن را فراموش می‌کند یا نمی‌تواند مراحل ساده‌ی قرار گرفتن در آب و حمام کردن را به‌خاطر بسپرد. آلزایمر کم‌کم ادراک او را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد: سالمند قادر به اندازه‌گیری عمق آب نخواهد بود و جریان آن را به‌شدت تند، ناایمن و مخرب می‌پندارد. او خود را دربرابر آب بی‌دفاع می‌بیند و احساس می‌کند که زمین زیر پایش لرزان و لغزان است و هرآن امکان افتادن و غرق‌شدنش وجود دارد.

خاطرات منفی گذشته از آب

از آنجایی که نگهداری از سالمند مبتلا به آلزایمر بسیار دشوار است و به آگاهی و مراقبتی بی‌بدیل نیاز دارد، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که عزیز خود را به دستان امن  دیگری بسپارند. اغلب خانواده‌ها اقامت در خانه سالمندان مجهز به بخش آلزایمر که مطابق با نیازهای فرد مبتلا به زوال عقل باشد را برای این هدف انتخاب می‌کنند. در چنین مراکزی خدمات ارائه‌شده به هر سالمند با توجه به احوالات او شخصی‌سازی می‌شود، زیرا آلزایمر با هرکس به‌گونه‌ای متفاوت رفتار خواهد کرد؛ برای نمونه سالمندی که تجربه‌ی منفی یا خاطره‌ای تلخ از آب دارد را دچار وحشت بی‌اندازه از آب می‌کند و باعث می‌شود او در مواجهه با این مایه‌ی حیات احساس خفگی داشته باشد.

احساس شرم و خجالت

در مراحل پیشرفته‌ی آلزایمر سالمند ممکن است کنترل ادرار یا مدفوع خود را از دست بدهد. از سوی دیگر، او که در یادآوری چگونگی حمام کردن دچار مشکل شده‌است، به کمک گرفتن در این مورد نیازمند خواهد شد. چنین تجربیاتی که احساس شرم یا نقض شدن حریم شخصی را در سالمند به‌وجود می‌آورند ازجمله دلایلی‌اند که ممکن است باعث بروز آب‌هراسی در او شوند.

ترس از آب در سالمندان مبتلا به آلزایمر چه مشکلاتی به‌وجود می‌آورد؟

اشاره کردیم که آب‌هراسی می‌تواند به یکی از جدی‌ترین مشکلات سالمند مبتلا به آلزایمر بدل شود. ممکن است سالمند آلزایمری از آب خوردن اجتناب کند یا دربرابر حمام کردن از خود مقاومت نشان دهد. در چنین شرایطی، اگر بی‌توجه به امتناع و وحشت‌های سالمند او را به مواجهه با آب وادار کنید، یا واکنش تند، پرخطر و پرخاشگرانه‌ای از سوی او دریافت خواهید کرد یا سالمند را به‌سوی حملات پانیک سوق می‌دهید. حمله پانیک می‌تواند علت سکته قلبی در سالمندان یا سکته مغزی شود درنتیجه بسیار مهم است که بدانید رفتار درست چیست و یا آموزش‌های لازم در این باره را از  بهترین مرکز مراقبت از سالمندان آلزایمری دریافت کنید و یا وظیفه‌ی مراقبت از سالمند عزیزتان را به سرای سالمندان بسپارید.

دلایل اضطراب در سالمند مبتلا به آلزایمر

برای کنترل تبعات آب‌هراسی در سالمندان مبتلا به آلزایمر چه کنیم؟

تا به اینجای کار دلایل بروز آب‌هراسی در سالمندان مبتلا به آلزایمر را شناختیم و دانستیم که چنین عارضه‌ای چه تبعاتی به‌دنبال دارد؛ حال بیایید کمی هم به راه‌های کنترل این تبعات و برخورد درست با آن بپردازیم.

  1. اولین کاری که مراقبین در چنین موقعیتی باید انجام دهند مراجعه به پزشک و دریافت آموزش‌ها و راهنمایی‌های لازم باشد.
  2. در قدم بعدی مهم است که به‌هیچ‌وجه از در اجبار وارد نشوید. سالمندی که با آلزایمر دست‌وپنجه نرم می‌کند به صبوری مراقب خود نیاز دارد.
  3. باید تمام عواملی که باعث تحریک‌پذیری سالمند مبتلا به آلزایمر می‌شوند را حذف کنید.

اگر می‌خواهید سالمند نوشیدن آب را فراموش یا از آن امتناع نکند، همیشه لیوانی آب را در دسترسش قرار دهید و دقت کنید که دمای آب برایش مطبوع باشد.

در حمام بهتر است آرام‌آرام سالمند را با آب آشنا کنید. به‌جای قرار دادن او زیر دوش که می‌تواند باعث احساس خفگی‌اش شود، اجازه دهید که از وان و اسفنج استفاده کند.

به‌علاوه اگرفرد سالخورده دچار زوال عقل از برهنه شدن خجالت می‌کشد، با لباسی مخصوص یا حوله بخش‌های خصوصی بدنش را بپوشانید و با رفتار ملایم خود به او آرامش دهید.

پارسایان بهترین انتخاب برای مراقبت از سالمندان

برخلاف باور عمومی که سپردن سالمند به سرای سالمندان را قبیح می‌داند، چنین مرکزی می‌تواند بهشت این افراد باشد؛ به‌خصوص برای سالمندانی که به آلزایمر مبتلا هستند. این بیماری آن‌ها را به‌شدت ضعیف و وابسته می‌کند و ممکن است باعث شود بسیار بدخلق و بدقلق شوند. آلزایمر آرام‌آرام قدرت تفکر و ادراک را از سالمندان می‌گیرد و در معرض خطراتی قرارشان می‌دهد که گم شدن فقط یکی از آن‌هاست. در چنین موقعیتی‌ست که پارسایان، بهترین مرکز توان‌بخشی و مراقبتی سالمندان در ایران، به کمک شما و سالمند عزیزتان خواهد آمد. این مرکز با واحدهای پرستاری، پزشکی و روان‌شناسی‌اش آماده است تا به خانه‌ای امن برای افراد مسن مبتلا به آلزایمر بدل شود و از رنج و نگرنی‌های حاصل از این بیماری برای آن‌ها و خانواده‌هایشان بکاهد.

راه‌های ارتباطی با پارسایان بهترین خانه سالمندان تهران

چنانچه تمایل به آشنایی بیشتر و یا بازدید از سرای سالمندان پارسایان و بخش آلزایمر این مرکز را دارید؛ یا برای کسب اطلاعات درباره نحوه پذیرش سالمند مبتلا به آلزایمر و استفاده از خدمات پارسایان به کمک و راهنمایی نیازمند هستید، از طریق راه‌های ارتباطی زیر با مرکز مراقبت از سالمندان پارسایان تماس بگیرید. کارشناسان مجرب پارسایان، پاسخگوی سؤالات شما در رابطه با خدمات مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی سالمندان پارسایان خواهند بود.

آدرس: تهران - ونک - گاندی جنوبی - کوچه ۱۸ - پلاک ۷

تلفن تماس: ۰۲۱۸۸۷۹۰۵۲۵

واتس آپ: ۰۹۱۹۷۸۳۷۸۱۱ 

ایمیل: info@parsayannursinghome.com

با عضویت در کانال تلگرامی خانه سالمندان پارسایان به آدرس parsayannursinghome@ و دنبال کردن اینستاگرام این مرکز با ایدی parsayan.nursinghome درباره مشکلات دوران سالمندی و راه‌کارهای عبور از این مسائل بیشتر آشنا شوید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته