دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 00:10
در گفت‌‌وگوی تفصیلی آنا با قائدی تشریح شد؛

هوش مصنوعی به کمک معرفی شهدای علمی آمد/ تدوین سرگذشت پژوهشی شهدا

هوش مصنوعی به کمک معرفی شهدای علمی آمد  تدوین سرگذشت پژوهشی شهدا
رئیس کمیته علمی و پژوهشی کنگره امیران، سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس با اعلام معرفی شهدای علمی با هوش مصنوعی عنوان کرد: سرگذشت پژوهشی شهدای استان فارس تدوین شد.
کد خبر : 915275

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با توجه به برگزاری کنگره امیران، سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس در شهر شیراز و انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به‌عنوان رئیس کمیته آموزشی و پژوهشی این کنگره در گفت‌وگویی با محمدرضا قائدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و رئیس کمیته علمی و پژوهشی کنگره امیران، سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس به بررسی این کمیته و نقش آن در کنگره ملی شهدای استان فارس پرداخته‌ایم.

گپ و گفت آنا با قائدی در پی می‌آید:

فعالیت ۲۱ کمیته تخصصی در دومین کنگره شهدای فارس

آنا: جناب دکتر قائدی با تشکر از فرصتی که دراختیار خبرگزاری آنا قرار دادید بفرمایید که در فرآیند برگزاری کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس نقش دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و استان فارس چیست؟

قائدی: سلام و رحمت خدا بر همه شهدای اصلاح و انقلاب اسلامی به‌خصوص امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی و میدان‌دار علوم و پرچم‌دار مهدوی، خاصه صلوات و رحمت می‌فرستیم بر شهدای گلگون کفن هشت سال دفاع مقدس در جمهوری اسلامی که جانفشانانه دعوت امام و حق را لبیک گفته و برای دفاع از مام وطن و اسلام و انقلاب از مال و جان شیرین خود گذشتند و یادشان تا به ابد در ذهن و جان همه ایرانیان و مردم آزاده جهان زنده و جاوید است.

 یکی از وظایف دانشگاهیان و دانشگاه‌های مختلف این است که یاد و خاطره شهدای والامقام استان فارس را زنده نگه دارند و در برنامه دیدار با خانواده شهدای علمی مشارکت کنند و در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد تا در شهرستان‌های استان فارس از سوی واحد‌های خود متولی برگزاری این مراسم شود.

همانگونه که در اخبار مشاهده کردید همزمان با دومین سالروز شهادت شهدای حمله تروریستی شاهچراغ(ع) در ۴ آبان‌ماه سال ۱۴۰۳ دومین کنگره امیران، سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس در شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی برگزار می‌شود.

در این راستا ۲۱ کمیته تخصصی در دومین کنگره شهدای فارس از آغاز هفته دفاع مقدس ۱۴۰۲ کار خود را آغاز کردند و دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و شیراز با توجه به اینکه بیش از ۸۰ هزار دانشجو و یک‌هزار و ۵۰۰ عضو هیئت علمی تمام‌وقت و ۵ هزار استاد وابسته و دستیار آموزشی دارد.

همچنین داشتن بیش از ۵۷ نشریه علمی تخصصی فعالی در واحد‌های استان فارس و مرکز شیراز، با نظر به این اهمیت، دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به‌عنوان رئیس کمیته علمی و پژوهشی دومین کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس انتخاب شد و طبق مصوبات شورای سیاست‌گذاری کنگره برنامه‌ها و اهداف عالیه را دنبال می‌کند.

آنا: انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به‌عنوان رئیس کمیته آموزش و پژوهش این کنگره چگونه صورت گرفت؟

قائدی: عرض کردیم که در فضای دانشگاه یکی از مهم‌ترین وظایف مسئولان و استادان دانشگاه این است که گذشته افتخارآمیز و ارزشمند را برای نسل جوان ما بازگو کنند.

به عبارتی دولت‌ها، ملت‌ها، حماسه‌ها، رشادت‌ها و گذشته پرافتخار خود را در قالب‌های مختلف انتقال داده و می‌دهند. با نگاه راهبردی مقام معظم رهبری هدف مهم این کنگره‌ها و کارکردش زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا، انتقال فرهنگ شهادت، مقاومت، ایثار و پایداری و در کنار آن امید آفرینی به نسل جدید است.

با توجه به صحبت قبلی، استان فارس با حدود 40 واحد و مرکز دانشگاهی در پهنه جغرافیایی وسیع و پوشش‌دهنده جمعیت ۵ میلیونی استان فارس و بهره‌گیری از حدود ۱۸۰۰ هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت، ۵ هزار هیئت علمی وابسته و دستیار آموزشی، بیش از ۸۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی که بار تحصیلی و آموزشی بیش از ۷۰ درصد استان فارس را برعهده دارد.

فارس به‌لحاظ آماری دومین استان کشور در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی است و به‌لحاظ داشتن مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان، سرا‌های نوآوری و مهم‌تر از همه مجلات متعدد بیش از ۵۷ عنوان نشریه علمی تخصصی در استان فارس دارد که دستاورد‌ها و نتایح علمی پژوهشگران در حوزه‌های مختلف علمی به ویژه علوم انسانی را پوشش می‌دهد. همچنین در حوزه‌ها‌ی فرهنگی و اصلامی برگزاری رویداد‌های و مناسبت‌های مذهبی ـ فرهنگی با رویکرد علمی جایگاه ویژ‌ه‌ای در کشور دارد.

در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس ۲۱ دانشجوی شهید داریم و ۲۰ شهید گمنام در واحد‌های استان دفن شده‌اند که موجب برکات و آثار معنوی فراوان است.

در استان فارس ۴ هزار و ۵۰۰ دانشجو خانواده شاهد و ایثارگر با جامعه هدف «الف» وجود دارد که شهریه این دانشجویان رایگان است و حدود ۸ هزار و ۵۰۰ دانشجو جامعه هدف «ب» در سطح واحد‌های استان فارس وجود دارد که به طور تقریبی با جامعه آماری خانواده ۷۰ هزار نفری در استان سروکار داریم.

همچنین ۲۰۰ کارمند و هیئت علمی شاهد و ایثارگر داریم که در پست‌های دانشگاهی به‌عنوان مسئول، کارمند یا هیئت علمی مشغول به فعالیت هستند. ۱۴ کانون دانشجویی ایثار در استان فارس فعالیت دارند و مجموعه این توانمندی‌ها و اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب و از برکات نظام است در سایه توجهات مقام معظم رهبری مورد توجه نهاد‌های انقلابی استان و آمادگی همکاری با کنگره ملی شهدا در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا را دارد.

برگزاری جلسات دبیرخانه کمیته پژوهشی بین دانشگاه آزاد و معاونت علمی سپاه

آنا: در راستای برگزاری کنگره مذکور تاکنون چه اقداماتی از سوی دانشگاه صورت پذیرفته و چه انتظاراتی از دستگاه‌های حامی کنگره برای بهینه شدن فعالیت این کمیته وجود دارد؟

قائدی: بعد از برگزاری ۶ جلسه منظم دبیرخانه کمیته علمی پژوهشی بین دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی سپاه فجر استان فارس به‌عنوان دبیر کمیته و همچنین هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی علی شمس‌الدینی مسئول هماهنگی دبیرخانه کنگره با مجوعه سپاه فجر استان فارس و سایر نهاد‌های متولی برگزاری کنگره موارد و اقدامات زیر مصوب شد که بسیاری از آنها در دست اجرا و اقدام‌سازی است، امیدواریم بتوانیم با هماهنگی دیگر نهاد‌ها و سازمان‌های درگیر استان فارس به هدف والای کنگره دست پیدا کنیم.

این اقدامات و برنامه‌ها شامل موارد زیر است:

۱-  تهیه تولیدات فاخر علمی و تدوین چندین کتاب طراز شهدای علمی در سطح استان فارس.

۲-  برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» همزمان با برگزاری کنگره و در هماهنگی با اداره کل حفط آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس و بنیاد شهید استان فارس که سایت همایش به آدرس نمایه شده و آماده دریافت مقالات پژوهشگران و محققین است. https://shiraz.iau.ir/spcsm/fa)

۳-  برگزاری دوره‌های توان‌افزایی، کسب و کار، اشتغال مختص دانشجویان شاهد و ایثارگر

 ۴ ـ تهیه دانشنامه شهدای استان فارس با بنیاد شهید و امور ایثارگران، معرفی شهدای برجسته علمی ـ پژوهشی با بررسی شهدای استان شاخص‌های علمی تدوین و تهیه بولتن‌های مرتبط با حوزه فرهنگ ایثار و شهادت

۵ ـ استفاده کاربردی از هوش مصنوعی در معرفی شهدای علمی و جایگاه ایثار و شهادت

۶ ـ تدوین سرگذشت پژوهشی شهدای استان فارس، طراحی برنامه نقش این استان در عملیات دفاع مقدس با استفاده از هوش مصنوعی و مصورسازی‌ها

۷-  موشن‌گرافی از شهدای استان فارس با رویکرد علمی

۸-  طراحی و اعتباریابی مدل ارتباطی سرداران شهید با قرآن و کلام معصومین علیهم‌السلام

۹-  برگزاری استارت‌آپ‌های علمی مختص دانشجویان و دانش‌آموزان در حوزه ایثار و شهادت

۱۰-  مجله علمی پژوهشی ترویج ایثار و شهادت

۱۱-  معرفی شهدای برجسته علمی - پژوهشی و با بررسی شهدای استان شاخص‌های علمی تدوین و معرفی

۱۲-  تهیه بولتن‌های مرتبط با حوزه فرهنگ ایثار و شهادت در قطع‌های مختلف

۱۳-  طراحی و اعتباریابی مدل ارتباطی سرداران شهید با قرآن و کلام معصومین علیهم‌السلام

۱۴ ـ تهیه کتاب اشعار ویژه کنگره با اعلام فراخوان و طراحی، نقاشی، سیاه قلم، آثار مرتبط چه دانش آموزان، دانشجویان، هیئت علمی و کارمندان.

۱۵-  طراحی و ایجاد سایت (سامانه) معرفی شهدای علمی استان با توجه به تدوین دانشنامه شهدا

۱۶ – برگزاری نمایشگاه بزرگ راهیان پیشرفت با هدف معرفی شهدای علمی استان فارس

۱۷-  جهت‌دهی و تعریف پایان‌نامه‌های دانشگاهی با محور شهدای استان فارس

۱۸-  خلّاقیت‌ها و استعداد‌های برتر علمی در دوران دفاع مقدس در قالب مستند کوتاه

۱۹-  تهیه ۱۰ مستند کوتاه یا موشن‌گرافی از شهدای دفاع مقدس/ شهدای حرم/ شهدای سلامت/ شهدای امنیت

۲۰ -  طراحی و معرفی حماسه‌آفرینان عالمان و دانشگاهیان در دفاع مقدس

۲۱-  تعریف و احصای چالش‌ها درراستای ارائه طرح‌های پژوهشی داخلی و ملی در حوزه شهدای علمی استان فارس

۲۲-  برگزاری شب شعر بین‌المللی شهدای علمی استان فارس

۲۳-  برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های شهدای علمی استان فارس

۲۴-  طراحی و پیشنهاد المان‌ها، نماد‌های معماری و شهرسازی متناسب با هویت شهدای علمی استان فارس در شهرستان‌ها و شیراز

۲۵-  برگزاری همایش ملی رابطه دین و دفاع مقدس

۲۶-  انتقال میراث گذشته به جوانان در قالب تصویرنگاری شهدای علمی

۲۷-  روایتگری در کلاس‌های درس و مصورسازی اندیشه‌ها و دستاورد‌های علمی شهدای استان فارس

۲۸-  برگزاری رویداد جامع فناورانه عصر امید اربعین در راستای کنگره و در راستای معرفی دستاور‌های فناورانه و علمی به جامعه خدمت رسان اربعین و هویت‌سازی فرهنگی شهدا و اربعین و ارتباط متقابل.

جزئیاتی از همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

آنا: در خبر‌ها آمده بود که دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزارکننده دومین همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت است، درباره تناسب و ارتباط برگزاری این همایش با کنگره بزرگ استانی توضیح دهید.

قائدی: بله آنگونه که در آرشیو‌ها و خبر‌ها می‌توانید مشاهده کنید اردیبهشت ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با همکاری اداره‌کل نشر و حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس نخستین همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را با همکاری دانشگا‌ه‌ها و دستگا‌های اجرایی استان فارس برگزار کرد.

در این جهت و در راستای کنگره ملی شهدای استان فارس دومین دوره این همایش با همکاری دبیرخانه کنگره و همچنین اداره‌کل آثار دفاع مقدس استان فارس طی تفاهم‌نامه‌ای در تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ قبل از برگزاری کنگره ملی شهدا در محور‌های علمی همایش برگزار می‌‌شود.

اکنون سایت همایش نمایه شده و آماده دریافت مقالات نویسندگان و پژوهشگران در حوزه‌های ایثار و شهادت است. نکته قابل تأمل این است که براساس مصوبات داخلی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس دانشجویان و اساتید و کارمندان دانشگاه که در این همایش مقاله ارسال و تأیید شود از امتیاز فرهنگی برای ارتقا رتبه برخوردار می‌شوند.

این همایش در ۱۷ محور به صورت کاربردی و با هدف ترویج اندیشه و فرهنگ ایثار و فرهنگ به جامعه دانشگاهی و علمی و همچنین جامعه جوان و نوجوان کشور به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

در کنار دریافت مقالات، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، کرسی‌های علمی ترویجی، نمایشگاه دستاورد‌های شهدای استان فارس، نمایشگاه عکس شهدا و نشست‌های علمی و هم‌اندیشی را داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته