دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1403 - 16:13
در نشست مسئولین و جانشینان بسیج دانشجویی؛

طحان‌نظیف: به وضعیت منطقی در ثبت‌نام انتخابات رسیدیم

طحان‌نظیف: به وضعیت منطقی در ثبت‌نام انتخابات رسیدیم
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه برخی از ثبت‌نام‌های گذشته ریاست جمهوری در شأن مردم ایران نبود، گفت: با مصوبه شورای نگهبان به وضعیت منطقی در ثبت‌نام انتخابات رسیدیم.
کد خبر : 915024

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست مسئولین و جانشینان خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، درباره تعداد ثبت‌نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بندی را در سیاست‌های کلی انتخابات آورده بودند که شورای نگهبان شاخص‌ها و تعاریف و شرایط مربوط به تشخیص رجل سیاسی، رجل مذهبی، مدیر و مدبر را انجام دهد.

وی افزود: این کار را شورای نگهبان در دو مقطع انجام داد، سال ۹۶ و ۱۴۰۰؛ با اینکه سال ۱۴۰۰ به دولت وقت این مصوبه ابلاغ شد، دولت وقت این مصوبه را مراجعه نکرد و هرکسی به وزارت کشور مراجعه کرد آن را ثبت‌نام کرد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شرایطی بود که برخی از کسانی که می‌امدند در شأن مردم و در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نبود. گفتیم یک حداقل سن، حداقل سابقه و حداقل مدرک را تعیین کردیم و مبنای آن هم مصوبه مجلس بود. مثلاً گفتیم مدرک کارشناسی، سن ۴۰ سال تا ۷۵ سال و شرایطی را معین کردیم که هرکسی حداقل سابقه اجرایی داشته باشد.

طحان‌نظیف تأکید کرد: مناصبی هم در آن گنجاندیم که حداقل سابقه اجرایی مانند اینکه کسی حداقل ۴ سال نماینده مجلس، عضو مجمع تشخیص، استاندار شهر بالای ۲ میلیون نفر، شورای امنیت ملی، شهردار بالای ۲ میلیون نفر و ... باشد که این موضوع اطلاع‌رسانی شد، اما دولت وقت اجرا نکرد. آن یک هزار و ۶۳۶ نفر به ۶۰۰ نفر رسید.

وی اظهارداشت: ما در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم گفتیم که این مصوبه یک قانون است و اگر کسی این شرایط را نداشته باشد نمی‌تواند ثبت‌نام کند که بعداً بررسی صلاحیت شود. عزیزان وزارت کشور هم در حال همکاری هستند و نتیجه آن این شد که تا دیروز ۱۷ نفر ثبت‌نام کردند، البته در سال ۱۴۰۰ ما به دولت وقت اعلام کردیم که اگر شما این قانون را اجرا نکردید ما پرونده کسانی را در صحن شورای نگهبان می‌بریم که شرایط اولیه را دارا باشند و فکر می‌کنم حدود ۴۰ نفر را بررسی کردیم لذا با اجرای این قانون امروز به یک وضعیت منطقی رسیدیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما اعتقاد به حضور مردم و مشارکت داریم، افزود: مشارکت دلایل مختلفی دارد ولی برخی از پژوهش‌های علمی ما را به نتیجه رسانده که دستگاه‌های مختلف باید کار خود را برای مشارکت انجام دهند. سهم موضوعات اقتصادی و معیشتی در مشارکت حدود ۶۰ درصد دارد.

طحان‌نظیف گفت: بحث رد صلاحیت‌ها حدود ۱ و نیم تا دو درصد تاثیر داشته است.

وی با تأکید بر اینکه افراد را به صورت مقایسه‌ای بررسی نمی‌کنیم بلکه کامل مجزا بررسی صلاحیت انجام می‌شود، اضافه کرد: عدم احراز صلاحیت به معنا مشکل دار بودن فرد نیست. ریاست جمهوری مسئولیت خطیری است و نفر دوم پس از رهبری است. یک نفر ممکن است یک وزیر، نماینده یا استاندار خوب باشد اما در همان سطح. 

سخنگوی شورای نگهبان درباره تائید صلاحیت و نام‌نویسی خانم‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نیز بیان کرد: مبنای ما مصوبه مربوط به اصل ۱۱۵ قانون اساسی است. مسئله جنسیت در قانون وجود ندارد و ثبت نام مانعی ندارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته