دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1403 - 13:27
در یک پژوهش مطرح شد؛

اعتباربخشی منجر به توسعه و بهبود عملکرد بیمارستان‌ها می‌شود

اعتباربخشی منجر به توسعه و بهبود عملکرد بیمارستان‌ها می‌شود
روش اعتباربخشی باید طوری اجرا شود که ضمن حصول اطمینان از کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستان‌های معتبر، منجر به تداوم برنامه‌های بهبود کیفیت در این بیمارستان‌ها شود.
کد خبر : 914662

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «اعتباربخشی بیمارستانی» فرایند ارزشیابی نظام‌مند و تعیین اعتبار بیمارستان توسط یک سازمان مستقل خارجی با اسـتفاده از استاندارد‌های مطلوب ساختاری، فرایندی و پیامدی است.

درباره این موضوع پژوهشگران مطالعه‌ای انجام داده‌اند که ارزیابان اعتباربخشـی با بازرسـی تأسیسـات، تجهیزات و ملزومات، بررسـی مسـتندات، مصاحبه بـا کارکنـان، بیماران و خانواده آنها و تحلیل شـاخص‌های عملکردی وضعیـت کیفیـت و ایمنـی خدمـات بیمارسـتان را تعیین کـرده و در قالب درجـه اعتباربخشـی بـه اطلاع عموم مـردم جامعه می‌رسانند.

* اثرات برنامه اعتباربخشی بیمارستانی

به زعم این پژوهشگران پژوهش‌هـای انجـام شـده، نتایـج متفاوتـی از اثـرات برنامـه اعتباربخشـی بیمارستانی را نشان می‌دهند. برخی از پژوهش‌ها نشان دادند که برنامه اعتباربخشی موجـب تعریـف و تبییـن سیاسـت‌ها و دسـتورالعمل‌های سـازمانی، آمـوزش کارکنـان، ایجـاد یـک محیط کاری سـالم، تقویـت همـکاری بیـن کارکنـان، کاهـش تعـارض و بهبـود ارتباطـات، افزایـش مسـئولیت‌پذیری و رضایـت شـغلی کارکنـان می‌شـود.

اخذ درجه اعتباربخشی باعث اعتمـاد بیشتر مردم بـه کیفیت خدمات بیمارستان می‌شود

در این پژوهش آمده است که همچنیـن، مطالعاتی نشـان دادند که اعتباربخشـی منجـر بـه توسـعه ظرفیـت بیمارسـتان و تجهیزات آن، اسـتفاده بهینـه از منابـع، بهبـود کیفیـت، ایمنـی و اثربخشـی خدمات بیمارسـتانی، کاهـش خطاهـای پزشـکی و مـرگ و میـر بیمارستانی، افزایـش رضایـت بیماران و در نهایـت، بهبـود عملکرد بیمارستان می‌شـود.

 در ادامه این پژوهش به این نکته اشاره شده است که علاوه بر این، اخذ درجه اعتباربخشـی باعـث اعتمـاد بیشـتر مـردم بـه کیفیـت خدمـات بیمارسـتان شـده و ارتقـای شـهرت و محبوبیـت بیمارسـتان را بـه دنبـال خواهـد داشـت.

*  اثرات منفی اعتباربخشی بیمارستانی

این پژوهش مطرح می‌کند که در مقابـل، پژوهشهایـی اثـرات منفی اعتباربخشـی بیمارسـتانی را گـزارش کردنـد. بـه عنـوان مثـال، پژوهشـی در ۷۳ بیمارسـتان و بر روی ۳۷ هـزار بیمـار آلمانـی در سـال ۲۰۰۷ میلادی نشـان داد که اعتباربخشـی موجـب ارتقـای کیفیت خدمات بیمارسـتانی و رضایت بیماران نشـد و  پژوهشـی در ۳۶ بیمارسـتان آمریـکا در سـال ۲۰۰۲ نیـز ارتباطـی بیـن اعتباربخشـی و کاهـش خطاهـای پزشـکی نیافـت.

در این پژوهش آمده است که مطالعاتـی هـم نشـان دادنـد کـه برنامـه اعتباربخشـی بیمارسـتانی باعـث افزایـش بوروکراسـی اداری، افزایش بـار کاری کارکنـان و افزایـش هزینه‌هـای بیمارسـتانی شـده اسـت.

اعتباربخشی بیمارستانی در ایران

در ادامه این پژوهش آمده است که دفتـر نظارت و اعتباربخشـی امـور درمان وزارت بهداشـت، درمان و آموزش پزشـکی ایران از سـال ۱۳۸۹ اعتباربخشـی بیمارستان‌های کشور را برنامه‌ریـزی و بـا همـکاری اداره نظـارت و اعتباربخشـی امور درمان دانشـگاه‌های علـوم پزشـکی کشـور اجـرا می‌کنـد.

برنامه اعتباربخشـی بیمارسـتانی ایـران دولتـی و اجبـاری اسـت

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که برنامه اعتباربخشـی بیمارسـتانی ایـران دولتـی و اجبـاری اسـت. همـه بیمارسـتان‌های کشـور باید در این برنامه مشـارکت داشـته باشـند و گواهی اعتباربخشـی دریافت
کننـد.

به زعم این پژوهشگران بازپرداخـت سـازمان‌های بیمـه سلامت بـه بیمارسـتان‌ها بـر اسـاس درجه اعتباربخشـی آنها اسـت و روش ارزشـیابی اعتباربخشـی بیمارسـتان‌های ایـران محـدود بـه خودارزیابـی مدیـران بیمارسـتان‌ها و انجـام ارزشـیابی میدانی توسـط تیم ارزیابان اعتباربخشـی اسـت.

* مزایای دریافت گواهـی اعتباربخشی بیمارستان در ایران

در ادامه این پژوهش آمده است که اعتباربخشـی مزایایـی بـرای بیمارسـتان‌های ایـران داشـته اسـت این مزایا شامل بهبـود تسـهیلات و تجهیـزات بیمارسـتان، آمـوزش کارکنـان، تدویـن برنامه‌هـای عملیاتـی، تدوین خط‌مشـی‌ها و روش‌های اجرایـی فرایند‌های کاری و مشـتری‌مداری از جملـه فوایـد گـزارش شـده اعتباربخشـی در برخی از بیمارسـتان‌های ایران بوده اسـت.

حاکمیت برنامه اعتباربخشی بیمارستانی

از نظر این پژوهش؛ پژوهشـی که در سـال ۱۳۹۴ به ارزشـیابی برنامه اعتباربخشـی ۵۴۷ بیمارسـتان کشور پرداخت، نشـان داد کـه حـدود ۷۲ درصـد بیمارسـتان‌ها در دور اول اعتباربخشـی درجـه یـک بـه بالا کسـب کـرده بودنـد.

به زعم این پژوهشگران بـا وجـود ایـن، مطالعاتی هـم نشـان می‌دهد کـه اجرای اسـتاندارد‌های اعتباربخشـی منجر بـه بهبود عملکـرد بیمارسـتانها و افزایـش رضایـت کارکنـان و بیماران نشـده اسـت.

* اعتباربخشی بیمارستانی در راستای ارتقای کیفیت خدمات

به طور کلی، سیستم اعتباربخشی بیمارستانی شامل ۴ بخش حاکمیت، استانداردها، روش و ارزیابان اعتباربخشی است، استاندارد‌های اعتباربخشی باید بر اساس اصول بهبود مستمر کیفیت طراحی شوند تا منجر به ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی شوند.

در ادامه این پژوهش آمده است که روش اعتباربخشی باید طوری اجرا شود که ضمن حصول اطمینان از کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستان‌های معتبر، منجر به تداوم برنامه‌های بهبود کیفیت در این بیمارستان‌ها شود. حاکمیت نقش کلیدی را در سیستم اعتباربخشی بیمارستانی برعهده دارد.

تقویت حاکمیت برنامه اعتباربخشی بیمارستانی کشور ضروری است

از نظر این پژوهش حاکمیت ضعیف، اثر منفی بر سه بعد دیگر سیستم اعتباربخشی خواهد داشته و حاکمیت، ایجاد یک سیستم برای مدیریت بهتر سازمان است که با تعیین مأموریت، دورنما، ارزش‌ها و اهداف سازمان، طراحی ساختار سازمانی مناسب برای دستیابی به اهداف سازمانی، تدوین سیاست‌ها و مقررات، برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف سازمان، انتخاب و انتصاب مدیران و کارکنان برای سازمان، مدیریت بهینه منابع برای اجرای برنامه‌ها و ارزشیابی عملکرد سازمان مرتبط است.

اداره اعتباربخشی وزارت بهداشت از طریق حاکمیت و با سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل صحیح و به موقع می‌تواند به اهداف مربوط دست یافته و نسبت به مردم پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشد.

* ارزیابـان در فراینـد اعتباربخشـی

از دیدگاه نویسندگان این پژوهش ارزیابـان، عدم اسـتقلال ارزیابـان در فراینـد اعتباربخشـی، نبـود وحـدت رویـه بیـن ارزیابـان و زمـان کوتـاه اعتبـار گواهـی اعتباربخشـی از جمله چالش‌هـای برنامـه اعتباربخشـی بیمارسـتانی بیان شـده در پژوهش‌های قبلی در ایران بوده است.

این پژوهش به این نکته اشاره می‌کند که باید توجه داشت که سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران از سال ۱۳۹۱ شروع شد و دوران کودکی خود را سپری می‌کند. از این سیستم نمی‌توان انتظارات مشابه سیستم‌های اعتباربخشی کشور‌های امریکا، کانادا و استرالیا داشت که به‌ترتیب ۶۹ و ۶۲ و ۴۶ سال سابقه دارند.

مبتنی بر نتایج این پژوهش تقویت حاکمیت برنامه اعتباربخشی بیمارستانی کشور ضروری است. تشکیل شورای سیاستگذاری اعتباربخشی بیمارستانی و کمیته‌های علمی، اجرایی، اعتراض و ارزشیابی برنامه اعتباربخشی، سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد، پایلوت برنامه اعتباربخشی برنامه‌ریزی دقیق، آموزش آبشاری، تأمین مالی پایدار برنامه اعتباربخشی و دریافت تأییدیه انجمن بین المللی کیفیت بهداشت و درمان، راهکار‌های مناسبی برای تقویت حاکمیت برنامه اعتباربخشی بیمارستانی ایران است.

گفتنی است، این یافته‌ها، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی باعنوان «حاکمیت برنامه اعتباربخشی بیمارستانی ایران: چالش‌ها و راهکارها» به کوشش علی محمد مصدق راد (دانشیار گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران)، فاطمه غضنفری (دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران) تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته