دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1403 - 11:38
بر اساس نتایج یک پژوهش؛

خواب ضعیف و استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی عملکرد مغز نوجوانان را تغییر می‌دهد

خواب ضعیف و استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی عملکرد مغز نوجوانان را تغییر می‌دهد
 پژوهش جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده که یک رابطه معنادار بین مدت‌زمان خواب، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و عملکرد مغز نوجوانان وجود دارد.
کد خبر : 914615

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در دنیای امروز، بسیاری از ما برای یافتن و ارتباط با یکدیگر به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، اسنپ چت، یوتیوب و اینستاگرام متکی هستیم. در حالی که هر کدام مزایای خود را دارند، مهم است که به یاد داشته باشید که رسانه‌های اجتماعی هرگز نمی‌توانند جایگزینی برای ارتباط انسانی در دنیای واقعی باشند.

حالا مطالعات و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که شبکه‌های اجتماعی شمشیری دولبه‌ای برای نوجوانان هستند. از یک سو، به نوجوانان اجازه می‌دهند تا افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارند و حمایت اجتماعی دریافت کنند. از سوی دیگر، تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهد که زمان زیاد در رسانه‌های اجتماعی، نوجوانان را در معرض خطر بالای مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار می‌دهد.

در همین رابطه به تازگی آکادمی پزشکی خواب آمریکا پژوهشی انجام داده است که رابطه بین مدت زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی و عملکرد مغز را بررسی کرده است. به نقل از نوروساینس، پژوهش جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده که یک رابطه معنادار بین مدت‌زمان خواب، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و عملکرد مغز نوجوانان وجود دارد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که بین مدت خواب کوتاه‌تر و استفاده بیشتر از رسانه‌های اجتماعی در نوجوانان همبستگی وجود دارد و این همبستگی می‌تواند نقش مهمی در نحوه تعاملات نوجوانان و واکنش مغز آنان به محرک‌های مختلف داشته باشد.

اورسلیا کیس که مدرک دکترای روانشناسی شناختی دارد، می‌گوید: از آنجایی که مغز نوجوانان دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود، یافته‌های ما نشان داده که خواب ضعیف و استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند عملکرد مغز نوجوانان را تغییر دهد. در این مطالعه ۶ هزار و ۵۱۶ نوجوانِ ۱۰ تا ۱۴ ساله مورد بررسی قرار گرفتند.

کیس افزود: این مطالعه، بینش جدیدی درباره چگونگی ارتباط دو جنبه مهم زندگی مدرن نوجوانان یعنی استفاده از رسانه‌های اجتماعی و مدت خواب آنها ارائه می‌دهد. وی در ادامه تصریح کرد: شناخت نواحی خاص مغز که با این مسئله مرتبط است، به ما کمک می‌کند تا خطرات و مزایای تعاملات مجازی و عادات خواب در نوجوانان را شناسایی کنیم.

این موسسه (آکادمی پزشکی خواب آمریکا) همچنین نوجوانان را تشویق می‌کند که حداقل ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از خواب، از تمام وسایل الکترونیکی جدا شوند.

در تحلیل آخر موضوعاتی چون استرس و اضطراب، کاهش تمرکز، مشکلات روحی و روانی از جمله بحران‌هایی است که به واسطه این سبک از زندگی ایجاد می‌شوند. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی می‌بایست با یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب میزان استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را در طول روز محدود کرده و از استفاده از تلفن همراه پیش از خواب بپرهیزیم.

راهکار‌های متعددی برای کنترل میزان استفاده از اینترنت و تغییر عادت‌های استفاده از اینترنت می‌توان ارائه داد از جمله تعیین یک وقت محدود و زمان خاص برای استفاده از اینترنت و یا جایگزینی بخشی از زمانی که روزانه در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنیم با فعالیت‌های مفیدی همچون فعالیت‌های ورزشی، هنری و یا افزایش میزان مطالعه.

پیشگیری از کم خوابی و ایجاد یک الگوی خواب صحیح کار دشواری نیست منتهی می‌بایست با یک برنامه صحیح و مداوم، عادت‌های صحیح خواب را به تدریج به زندگی روزمره خود وارد کرده و با اصلاح عادت‌های غلط کنترل زندگی و زمان خود را از شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه خود پس بگیریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته