دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1403 - 16:07

توضیح طحان‌نظیف درباره شورای سه‌نفره/ چه سمت‌هایی می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند؟

توضیح طحان‌نظیف درباره شورای سه‌نفره  چه سمت‌هایی می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند؟
سخنگوی شورای نگهبان درباره نقش شورای سه‌نفره گفت: شورای نگهبان در کنار وزارت کشور نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد، نسبت شورای سه‌نفره با مقوله انتخابات مانند نسبت رئیس جمهور با انتخابات است، یعنی رئیس جمهور عملاً ریاست دولت را برعهده دارد، اما مستقیماً درگیر حوزه اجرای انتخابات نخواهد بود.
کد خبر : 914288

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در خبر ساعت ۱۴ درباره آخرین جزئیات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ اظهار کرد: داوطلبان باید سابقه تصدی حداقل ۴ سال مشاغلی مانند رؤسای سه قوه، معاون اول، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان مجلس و معاونان رئیس مجلس و بجز اینها معاونین رؤسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهاد‌های دولتی و غیر دولتی که در سطح ملی هستند.

وی افزود: فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، استانداران، شهرداران شهر‌های بالای دو میلیون نفر جمعیت مواردی است که داوطلبانی که مراجعه می‌کنند باید در یکی از این موارد حداقل ۴ سال سابقه داشته باشند.

طحان‌نظیف تأکید کرد: اگر داوطلبی یکی از این موارد را نداشته باشد اساساً ثبت‌نامی انجام نمی‌شود. بند دیگری است که اشخاص، مدیران، مقامات همتراز مناسب فوق که توضیحی دارد که چنین موضوعی را در انتخابات مجلس داریم که مرجع آن سازمان اداری و استخدامی است، اما در مورد ریاست جمهوری به صراحت ذکر شده که این تشخیص با خود شورای نگهبان است لذا مدارک سن، سابقه و مدرک در ثبت‌نام باید ارائه شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در زمان ثبت‌نام مواردی مانند عدم محرومیت از حقوق اجتماعی یا فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر یا عدم محکومیت کیفری و جرائم اقتصادی مانند کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و عدم محکومیت به اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در قالب یک گواهی به نام گواهی عدم سوء پیشینه نیز باید داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در زمان ثبت نام ارائه کنند.

وی گفت: کشور ساختار‌های خود را دارد، عملاً در حوزه انتخابات شما با وزارت کشور مواجه هستید که مجری انتخابات است که وزارت کشور با کمک مردم و عوامل اجرایی که در اختیار دارد انتخابات را برگزار می‌کند همانند انتخابات اخیر مجلس و شورای نگهبان که برگزار کرد.  

طحان‌نظیف افزود: شورای نگهبان در کنار وزارت کشور نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد، نسبت شورای سه‌نفره با مقوله انتخابات مانند نسبت رئیس جمهور با انتخابات است، یعنی رئیس جمهور عملاً ریاست دولت را برعهده دارد، اما مستقیماً درگیر حوزه اجرای انتخابات نخواهد بود، نشانه آن هم این است که رئیس جمهور دور اول برای دور دوم هم ثبت‌نام می‌کند لذا شورای سه‌نفره تمهیدات کلی را انجام می‌دهد و انتخابات را وزارت کشور انجام داده و شورای نگهبان نیز بر اجرای فرایند آن نظارت می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: روزی که به صورت رسمی خبر شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان ساعت ۸ صبح اعلام شد، ساعت ۱۱ با وزارت کشور درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ جلسه داشتیم، بعدازظهر همان روز جلسه شورای نگهبان را داشتیم که پیشنهاد وزارت کشور درباره تاریخ‌های پیشنهادی را بررسی کنیم. ساختار‌های جاری کشور در خصوص انتخابات در حال انجام وظایف خود هستند.

وی افزود: وزارت کشور پیشنهاد داد، شورای نگهبان هم موافقت کرد و در شورای سه‌نفره فقط اعلام شد که چنین تصمیمی گرفته شده است. ما هم تمهیدات لازم را انجام دادیم و بعدازظهر روز گذشته نیز با عزیزان در وزارت کشور جلسه داشتیم که از همین فردا ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد تا داوطلبین در روند ثبت نام و فرایند‌های آن دچار مشکل نشوند.

طحان‌نظیف درباره اینکه در بررسی صلاحیت‌ها اگر کسی اعتراض داشت یا تقاضای فرصت بازنگری داشت آیا در قانون دیده شده است یا خیر؟ ادامه داد: در قانون انتخابات ریاست جمهوری این مهلت پیش‌بینی نشده است و نظر شورای نگهبان نظر قطعی است، این برای این انتخابات که قرار است در مدت ۵۰ روز برگزار شود نیست، در سایر انتخابات نیز همینطور است که نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته