دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نخستین همایش ملی تعامل انسان و رایانه، نظریه‌ها و کاربرد‌ها برگزار شد

نخستین همایش ملی تعامل انسان و رایانه، نظریه‌ها و کاربرد‌ها برگزار شد
رئیس همایش انسان و رایانه گفت: موضوع تعامل انسان و رایانه بیش از سه دهه است که در دنیا شکل گرفته است اما در ایران به صورت محدود مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم این همایش سرآغاز مطالعات بیشتری در حوزه تعامل انسان و رایانه در کشور باشد.
کد خبر : 914275

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین همایش ملی تعامل انسان و رایانه، نظریه‌ها و کاربردها در سالن همایش‌های دانشکده رفاه برگزار شد.

دکتر طاهری‌پور؛ رئیس دانشکده رفاه و رئیس همایش انسان و رایانه در ابتدای این همایش اظهار کرد: این همایش با همکاری دانشگاه‌های امیرکبیر، دانشگاه الزهرا و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود و امیدواریم که نتایج این همایش برای جامعه علمی مفید باشد.

وی تصریح کرد: موضوع تعامل انسان و رایانه بیش از سه دهه است که در دنیا شکل گرفته است اما در ایران به صورت محدود مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم این همایش سرآغاز مطالعات بیشتری در حوزه تعامل انسان و رایانه در کشور باشد.

باقری؛ دبیر علمی همایش انسان و رایانه نیز در این همایش بیان کرد: تعامل انسان و رایانه دانشی است که مربوط به انسان و کامپیوتر می‌شود، این حوزه یک حوزه بین رشته‌ای است که شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، مباحث انسان‌شناسی و روانشناسی است.

وی گفت: اوایل تعامل انسان و کامپیوتر بسیار سخت بود، به عنوان مثال برای نوشتن یک برنامه باید کاغذهای کارت‌های کاغذی را پانچ می‌کردیم تا کامپیوتر آنها را بخواند اما امروز به جایی رسیدیم که علم پیشرفت کرده است. اوایل صفحه‌های نمایش به صورت مانیتورهای لامپ و تصویر و بسیار حجیم بود اما امروز ما به ال‌سی‌دی رسیدیم.

دبیر علمی همایش انسان و رایانه تاکید کرد: هوش مصنوعی و چت جی‌پی‌تی به ما این امکان را می‌دهد که با کامپیوتر صحبت کنیم و کامپیوتر این را می‌فهمد. در واقع ما با زبان طبیعی با کامپیوتر صحبت کرده کامپیوتر نیز جواب ما را می‌دهد و به‌زودی به جایی می‌رسیم که تشخیص کامپیوتر از انسان بسیار سخت خواهد شد.

باقری خاطرنشان کرد: در این همایش 47 مقاله دریافت شده است که آمار بسیار خوبی است، 15 مقاله به صورت شفاهی و 14 مقاله نیز به صورت پوستری پذیرفته شده است.

 سجاد شیرعلی شهرضا؛ استادیار گروه کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه این همایش درباره تسهیل تعامل سالمندان با خانه‌های هوشمند گفت: جمعیت دنیا به سمت سالمندی حرکت می‌کند و در سال 2050 جمعیت در دنیا بسیار سالمند خواهد شد. 

وی گفت: در ایران 50 سال پیش جمعیت بسیار جوانی داشتیم و امروز نیز سیستم بهداشت و آموزش خوبی داریم که باعث امید به زندگی می‌شود. 

شهرضا با اشاره به تعریف سالمندی گفت: سالمند گاهی به کسی گفته می‌شود که بازنشسته می‌شود. امروز آستانه سالمندی رایج در دنیا 65 سال است. طبق آمار، جمعیت بالای 65 سال در دنیا 10 درصد در سال 2020 بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2050 به 16 درصد برسد.

استادیار گروه کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ویژگی اصلی سالمندان بحث ناتوانی است و هر چقدر سن بالاتر برود نرخ ناتوانی افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به کاربران سالمند سامانه گفت: ما باید رابط کاربری مخصوص سالمندان ایجاد کنیم همچنین بعضی از افراد دارای چند ناتوانی هستند که تولید یک رابط کاربری را با مشکل مواجه می‌کند بنابراین ما باید سامانه‌ای طراحی کنیم که تمام مشکلات شامل بینایی، حرکتی، سندروم داون و ... را پوشش دهد. 

استادیار گروه کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به خانه‌های هوشمند در خدمت سالمندان گفت: یک خانه زمانی هوشمند است که شامل وسایل روشنایی گرمایشی و الکترونیکی قابل کنترل از راه دور توسط تلفن و رایانه باشد که این تعریف دانشگاه آکسفورد است. در واقع به صورت کلی یک خانه زمانی هوشمند می‌شود که به اینترنت متصل باشد که این شرط لازم برای خانه هوشمند است اما کافی نیست! 

وی تاکید کرد: توانمندسازی سالمندان شامل مواردی از جمله فراهم کردن امکان زندگی مستقل، خودکارسازی کارها، یادآوری موارد مهم و تسهیل ارتباط با خانواده و دوستان است. 

 شهرضا با اشاره به موضوع مراقبت در خانه گفت: اسکان در خانه مزایایی دارد که از جمله آن پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی و استفاده بهتر از امکانات محدود مراکز درمانی و کاهش هزینه بیمار است.

وی ادامه داد: امکان نظارت خانواده و پزشک از راه دور نیز مزایایی دارد که از جمله آن امکان کمک سریع در مواقع اضطراری و امکان تنها نبودن در صورت مواجهه با حادثه است. 

استادیار گروه کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان صحبت‌های خود با اشاره به چالش‌های خانه‌های هوشمند گفت: نیاز به برنامه‌نویسی، تفاوت‌های جزیی در درخواست ارائه شده توسط کاربر، پیچیدگی ابزارهای موجود برای هماهنگی بین وسایل و نیاز به در نظر گرفتن حالت‌های خاص خود از جمله چالش‌های خانه‌های هوشمند است.

در ادامه این برنامه سلسله نشست های تخصصی با موضوعاتی چون رابط‌های کاربری، اصول طراحی، ارزیابی، حریم خصوصی و امنیت،‌ ابزارها از هوش مصنوعی تا واقعیت، کاربردها در آموزش سلامت رسانه، کسب و کار، نرم‌افزارهای اسلامی و دیگر حوزه‌ها است برگزار شد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته