دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره رصد ابرها در مدار مستقر شد

ماهواره رصد ابرها در مدار مستقر شد
شرکت فضایی اسپیس ایکس شب گذشته ماهواره رصدی زمین را به مدار دوم پرتاب کرد تا ابر‌ها و ذرات معلق به طور دقیق بررسی شوند.
کد خبر : 914219

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، موشک فالکون‌۹ شرکت فضایی اسپیس ایکس شب گذشته ماهواره آئروسل  زمین و ماهواره کاوشگر تشعشعی را از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا به مدار زمین برد.

این پرتاب دومین عملیات شرکت اسپیس ایکس بود؛ گروهی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک نیز صبح روز گذشته از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به مدار زمین فرستاده شدند.

تقویت کننده موشک فالکون‌۹، تقریباً هشت دقیقه پس از پرتاب، با موفقیت در وندنبرگ فرود آمد و حدود ۲.۵ دقیقه بعد، مرحله فوقانی موشک ماهواره رصد زمین را طبق برنامه در مدار قرار داد. این ماموریت بین آژانس فضایی اروپا  و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن مشترک است. 

به گفته سازمان فضایی اروپا، این مأموریت نقشی را که ابرها و ذرات معلق در هوا در بازتاب تابش خورشیدی به فضا و همچنین در به محدود کردن تابش مادون قرمز ساطع شده از سطح زمین بازی می‌کنند، بررسی خواهد کرد. یادگیری درباره تعادل تشعشعات خورشیدی برای رسیدگی به مسائل مربوط به آب و هوا بسیار مهم است و این مورد فقط از فضا قابل انجام است.

این ماموریت در مداری مشابه از ارتفاع ایستگاه فضایی بین‌المللی (۲۵۰ مایل یا ۴۰۰ کیلومتر)،  مستقر شده، اما به جای  قرارگیری در مدار ایستگاه فضایی، یک مدار قطبی همزمان با خورشید را طی می‌کند. 

اطلاعات به دست آمده از ماهواره رصد زمین برای مطالعه تغییرات آب و هوا، شناخت جوانب مختلف محیط زیست و همچنین برای پیش‌بینی و مدیریت بحران‌های طبیعی استفاده می‌شود.

با انجام این پرتاب، اسپیس‌ایکس قدرت و توانایی بالای خود را در تحویل ماهواره‌ها به مدار به روش‌های جدید نشان داد. این ماموریت همچنین نشان دهنده تکنولوژی پیشرفته و نوآوری‌هایی است که این شرکت در زمینه فضاپیماها و اکتشاف فضایی استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته