دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1403 - 09:30
شکست، دستاورد تکراری تیر و کمان

تیر‌های شکسته به سیبل نمی‌رسند/ ناکامی بدون توقف!

تیر‌های شکسته به سیبل نمی‌رسند  ناکامی بدون توقف!
کمانداران ایران بر در مرحله اول و دوم کاپ جهانی جملگی حذف شدند تا سریال ناکامی در این رشته کماکان بدون توقف ادامه داشته باشد.
کد خبر : 913633

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در تیر و کمان چه خبر است؟ ناکامی پشت ناکامی و حذف پشت حذف. رشته‌ای که مدتهاست به ناکامی خو گرفته و هیچ دستاورد دیگری ندارد. دور تسلسلی بی انتها که از تورنمنتی به تورنمنتی دیگر تکرار می‌شود و هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. ناکامی‌های که گویی همگی به آن عادت کرده اند و بدل به کلیشه‌ای شده که هیچ واکنشی را در بر ندارد. سقوط این فدراسیون و این رشته از چند سال قبل آغاز شد، درست همان روزی که شعبانی بهار در قامت معاونت وزارت ورزش با توجه به پایان دوره حضورش در وزارت ورزش، ناگهان هوس ریاست فدراسیون کرد تا به حضور تامل برانگیزش در بدنه ورزش ادامه دهد.

مردی که در دوران حضورش در معاونت همگانی وزارت ورزش هیچ دستاوردی قابل ذکری نداشت و پاداش عملکرد بیهوده اش را گرفت تا در فدراسیون تیر و کمان منشا بی اثری باشد! آنچه در عمل برای تیر و کمان در طول دوران حضور شعبانی بهار رخ داده، یک هیچ بزرگ است. رشته‌ای که ورزشکارانش تنها ناکامی درو می‌کنند و هیچ موفقیتی ندارند. سقوط آزاد در این رشته تا بدانجا پیش رفته که نه تنها هیچ مدالی کسب نمی‌شود، بلکه ورزشکاران این رشته در همان دور اول برابر حریفان سپر انداخته و حذف می‌شوند. 

فدراسیون تیر و کمان بعد از ناکامی‌های سلسله وار تصمیم گرفت تا با استخدام یک مربی خارجی آب رفته را به جوی بازگرداند و به دور تسلسل ناکامی پایان دهد غافل از اینکه این سیل ناکامی به اندازه‌ای مهیب است که با یک سد خارجی نیز نمی‌توان جلوی آن را گرفت. هونگ سونگ هو مربی اهل کره جنوبی از شهریور ۱۴۰۱ با فدراسیون تیر و کمان برای هدایت تیم ملی قرارداد امضا کرد، اما خروجی او نیز چیزی جز ناکامی نبوده. چه آنکه مشکل در فدراسیون تیر و کمان از جای دیگریست و به مدیریت بازمی گردد و به اندازه‌ای عمیق است که نمی‌توان با مربی خارجی آن را چاره کرد. 

تیم ملی تیر و کمان سال گذشته در بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ با سرمربی خارجی خود در ردیف ناکام‌ترین رشته‌ها بود که با وجود ۹ کماندار حتی از نزدیکی مدال هم رد نشد! در حالیکه بازی‌های آسیایی حکم یک مرحله انتخابی بازی‌های المپیک را هم داشت، تقریبا همه کمانداران ایران حتی از مرحله نخست نیز نتوانستند عبور کنند و اکثریت آنها در دور نخست حذف شدند. این ناکامی همه جانبه برای تیر و کمان یک زنگ خطر بزرگ بود، اما مدیریت فدراسیون مثل همیشه و بنا بر عادت مالوف خود آن را نادیده گرفت و با توجیحات عجیب سعی کرد آسمان را به ریسمان ببافد و حتی مدعی شد که در بازی‌های آسیایی هانگژو تیم تیر و کمان ایران پیشرفت داشته! 

تیر‌های شکسته به سیبل نمی‌رسند/ ناکامی بدون توقف!
بعد از این رقابت‌ها نوبت به مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند رسید و تیر و کمان به فاصله چند هفته بعد از بازی‌های آسیایی در آبان ۱۴۰۲ در رقابت‌های قهرمانی آسیا که حکم یکی دیگر از رویداد‌های گزینشی المپیک را داشت، شرکت کرد که از پیش مشخص بود هیچ موفقیتی نخواهد داشت. در این رقابت‌ها نیز مطابق انتظار تیر و کمان ایران تنها ناکامی درو کرد و تقریبا همه کمانداران در دور نخست حذف شدند تا رئیس فدراسیون همه چیز را به رقابت‌های کاپ جهانی در سال آینده حواله دهد.

مرحله نخست کاپ جهانی تیر و کمان درچین و مرحله دوم آن در کره جنوبی برگزار شد و کمانداران ایران بر طبق انتظار جملگی حذف شدند تا سریال ناکامی در این رشته کماکان بدون توقف ادامه داشته باشد. عجیب اینکه در هر دو مرحله کمانداران ایران عمدتا در همان دور نخست حذف شده و حتی یک دور هم در جدول صعود نکردند تا مشخص شود سقوط آزاد در این رشته تا جایی ادامه یافته که کمانداران توانایی بردن حتی یک مسابقه را هم ندارند چه برسد به مدال آوری و کسب سهمیه المپیک!

شعبانی بهار که از وقتی به تیر و کمان آمده، خزان این رشته را در بر گرفته، پیش از ناکامی‌های سریالی در رقابت‌های گذشته و پیش از مسابقات کاپ جهانی مدعی بود که کماکان امیدوار به کسب نتیجه و سهمیه المپیک است و اگر تیر و کمان سهمیه بگیرد، معجزه اتفاق افتاده، اما وضعیت این رشته‌ای به اندازه‌ای وخیم است که از دست معجزه هم کاری بر نمی‌آید!

تیروکمان برای المپیک پکن ۲۰۰۸ و لندن ۲۰۱۲، ۲ سهمیه گرفت، اما این سهمیه‌ها در ۲ المپیک بعدی در ریو ۲۰۱۶ و توکیو ۲۰۲۰ به یک سهمیه تقلیل پیدا کرد. در ریو زهرا نعمتی تنها کماندار ایران بود و در توکیو نیز میلاد وزیری که البته با نمایشی ضعیف ماقبل آخر شد، اما برای پاریس به نظر می‌سد این رشته شانس زیادی برای کسب سهمیه نداشته باشد.

برای المپیک پاریس ۲۰۲۴ هم تا به امروز ۳ رویداد کسب سهمیه (مسابقات قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا) بدون نتیجه برای ایران تمام شده. تنها امید تیر و کمان ایران برای المپیکی شدن مسابقات گزینشی ترکیه است که اواخر خرداد (۲۶ و ۲۷ خرداد) در سطح جهانی برگزار می‌شود و تنها فرصت باقی مانده برای کسب سهمیه است. فرصتی که با روند جاری در این رشته شانس موفقیت در آن به حداقل رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته