دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1403 - 11:57

ابر بحران پیری جمعیت، خطرناک‌ترین تهدید آینده اقلیم ایران

ابر بحران پیری جمعیت، خطرناک‌ترین تهدید آینده اقلیم ایران
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ بحران پیری جمعیت، مسئله‌ای کاملاً سرزمینی است و باید به این نکته توجه داشت که ابر بحران جمعیت، بحران ایران‌زمین خواهد بود.
کد خبر : 913475

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیرحسین بانکی‌پورفرد، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست بحران پیری جمعیت ایران که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اکنون در بحران پیری جمعیت نیستیم؛ اما در آستانه سقوط در سیاهچاله پیری جمعیت قرار داریم و فردای جامعه با خطر بحران پیری جمعیت روبرو است در گذشته هم درباره آلودگی هوا و بحران آب و فرونشست فکری نکردیم که امروز به بحران رسیده‌ایم و اگر درباره پیری جمعیت نیز امروز چاره‌ای نیندیشیم، فردا با بحران مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد:‌ در مسئله جمعیت، ۳۰ سال آینده در کشور بحران خطرناکی رخ خواهد داد؛ این بزرگ‌ترین ابر بحران ایران‌زمین خواهد بود؛ ابر بحرانی که نه تنها کمتر از ابر بحران‌های تاریخ گذشته کشور مانند حمله مغول، قحطی حدود ۱۰۰ سال پیش با تلفات حدود ۴۰ درصد مردم کشور و مواردی مشابه نیست؛‌ بلکه به مراتب خطرناک‌تر و پایدارتر از آنها خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با روند کنونی در سال ۱۴۳۰ یک‌سوم جمعیت کشور سالمند خواهد بود در سال ۱۴۶۰، این رقم به نیمی از جمعیت کشور خواهد رسید و دیگر کسی نیست که از سالمندان نگهداری کند چه بسا دانشگاه‌ها هم سرای سالمندان شوند؛ اگر امروز به سرای سالمندان سری بزنید، خواهید دید که ساکنان آن اغلب کسانی هستند که از خانواده‌ای کم‌جمعیت هستند و فرزند و نوه‌ای ندارند.

ابر بحران پیری جمعیت، خطرناک‌ترین تهدید آینده اقلیم ایران

بانکی‌پورفرد بیان کرد: اکنون مسئله کشور، بیکاری جوانان است؛ اما در آینده، بحران نیروی کار خواهیم داشت و اصلی‌ترین بحران اقتصادی آن زمان آغاز خواهد شد؛ چراکه بحران علم، بحران نیروی انسانی و بحران خلاقیت پیدا خواهیم کرد و از طرف دیگر، بحران سلامت خواهیم داشت، چون نیروی جوان برای اداره بیمارستان‌ها و سرای سالمندان نخواهیم داشت و از همه اینها خطرناک‌تر، بحران امنیت را خواهیم داشت؛ چراکه نیروی جوان برای استخدام در نیرو‌های مسلح و دفاع و حراست از کشور نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: امروز برای نجات کشور از این ابر بحران، فقط پنج سال فرصت داریم و اصلاً مهم نیست که در ۳۰ سال دیگر چه حکومت و چه اعتقاد و آیینی داشته باشیم؛ بلکه این مسئله، مسئله‌ای کاملاً سرزمینی است و مانند زلزله، همه را درگیر خواهد کرد؛ باید به این نکته توجه داشت که ابر بحران جمعیت، بحران ایران‌زمین خواهد بود، نه بحران جمهوری اسلامی ایران.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۲ شاهد کاهش ۳۳ درصدی تولد فرزند در کشور بودیم و این یعنی سقوط آزاد به سمت بحران پیری جمعیت؛ ۲۱ مانع را شناسایی کردیم و به سمت رفع این موانع رفتیم؛ به‌عنوان نمونه برای کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری، کاهش هزینه‌های بیمارستانی، حل مشکل ناباروری و مشکلات هزینه آنان، کاهش میزان سقط‌جنین و موارد دیگر ازجمله این ۲۱ مانع بود.

بانکی‌پورفرد اضافه کرد: قانونی در ۷۲ ماده در ۲۰۵ حکم قانونی در زمینه افزایش جمعیت تصویب شد و سخت‌ترین معضل پس از ابلاغ، شامل تغییر فرهنگ مسئولان و ادارات بود و برای این کار جنگیدیم تا برخی مسئولان مجاب شوند که با در اجرای این قانون همراهی کنند.

وی مطرح کرد: تغییر رفتار اجتماعی بسیار سخت است؛ چراکه در ۳۰ سال گذشته، کشور در همه ارکان و آحاد به سمت الگوی غلط«فرزند کمتر زندگی بهتر»رفته است. از طرفی، فشار‌های اقتصادی بر مردم از یک‌سو و جنگ روانی از سوی دیگر به سمتی رفته که مردم شیرینی و نتایج اجرای این قانون را درک نکنند؛ اما با این حال جای خوشحالی و امیدواری دارد که در این دو سال گذشته دیدیم که در کل کشور شیب کاهش نرخ باروری متوقف شده و در برخی استان‌ها، نرخ افزایشی شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی  با گرامیداشت یاد شهدای سانحه هوایی سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان گفت: میان مسئولان کشوری و لشکری، استادپذیری یکی از مسائل کمیاب و قابل توجه است. آیت‌الله رئیسی ازجمله افرادی بود که دارای این خصلت بود و دکترای حقوق خود را در دوره‌های ضمن خدمت و موارد مشابه دریافت نکرد؛ بلکه دقیقاً استاد دیده و استاد پذیرفته بود و با اینکه خود در عالی‌ترین مراتب اجرایی و مدیریتی بود، هیچ‌گاه استادپذیری و کسب علم و دانشجو شدن را کسرشان خود نمی‌دانست.

وی با بیان اینکه شخصیت استادپذیری یکی از ویژگی‌های بارز شهید رئیسی بود، افزود: این خصلت در وی سبب شده بود که سرعت رشد علمی و فکری وی بسیار بالا باشد و اگر می‌خواهید همواره در زندگی رشد کنید و متوقف نشوید، همواره استادپذیر باشید و از درک محضر استاد و کسب دانش در هر مرتبه‌ای غافل نباشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته