«رویداد صدرا» معاملهای برد ـ برد برای صنعت و دانشگاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم آغاز بهکار «رویداد صدرا ۲» با حضور نمایندگان شرکتهای صنعتی و خدماتی، اصناف، ادارات و تولیدکنندگان با هدف فعالسازی طرح کارورزی پویش برای مهارتآموزی دانشجویان حین تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد.
این مراسم با حضور افشین غنیزاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، مسعود باغفلکی معاون هماهنگی و برنامهریزی استان کرمانشاه، مرتضی کهراریان معاون پژوهش و فناوری، علی مهراس مهرابی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، احمد اکبری رئیس دانشکده مهارت و کارآموزی، جمعی از صاحبان صنایع و مراکز تولیدی، مسئولان ادارات و ارگانهای مختلف، مراسم افتتاحیه رویداد صدرا ۲ با حضور نمایندگان شرکتهای صنعتی و خدماتی، اصناف، ادارات و تولیدکنندگان در جمع اعضای هیئت علمی و دانشجویان واحد کرمانشاه با هدف فعالسازی طرح کارورزی پویش برای مهارتآموزی دانشجویان در حین تحصیل برگزار شد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم اظهار کرد: در قالب طرح صدرا دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی کنار صاحبان صنایع و تولیدکنندگان و نمایندگان شرکتهای مختلف گرد هم آمدهایم تا با کمک هم گام بزرگی در مسیر اشتغال جوانان توانمند و علاقهمند این مرز و بوم برداریم.
غنیزاده بیان کرد: استان کرمانشاه با تمدن چند هزار ساله ظرفیت بالایی دارد و با بهرهمندی از وجود سرداران، نامآوران، مشاهیر و بزرگان هنوز نتوانستهایم از این
توانمندیها بهصورت هدفمند و بابرنامه استفاده کنیم.
وی درباره جایگاه و اهمیت «رویداد صدرا» توضیح داد: این رویداد با کمک دانشکده مهارت و کارآموزی و دو معاونت پژوهشی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه یکی از اقداماتی است که میتواند صنایع را به دانشگاه نزدیک کند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه متذکر شد: در گذشته صنایع کرمانشاه بهکُندی با بافتی قدیمی و نیروهایی که علم بهروزی نداشتند به تولید مشغول بودند و دانشجویان نیز در آن زمان با تکیه بر آموخته تئوری و شاید حضور چند ساعته در آزمایشگاه و کارگاه، بدون هیچ تجربه کاری و حضور در محیط کار، از دانشگاه فارغالتحصیل میشدند و این خلأیی بود که بین دانشگاه و صنعت وجود داشت.
غنیزاده تشریح کرد: دانشگاه آزاد با رسالت جدید و دیدگاه کاملاً مثبت دکتر طهرانچی امروز تغییر نگرش داده و دانشجویی که از دانشگاه آزاد فارغالتحصیل میشود باید مهارت بیاموزد و این مهارت برگرفته از علاقه اوست و به عبارتی یک معامله برد ـ برد برای صنعت و دانشجویان است، صنعت از نیروی تازهنفس، علاقهمند و بادانش استفاده میکند و دانشجو نیز مهارت در محیط واقعی کار و تجربه میآموزد.
وی تأکید کرد: دانشجو پل واسط علم روز با عمل و تجربه است، او بعد از شرکت در «رویداد صدرا» یک انسان آگاه، بادانش و از همه مهمتر دارای تجربه
کاری است، حتی اگر خوب کار کند میتواند در همان محل به اشتغال ادامه دهد، از سوی دیگر رویداد صدرا خیر و برکت است، امیدوارم اینگونه رویدادها
روز به روز در کشور ما بیشتر برگزار و مشکلات موجود اقتصادی رفع شود.
همکاری صنعت با دانشگاه یک وظیفه است
مدیرعامل شرکت جهان فولاد غرب هم با تأکید بر اهمیت رویداد صدرا و تأثیر آن در رشد اقتصادی استان کرمانشاه بیان کرد: هر مجموعه و واحد تولیدی دو مأموریت دارد؛ نخست تولید محصول خاص و دوم تربیت نیروی انسانی، اگر امروز از وظایف اجتماعی کارخانههای تولیدی حرف میزنیم و قانون هم به آن اشاره دارد، مسئولیت واحدهای تولید در چهار حوزه تعریف میشود که شامل محیط زیست، تربیت نیروی انسانی، کارهای عامالمنفعه و در نهایت مسائل اخلاقی است که تربیت نیروی انسانی کمی مورد بیمهری قرار گرفته است.
مصطفی احمدیپور در ادامه توضیح داد: شرکت جهان فولاد غرب و گروه شکری ۲۰ سال است در زمینه تولید مقاطع فولادی فعالیت دارد و امروز ما چرخه کامل فولاد از معدن تا محصول نهایی را در استان کرمانشاه داریم و کارخانجات سیمانی ما محصولات خوبی تولید میکنند و در زمینه کاشی، سرامیک و مواد غذایی نیز برندهایی داریم که تا اقصی نقاط جهان صادر میشود و متأسفانه طی این ۲۰ سال شاید به تعداد انگشتان دو دست بازدید دانشجویی نداشتهایم و این نکتهای است که باید مدنظر باشد و افرادی که تفکر و مطالبهگری دانشجو را فقط به مسائل سیاسی و اجتماعی هدایت میکنند گناهشان نابخشودنی است؛ چراکه باید انرژی و توان مطالبهگری دانشجو را علاوه بر این دو به سمت مسائل تحصیل، تجربه کاری، شغل و آینده نیز هدایت کنیم تا وضعیت اقتصادی ما امروز اینچنین نبود.
وی در ادامه افزود: همکاری صنعت با دانشگاه در قالب «رویداد صدرا» یک وظیفه است.
افزایش کارآمادگی دانشجو با طرح مهارتیار
معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه هم بیان کرد: اغلب خروجیها و محصولات دانشگاهها خواهان زیادی ندارند؛ چراکه منحصر با آموزشهای تئوری بدون وجود مهارت و تجربه کاری هستند و جای کار بیشتری وجود دارد و بهتازگی واژهای کاربرد پیدا کرده به نام کارآمادگی، یعنی
دانشگاه آزاد این واژه را تعریف کرده و میزان کارآمادگی دانشجویان خود را بعد از فراغت تحصیل محاسبه میکند.
مهراس مهرابی مطرح کرد: این مسئله فقط منحصر به ایران نیست و در دنیا این مشکل وجود داشت و مسئولان متوجه شدند که تحصیلات آکادمیک به تنهایی نمیتواند پاسخگوی مشکلات جامعه باشد؛ بنابراین به کارهای مهارتی ورود پیدا کردند، تمام دانشگاههای ایران نیز ازجمله دانشگاه آزاد این کار را شروع کرده و شاید یکی از بهترین طرحهایی که در دانشگاه آزاد اجرا شده، تشکیل معاونتی با عنوان علوم تربیتی و مهارتی است که تا چند سال پیش وجود نداشت و ذیل این معاونت در واحدها و مراکز استانها دانشکدههایی با عنوان مهارت و کارآفرینی با وظایف مشخص و کمک به سایر دانشکدهها تأسیس شد.
وی توضیح داد: دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با طرحهایی مانند «پویش»، دورههای کوتاهمدت و طرح مهارتیار فعالیتهای انجام میدهند تا کارآمادگی دانشجو را برای رسیدن به شغل مناسب در جامعه فراهم کنند.
معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه متذکر شد: طرح پویش طرح کارآمادگی و اشتغال همزمان به تحصیل است؛ به عبارتی کارآموزی اصلاح شده، چراکه اجباری نیست و دانشجو به دلخواه میتواند به میزان ۲۴۰ ساعت مطابق با علاقه و رشته در محلی کار کند، حتی بهدنبال آن هستند تا این دوره به عنوان سابقه برای دانشجو محسوب شود و رویداد صدرا ویترین طرح پویش است و صنعت و دانشگاه به کمک هم میزهایی بهعنوان نقطه شروع ارتباط تدارک میبینند.
مهراس مهرابی عنوان کرد: صدرا برآیند برد ـ برد است و هر کاری در دانشگاه بکنیم با وجود کارگاهها و آزمایشگاههای آموزشی نمیتوانیم به اندازه تجربهاندوزی دانشجو در محیط کار موفق باشیم و باید در این زمینه فعال باشیم تا دانشجوی با مهارت کافی کاری موفقی تحویل جامعه بدهیم.
انتهای پیام/