دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1395 - 17:01
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد

4087 تخلف ناشی از تبلیغات مواد دخانی مغایر با قانون طی شش ماهه دوم سال گذشته

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تعداد تخلفات ناشی از تبلیغات مواد دخانی مغایر با قانون طی شش ماهه دوم سال گذشته را 4087 مورد بیان کرد و افزود: 2 هزار و 717 اخطاریه کتبی، 970 مورد معرفی به دادگاه و 88 مورد تعطیلی امکنه در این مدت صورت گرفته است.
کد خبر : 91159

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در دهمین جلسه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات، یکی از اهداف تشکیل این ستاد را برنامه‌ریزی برای مبارزه با مصرف مواد دخانی و حفظ سلامت عمومی بیان کرد و گفت: اجرای دستورالعمل تعیین عاملان مجاز توزیع و فروش فراورده‌های دخانی و تدوین برنامه حذف تدریجی عرضه قلیان از مصوبات جلسه نهم این ستاد بوده است.


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل تیم‌های بازرسی در سطح شهرستان‌ها و برخورد با تبلیغات مواد دخانی، افزود: از 264 هزار و 311 مکان عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی بازدید شد که 11 هزار و 625 امکنه تبلیغات مغایر با قانون داشتند و برای 3 هزار و 670 مراکز فروش جهت جمع آوری سیگار در معرض دید عموم اخطار کتبی صادر شد.


صادق نیت افزود: 495 مورد متخلف به مراکز قضایی معرفی شد و 128 مورد مکان با دستور مراجع قضایی تعطیل شد.


وی تعداد تخلف ناشی از تبلیغات مواد دخانی مغایر با قانون طی شش ماهه دوم سال گذشته را 4087 مورد بیان کرد و افزود: 2 هزار و 717 اخطاریه کتبی، 970 مورد معرفی به دادگاه و 88 مورد تعطیلی مکان در این مدت صورت گرفته است.
صادق نیت با اشاره به ابلاغ صدور پروانه فروش در سطح خرده فروشی با رعایت فاصله 100 متری، از راه اندازی سامانه ایرانیان اصناف از ابتدای اسفند سال 94 خبر داد و افزود: در این سامانه مشخصات سه صنف خواربار فروش، سوپرمارکت و سقط فروش ثبت می‌شود و مجوز عاملیت فروش به افراد از طریق این سامانه داده می‌شود.


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از فعال سازی کارگروه اعمال قانون ستاد کشوری کنترل دخانیات خبر داد و افزود: این کارگروه به منظور اجرایی شدن قانون ممنوعیت عرضه و مصرف دخانیات در اماکن عمومی به خصوص قلیان در کلان شهرها تشکیل شده است.


وی به بررسی آلودگی نمونه‌های تنباکو به مواد محرک، روانگردان، حلال‌های آروماتیک، بنزن، سموم ارگانیزه و قارچ‌های بیماری زا جیوه و سرب با 600 آزمایش بر روی 25 نمونه تنباکوهای موجود در مراکز عرضه کننده قلیان اشاره کرد و افزود: با توجه به موارد گزارش شده در خصوص آلودگی برخی از قلیان‌های فرآوری شده به مواد مخدر و روان گردان، مقرر شد نیروی انتظامی نسبت به بازرسی دوره‌ای با تیم مشترک از مراکز عرضه قلیان با هدف اطمینان از عدم عرضه توتون قلیان به مواد مخدر و روان گردان اقدام کند.


صادق نیت با اشاره به این که 34 هزار و 925 مرکز عمومی می‌توانند قلیان عرضه کنند، افزود: از بین این تعداد، 8 هزار و 997 مرکز قلیان عرضه می‌کنند و 1755 مرکز به مراجع قضایی معرفی و853 مرکز با حکم قضایی تعطیل شدند.


وی ضمن اشاره به طراحی و اجرای پویش ملی " قلیان‌ها را گلدان کنیم" ، هدف از این پویش را فرهنگ سازی و جلب حمایت عمومی برای عدم مصرف قلیان بیان کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته