دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 18:11
سلیمی مطرح کرد؛

بررسی معضلات شهری از منظر حقوقی توسط ۳۰ دانشجوی دانشگاه آزاد

بررسی معضلات شهری از منظر حقوقی توسط ۳۰ دانشجوی دانشگاه آزاد
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل اعلام کرد که ۳۰ دانشجو به صورت عملیاتی با معضلات شهری آشنا شده و از منظر حقوقی آنها را مورد بررسی قرار خواهند داد.
کد خبر : 911433

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست «هر دانشجو یک مطالبه‌گر» با حضور دادستان عمومی و انقلاب اردبیل و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در این نشست گفت: در رشته حقوق دنبال ارتباط عملیاتی با ارگان‌های مختلف به‌خصوص با دادگستری هستیم تا دانشجویان با کاربرد رشته خود بیش از پیش آشنا شوند.

فرشید سلیمی افزود: برای این منظور، علاوه بر برگزاری جلسات موضوعی با مسئولان دادگستری در شهر‌های استان اردبیل، کارگاه‌ها و برنامه‌های مختلف برای دانشجویان این رشته برگزار می‌شود.

وی متذکر شد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط بسیج اساتید رشته حقوق، ۳۰ دانشجو به صورت عملیاتی با معضلات شهری آشنا شده و از منظر حقوقی آنها را مورد بررسی قرار خواهند داد.

هدف کلی سند تحول قضائی کشور چیست؟

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل هم تبیین کرد: دانشجویان به‌عنوان نخبگان جامعه پرچمدار کشور خواهند شد؛ بنابراین باید به‌عنوان یک دانشجوی در تراز انقلاب به مسائل روز استان اردبیل و کشور دقت کنند و در مرحله بعد به صورت علمی دنبال راهکار برای مشکلات باشند.

جلال آفاقی افزود: یک دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی باید مطالبه‌گر، اهل مطالعه و آشنا به قوانین کشور باشد و برای مقابله با آسیب‌های ناشی از فضای مجازی، سواد رسانه نیز داشته باشد.

وی درباره سند تحول قضائی کشور هم گفت: این سند سال ۱۳۹۸ تنظیم، سال ۹۹ با تأیید مقام معظم رهبری اجرایی و در سال جاری نیز نسخه ارتقاء‌یافته این سند به محکمه قضائی ابلاغ شد.

بررسی معضلات شهری از منظر حقوقی توسط ۳۰ دانشجوی دانشگاه آزاد

دادستان اردبیل، هدف کلی  سند تحول قضائی کشور را حرکت جهادی برای حفظ و تقویت نقاط مثبت و رفع عیوب و نواقص دانست و تبیین کرد : این سند با الهام گرفتن از اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی -که وظایف قوه قضاییه در آن آمده است - تدوین و هفت ماموریت برای کلیه دستگاه‌های قضایی و زیر مجموعه آنها تعیین شده است.

آفاقی، هفت مأموریت سند تحول قضائی کشور را چنین برشمرد: مأموریت نخست رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات، مأموریت دوم احیاء حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، مأموریت سوم نظارت بر اجرای صحیح قوانین، مأموریت چهارم کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمان و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام، مأموریت پنجم پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی، مأموریت ششم اصلاح مجرمان و مأموریت هفتم حمایت از حقوق مالکیت اشخاص.

بررسی معضلات شهری از منظر حقوقی توسط ۳۰ دانشجوی دانشگاه آزاد

وی، دو هدف اصلی مأموریت‌های سند تحول قضائی کشور را دسترسی آسان به عدالت و افزایش اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: از ۱۳۹۹ و پس از اجرای این سند بسیاری از مشکلات رفع شده و ایجاد سامانه‌های متعدد برای دسترسی آسان به عدالت یکی از دستاورد‌های این سند است.

دادستان اردبیل عنوان کرد: همچنین براساس  سند تحول قضائی کشور قوه قضائیه مکلف به حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال شده و در بحث اشتغال، حرفه‌آموزی و توانمندسازی مددجویان نیز اقدامات مختلفی برای قوه قضائیه در نظر گرفته شده است.

آفاقی افزود: افزایش صدور اسناد تک برگی، مقابله با بستر‌های فسادزا، حفظ بیت‌المال و حقوق عامه، برخورد جدی با ترک فعل مدیران، تعامل با سایر قوا از دیگر دستاورد‌های ملموس اجرایی شدن این سند است.

بررسی معضلات شهری از منظر حقوقی توسط ۳۰ دانشجوی دانشگاه آزاد

وی تشریح کرد: توانمندسازی و باز اجتماعی زندانیان و خانواده آنها برای نخستین‌بار در استان اردبیل راه‌اندازی خواهد شد تا قدمی مؤثر برای اصلاح مجرمان برداشته شود.

دادستان اردبیل با بیان اینکه دستگاه قضائی مصمم است با مشارکت فرهیختگان و دانشگاهیان به مأموریت‌های محوله جامه عمل بپوشاند، ادامه داد: دست یاری به سمت استادان دراز می‌کنیم تا یاریگر ما در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی باشند و از پیشنهادها و تحقیقاتی که ما را در این امر کمک کند استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته