دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

دلیل مخالفت برخی دولتی‌ها با واردات خودرو‌ برقی و عدم امکان ثبت‌نام برای متقاضیان جدید

دلیل مخالفت برخی دولتی‌ها با واردات خودرو‌ برقی و عدم امکان ثبت‌نام برای متقاضیان جدید
واردات خودرو‌های برقی هنوز اندر خم یک کوچه است و با وجود به‌روزشدن سامانه یکپارچه خودرو برای تعیین خودروی برقی برای آن دسته از افرادی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند تکلیفی برای متقاضیان جدید وجود ندارد و آنگونه که نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی می‌گوید واردات خودرو‌های برقی مخالفانی در دولت دارد که مخالفت خود را به صراحت اعلام نمی‌کنند.
کد خبر : 910222

عباس جبالبارزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا عنوان کرد: مسائل و مشکلات پیش‌روی واردات خودرو از جمله خودرو‌های برقی همچنان ادامه دارد. براساس قوانین امکان واردات خودرو منوط به شرایطی پیش‌بینی شده است، اما واردات خودرو در دسترس عموم مردم نیست و پاسخگوی نیاز‌های آنها نیز نبوده است.

نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی گفت: سامانه یکپارچه خودرو برای آن دسته از متقاضیانی که از قبل ثبت نام کرده‌اند و هم برای آن افرادی که مایل هستند این خودرو‌های را خریداری کنند باز باشد.

جبالبارزی خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌ها باوجود اعلام قبلی مبنی بر آغاز واردات خودرو‌های برقی از ۱۶ اردیبهشت سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌ها با اختلال مواجه بود و یکی از دلایل آن عدم تمایل شرکت‌های خودروسازی به واردات خودرو‌ها و از جمله خودرو‌های برقی است.

واردات خودرو‌های برقی مخالفانی در دولت دارد که به صراحت اعلام نمی‌کنند

وی بیان کرد: واردات خودرو ممکن است مخالفانی نیز در دولت داشته باشد، اما چون پیش‌بینی واردات قانون مجلس است به صراحت این مخالفت را بیان نمی‌کنند بلکه درمسیر آن سنگ‌اندازی می‌کنند.

سامانه یکپارچه باید برای ثبت تقاضا‌های جدید باز باشد

نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: سامانه یکپارچه باید برای ثبت تقاضا‌های جدید باز باشد و مردم این امکان را داشته باشند که به خودرو‌های وارداتی دسترسی پیدا کنند. نباید برای عده‌ای رانت و برای برخی دیگر محدودیت وجود داشته باشد.

اذعان وزیر صمت به امکان صادرات خودرو‌های ایران به اروپا

واردات خودرو‌های برقی

وی عنوان کرد: اگر قرار است عدالت برقرار باشد باید واردات انجام شود و در مقابل صادرات هم صورت گیرد، چون به اذعان وزیر صمت خودرو‌های ایران قابلیت صادرات به اروپا را دارد.

باید اجازه دهیم که خودروسازان کشور بازار صادراتی کشف کنند

جبالبارزی خاطرنشان کرد: باید اجازه دهیم که خودروسازان کشور بازار صادراتی کشف کنند و از سوی دیگر واردکنندگان نیز این امکان را داشته باشند تا خودرو‌های مورد نیاز مردم را وارد کنند که به این رقابت سالم گفته می‌شود.

وی درباره انحصار تولید شارژ‌های خودرو‌های برقی به یک شرکت معین، بیان کرد: خودرو یا هر محصول صنعتی دیگری باید از انحصار خارج شود و هر کسی مجاز باشد که تولید و صادرات انجام دهد. البته اینکه باید استفاده از توان داخلی در اولویت باشد حرف درستی است، اما اگر ممنوعیت وارداتی وضع شود ممکن است نیاز‌های بازار و مردم تامین نشود. اگر انحصار صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن از بین برود و فضای کسب و کار برای تولیدکنندگان مناسب بوده و تسهیلات پرداخت شود طبیعی است که صنایع داخلی نیز رشد خواهند کرد.

ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه تولید صنعتی نیازمند وجود فضای رقابتی و خروج از انحصار است

نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: وقتی برند‌های مختلف داخلی و خارجی کنار هم رقابت کنند به تدریج مزیت‌های تولید خود را نشان می‌دهد و طبیعی است که بازار هم به سمت تولیدکنندگانی می‌رود که محصولات کیفی‌تر و قیمت رقابتی‌تر ارایه می‌دهند و در این شرایط مردم نیز اقبال و توجه بیشتری به آنها خواهند داشت. این بستری است برای حضور دانش‌بنیان‌های داخلی است و باید گفت که ورود آنها به عرصه تولید و صنعت نیازمند وجود فعالیت صنایع در فضای رقابتی است تا انگیزه‌ای هم برای اصلاح و بهبود روش‌های تولید وجود داشته باشد.

حمایت از تولیدات داخلی به معنای محدود کردن بازار نیست

وی گفت: حمایت از تولیدات داخلی به معنای محدود کردن بازار نیست. اینکه بستر به گونه‌ای فراهم شود که از تولید باکیفیت حمایت شود مورد تایید است از جمله این حمایت‌ها کمک در مسائل تحقیقاتی و تسهیلات مناسب به دانش‌بنیان‌ها است و در برخی از موارد نیز می‌توان با نظام تعرفه‌ای به آنها کمک کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب