جهانبین: جهش تولید جز با مشارکت مردم رخ نمیدهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرزاد جهانبین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سومین اجلاسیه اتحادیه شمالغرب دانشگاه آزاد اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، امسال را سال«جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند و در اینجا جهش تولید و مشارکت مردم نیست؛ بلکه در این نامگذاری جهش تولید با مشارکت مردم است این بدین معناست که جهش تولید با مشارکت مردم میتواند رخ دهد.
وی بیان کرد:جهش به معنای پریدن و با توجه به معنای موتاسیون، همراه با تغییرات زیستی ماندگار است. به عبارتی باید تغییری جدی که تاثیرات جدی ماندگار در طینت نظام اقتصادی میشود صورت بگیرد و اساسأ مشارکت مردم جزء لاینفک اقتصاد شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اکنون سهم دولت در اقتصاد کشور ۸۰ درصد، سهم بخش خصوصی واقعی۱۳ درصد و سهم تعاونیها ۷ درصد بوده این در حالی است که در چین شرکتهای خصوصی ۶۰٪ تولید ناخالص داخلی و ۸۰٪ اشتغال شهری را تشکیل میدهند و ثروت خصوصی نیز ۷۰٪ از سرمایهگذاری را تأمین میکند.
جهانبین افزایش سهم مردم در اقتصاد را معیار واضحی برای میزان جهش تولید دانست و بیان کرد: اگر بهعنوان نمونه۸۰ درصد سهم دولتی به ۵۰ درصد و ۲۰ درصد سهم خصوصی واقعی و تعاونی به ۵۰ درصد برسد میتوانیم بگوییم جهش رخ داده است.
وی در تشریح عوامل مؤثر بر جهش تولید با مشارکت مردم مطرح کرد: یکی از این عوامل، عامل سیاسی است بدین معنا که حکومت میباید بستر مشارکت واقعی مردم را فراهم کند. در اینجا نگاه سیستمی به جای نگاه شخصی و مردمگرایی صوری و رانتی میباید حاکم شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: حکومت باید شرایطی فراهم کند که هر کس میتواند نقش آفرینی کند، میدان را باز ببیند و اگر قدرت وجودی از خود نشان داد، قدرت حکومت نیز به حمایت از او بیاید و جمع این دو قدرت، اینها را میدان دار کند. حمایتها به تعبیر امیرالمومنین (ع) در نامه ۵۳، نباید «محاباه» و «اثره» باشد؛ بلکه بر اساس قابلیتهای اثبات شده در مسیر آزمایش واقعی صورت گیرد.
جهانبین با اشاره به یکی دیگر از عوامل عامل علمی گفت: در این لایه دو اتفاق باید بیفتد. خطای بزرگی که در آموزش عالی در لوزی کردن آموزش عالی اتفاق افتاد باید اصلاح شود. یعنی تجمیع گرایشها در کارشناسی و باز کردن آن در ارشد و مجددا تجمیع در دکتری. این اتفاق باعث شد که بهعنوان نمونه در مکانیک هفت گرایش داشتیم دارای یک رشته مکانیک شویم؛ بنابراین کارایی فارغ التحصیلان، کمتر و کمتر هم شد. باید بر اساس آمایش، رشتهها در عین اشتراک در خدمت رشد تولید مناطق کشور قرار گیرد.
وی تعلیم و تربیت مهارتی، تعلیم و تربیت اجتماعی، تعلیم و تربیت تخصصی و تعلیم و تربیت هویتی را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: باید این چهار مورد در آموزش عالی مورد توجه باشند و صرف تکیه به آموزش نمیتوان نیروی مناسبی در دانشگاه برای جهش تولید تربیت کرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح عامل دیگر به موضوع زیرساخت توضیح داد: به نظر میرسد نگاه پلتفرمی است که میتواند زیرساخت مشارکت مردم را فراهم و جهش هم ایجاد کند. بهعنوان نمونه، شرکت Airbnb با ۱۰میلیارد دلار سرمایه، ۱۰ میلیون کاربر، ۵۰۰ هزار نقطه اقامتی با تعداد بسیار کمی نیرو اداره میشود و در سال ۲۰۲۰، حدود چهار میلیارد دلار سود داشته است.
جهانبین مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با تحلیلی درست سراغ پلتفرمها رفته و پلتفرم«ست» در همین زمینه قابل ارزیابی است. در رویکرد پلتفرمی، مفهوم تولید بدون کارخانه و به عبارت دیگر کار در کنار خانه مطرح میشود و امکان مشارکت گسترده مردم در امر تولید فراهم میشود.
وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ هم از جمله حوزههای بسیار موثر در این زمینه بوده؛ بیان کرد: اصلاح فرهنگ اقتصادی (بینشها، نگرشها، ترجیحات و الگوهای رفتاری اقتصادی مردم)، توجه به صنایع خلاق و فناوریهای فرهنگی و افزایش میل به مشارکت با افزایش امید، اعتماد و احساس نفع مادی ومعنوی در این زمینه بسیار مهم است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی توجه به صنایع خلاق را ضرورتی اجتناب ناپذیر عنوان کرده و ادامه داد: گردش مالی صنایع خلاق در ایران تقریباً صفر است؛ اما این رقم در کشورهای توسعه یافته به میلیاردها دلار میرسد.
انتهای پیام/