دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1403 - 17:44
در یک پژوهش تحلیل شد؛

پر مخاطب‌ترین پادکست‌های فارسی

پر مخاطب‌ترین پادکست‌های فارسی
در این پژوهش مطرح می‌شود این پدیده (پادکست) در بسیاری از کشور‌های دنیا شناخته ­شده است و مخاطبانی از گروه­‌های سنی، جنسیتی و طبقاتی مختلف دارد که متناسب با شرایط زندگی خود، پادکست­‌ها را بخشی از زندگی روزمرۀ خود کرده­‌اند.
کد خبر : 904690

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، گزارش «پادکست و تغییرات فرهنگی در ایران و جهان» با بررسی پژوهش‌­های انجام­‌شده در کشورهای مختلف و ایران و نیز بررسی آمارهای مربوط به پادکست­‌ها، مخاطبان و تحولات این حوزه، تلاش می­‌کند ابتدا تعریفی از پادکست و مختصری از تاریخچۀ آن ارائه دهد، سپس با مرور مختصری بر تحولات پادکست‌­ها، به ویژگی‌های تمایزدهندۀ آن اشاره می­‌کند تا بخشی از علل اهمیت پادکست­‌ها را نشان دهد.

کمتر از دو دهه از ظهور و گسترش پادکست‌­ها می‌گذرد؛ اما در همین زمان هم به‌سبب ویژگی­‌های متمایز و کاربردی‌شان، جایگاه خود را در زندگی اجتماعی افراد پیدا کرده‌­اند و با انواع و محتواهای متنوع، مخاطبان در طیف­‌های گوناگون و بازار مالی درحال‌رشد، روند صعودی را چه در فرم و تعداد و چه در محتوا، نشان می­‌دهند.

* افزایــش چشــمگیر مخاطبان پادکست‌‌ها

پادکســت‌ها طــی دودهــه ظهــور و گســترش خــود، در محتــوا و فرمشــان تغییــرات بســیاری داشــته‌اند و مخاطبــان و ســازندگان آن رو بــه گســترش بوده‌انـد. بـرای مثـال در سـال ٢٠٠۴، جسـتجوی گوگل از مفهوم «پادکسـت»۶٠٠٠ نتیجــه جســتجو را بــه دســت آورد، در ســال ٢٠٠۵ ،۶٠ میلیــون و در ســال ٢٠٢١ ،بیــش از ١٫٩ میلیــارد کــه نشــانه‌ای از افزایــش چشــمگیر مخاطبان پادکست‌ها بوده است.

این پدیده در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته‌ ­شده است و مخاطبانی از گروه­‌های سنی، جنسیتی و طبقاتی مختلف دارد که متناسب با شرایط زندگی خود، پادکست­‌ها را بخشی از زندگی روزمرۀ خود کرده­‌اند.

باتوجه‌به نقش پررنگ آمار و ارقام در درک و تحلیل پدیده­‌ها، در بخش بعدی این گزارش بر آمار و ارقام موجود دربارۀ گسترش پادکست­‌ها، تنوع آنها، سلیقۀ مخاطبان و پایگاه اجتماعی‌شان تمرکز شده تا نگاه نسبتاً جامعی از تحولات این بستر روبه‌رشد در جهان به دست آید. رویدادها، جشنواره­‌ها و کنفرانس‌­ها از عواملی هستند که منجر به آگاهی­‌رسانی و رشد و توسعۀ پادکست‌ها می‌­شوند و متخصصان از حوزه‌های مختلف رسانه، هنر، بازاریابی و... را گرد هم می‌­آورند و علاوه بر رقابت‌­هایی که در این زمینه برگزار می­‌شود، محتوای تازه‌­تر و باکیفیت بهتری را ایجاد می­‌کنند. بخشی از این گزارش به معرفی این رویداد‌ها اختصاص دارد.

ب

جبار رحمانی و مهتا مهدی‌زاده، نویسندگان این گزارش، نگاه دقیق­‌تری به جایگاه این رسانه در ایران انداخته‌­اند. به زعم آنها پژوهش­‌هایی که در این زمینه صورت گرفته غالباً مرتبط با امر آموزشی و درآمدزایی پادکست است. پس از مرور این پژوهش‌­ها، بررسی دقیق­‌تری در جنبه­‌های اجتماعی پادکست­‌ها شده و تأثیرات آنها را در جنبه­‌های مختلف زندگی اجتماعی، ازجمله: زمینه‌­های زیست­‌محیطی، نابرابری­‌های اجتماعی، حوزۀ سیاست، آموزش و اقتصادی مرور شده است.

ب

در پایان، پس از نگاه کوتاهی به آیندۀ احتمالی پادکست­‌ها، جمع­‌بندی‌­ای از گزارش، پیرامون جایگاه و اهمیت پادکست­‌ها در ایران و جهان ارائه شده است.

دریافت متن کامل از لینک زیر:

پادکست و تغییرات فرهنگی در ایران و جهان

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب