پر مخاطبترین پادکستهای فارسی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، گزارش «پادکست و تغییرات فرهنگی در ایران و جهان» با بررسی پژوهشهای انجامشده در کشورهای مختلف و ایران و نیز بررسی آمارهای مربوط به پادکستها، مخاطبان و تحولات این حوزه، تلاش میکند ابتدا تعریفی از پادکست و مختصری از تاریخچۀ آن ارائه دهد، سپس با مرور مختصری بر تحولات پادکستها، به ویژگیهای تمایزدهندۀ آن اشاره میکند تا بخشی از علل اهمیت پادکستها را نشان دهد.
کمتر از دو دهه از ظهور و گسترش پادکستها میگذرد؛ اما در همین زمان هم بهسبب ویژگیهای متمایز و کاربردیشان، جایگاه خود را در زندگی اجتماعی افراد پیدا کردهاند و با انواع و محتواهای متنوع، مخاطبان در طیفهای گوناگون و بازار مالی درحالرشد، روند صعودی را چه در فرم و تعداد و چه در محتوا، نشان میدهند.
* افزایــش چشــمگیر مخاطبان پادکستها
پادکســتها طــی دودهــه ظهــور و گســترش خــود، در محتــوا و فرمشــان تغییــرات بســیاری داشــتهاند و مخاطبــان و ســازندگان آن رو بــه گســترش بودهانـد. بـرای مثـال در سـال ٢٠٠۴، جسـتجوی گوگل از مفهوم «پادکسـت»۶٠٠٠ نتیجــه جســتجو را بــه دســت آورد، در ســال ٢٠٠۵ ،۶٠ میلیــون و در ســال ٢٠٢١ ،بیــش از ١٫٩ میلیــارد کــه نشــانهای از افزایــش چشــمگیر مخاطبان پادکستها بوده است.
این پدیده در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته شده است و مخاطبانی از گروههای سنی، جنسیتی و طبقاتی مختلف دارد که متناسب با شرایط زندگی خود، پادکستها را بخشی از زندگی روزمرۀ خود کردهاند.
باتوجهبه نقش پررنگ آمار و ارقام در درک و تحلیل پدیدهها، در بخش بعدی این گزارش بر آمار و ارقام موجود دربارۀ گسترش پادکستها، تنوع آنها، سلیقۀ مخاطبان و پایگاه اجتماعیشان تمرکز شده تا نگاه نسبتاً جامعی از تحولات این بستر روبهرشد در جهان به دست آید. رویدادها، جشنوارهها و کنفرانسها از عواملی هستند که منجر به آگاهیرسانی و رشد و توسعۀ پادکستها میشوند و متخصصان از حوزههای مختلف رسانه، هنر، بازاریابی و... را گرد هم میآورند و علاوه بر رقابتهایی که در این زمینه برگزار میشود، محتوای تازهتر و باکیفیت بهتری را ایجاد میکنند. بخشی از این گزارش به معرفی این رویدادها اختصاص دارد.
جبار رحمانی و مهتا مهدیزاده، نویسندگان این گزارش، نگاه دقیقتری به جایگاه این رسانه در ایران انداختهاند. به زعم آنها پژوهشهایی که در این زمینه صورت گرفته غالباً مرتبط با امر آموزشی و درآمدزایی پادکست است. پس از مرور این پژوهشها، بررسی دقیقتری در جنبههای اجتماعی پادکستها شده و تأثیرات آنها را در جنبههای مختلف زندگی اجتماعی، ازجمله: زمینههای زیستمحیطی، نابرابریهای اجتماعی، حوزۀ سیاست، آموزش و اقتصادی مرور شده است.
در پایان، پس از نگاه کوتاهی به آیندۀ احتمالی پادکستها، جمعبندیای از گزارش، پیرامون جایگاه و اهمیت پادکستها در ایران و جهان ارائه شده است.
دریافت متن کامل از لینک زیر:
پادکست و تغییرات فرهنگی در ایران و جهان
انتهای پیام/