دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1395 - 12:08
آنا گزارش می‌دهد

همایشی برای هم‌گرایی و پویایی؛ از خواسته مدیران و مسئولان روابط عمومی تا پاسخ مثبت رئیس

همایش سراسری مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به مدت دو روز و به میزبانی سازمان مرکزی در سالن شهید استاد مطهری این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 90243

احسان عربی مفرد - همایش سراسری مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای این دانشگاه به منظور هماهنگی و ایجاد وحدت رویه در فعالیت‌های روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور در حالی برگزار شد که فعالان این عرصه مدت‌ها بود منتظر چنین گردهمایی بودند تا از نزدیک همقطاران خود را زیارت کرده و با حضور در سازمان مرکزی و در جمع مدیران ارشد افزون بر هم‌افزایی و هم‌اندیشی شعار «روابط عمومی هم‌گرا، پویا و خلاق در خدمت دانش، فرهنگ و اقتصاد» سر دهند و پیشنهادهاٰ، نظرهاٰ، مشکلات و چالش‌های خود را در حضور رئیس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان مطرح و به شور و مشورت بگذارند.


در ابتدای این همایشٰ سکاندار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با دعوت مجری که یکی از مدیران روابط عمومی استان‌های دانشگاه بودٰٰ، پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی مفصل از فعالیت‌های روابط عمومی در سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاهی ارائه کرد و گفت: در دوره جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامیٰ روابط عمومی‌ها همگراتر و خلاق‌تر به پوشش اخبار و تبلیغ امکانات و حقایق دانشگاه پرداختند.»



او خاطرنشان کرد که در سال 1394 حدود 30 هزار خبر تولیدی درباره فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی از سوی رسانه‌های دانشگاه تولید شده که می‌توان گفت با احتساب روزهای تعطیل به طور میانگین روزانه 60 مطلب درباره دستاوردهای این دانشگاه منتشر شده است.»


نوبت به معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی رسید که به عنوان یکی از سخنرانان این همایشٰ، نقش اصلی روابط عمومی‌ها را انتقال مفاهیم و محتوا به بیرون و انتقال پیام‌ را کار اصلی روابط عمومی دانست که اگر به‌درستی انجام نشود ماموریت اصلی سازمان ابتر خواهد بود.


دکتر سیدطه هاشمی گفت: «روابط عمومی‌ها از ارکان حوزه فرهنگی هستند که تاثیر به‌سزایی در انتشار اخبار و دستاوردهای یک مجموعه دارند. اگر برای توسعه کار روابط عمومی قدمی برداشته شود در اصل برای تقویت حوزه فرهنگی دانشگاه قدم برداشته‌ شده است.»



نوبت به نخستین نماینده مدیران روابط عمومی در واحدهای دانشگاهی رسید تا خواسته‌هاٰٰ، پیشنهاد و انتقادهای خود را در حضور رئیس دانشگاه مطرح کند.


لادن لنگری مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی به دعوت مجری با تشویق حاضران در برنامه پشت تریبون قرار گرفت و با سلام و خسته نباشید به حضار سخنان خود را آغاز کرد و خطاب به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دکتر میرزاده! ما سربازان شما در عرصه روابط عمومی باور داریم که فردی مدیر و مدبر چون شما به خوبی با دغدغه‌های مد نظر دوستانم در واحدهای مختلف کشور آشناست. سربازان این مجموعه با دلسوزی خاص خود سعی دارد با کار و کوشش خویش شما و یاروانتان را در هدایت کشتی دانشگاه یاری کنند.


معتقدیم روابط عمومی در دو حوزه درونی و برونی می‏‌تواند منشاء اثر باشد. در بْعد درونی می توانیم رابطی منصف و مصلح میان روسا و مثلث دانشجو و کارمند و استاد باشیم. در بْعد برونی می توانیم در توان‌افزایی دانشگا موثر باشیم. روابط عمومی می تواند یار معاونت‌های دانشگاه در امور مختلف باشد. مدعی هستیم که درد و درمان را می شناسیم. می توانیم در یک واحد باعث تعامل دانشگاه و ارکان شهر شویم و در مهندسی افکار عمومی مسئولان دانشگاه را یاری کنیم.



مدیر روابط عمومی واحد بجنورد خطاب به دکتر میرزاده و سایر مسئولان و مدیران سازمان مرکزیٰ با بیان اینکه ما یار شما هستیم و باور داریم که با تخصص و تعهد و تعلق خاطری که به دانشگاه داریم می توانیم در بسیاری از امور با شما همگام و همکار و هماهنگ باشیمٰ خواست‌های مدیران روابط عمومی را این گونه بیان کرد که؛ جناب آقای دکتر خوشحالیم که به فکر جایگاه روابط عمومی در چارت هر واحد دانشگاهی هستید. این حرکت مهم شما نقشی به‌سزا در ارتقای کمی و کیفی دستاوردهای هر واحد دانشگاهی ایفا خواهد کرد. روابط عمومی های واحدهای کشور به طور قطع دغدغه های بسیاری دارند. در رصد مسایل و مشکلات مدنظر دوستان متوجه چند نکته شدیم. نکته اول آن که روابط عمومی های واحد در خود توان فوق العاده ای برای همراهی با شوراهای مختلف دانشگاه در هر واحد احساس می کنند. شایسته است نوع نگاه شما به روابط عمومی و دخالت دادن آن در تصمیم گیری های مختلف در سطح کشور تکثیر شود.


نکته دیگر نیاز روابط عمومی بسیاری از واحدها به تخصیص بودجه است. می‌دانیم که شما نیز هزینه کردن در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی را یک نیاز می‌دانید. دستاوردهای هزینه کردن در حوزه روابط عمومی بر کسی پوشیده نیست ولی باز هم استدعا داریم این مهم برای بسیاری از عزیزان مسئول تبیین شود.(تشویق مدیران و مسئولان روابط عمومی)


فاتح علی عیدی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی هم به عنوان دیگر نماینده مدیران روابط عمومی با تشویق حاضران روی سن حضور یافت و با قدردانی از مدیریت مدبرانه و آینده نگرانه دکتر میرزاده و معاونان وی با توجه به اینکه امروزه شبکه سازی در فضای مجازی و مدیریت اجتماعات مجازی از رویکردهای نوین روابط عمومی هاستٰ، خواست مدیران را این گونه مطرح کرد که برای حضور موثر در روابط عمومی واحدهای دانشگاهی در این عرصه نسبت به تهیه امکاناتی نظیر تجهیزات الکترونیکی و دیجیتالی و ملزومات فناورانه بودجه مشخص تعیین و یا امکان استفاده از بودجه پزوهش یا فرهنگی به واحدها داده بشود.



او ادامه داد: روابط عمومی ها در تبلیغ برای جذب دانشجوٰ، شان برند و جایگاه دانشگاه را رعایت کنند و تاب چارت روابط عمومی ها که دچار ناهمگونی هستند، حل شود و به روابط عمومی ها اجازه استفاده از کار دانشجویی از بین دانشجویان علاقه‌مند و صاحب فن و مهارت داده بشود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که سراپا گوش خواسته‌های مدیران و مسئولان روابط عمومی را از زبان نمایندگان را یادداشت برداری کرده بود با تشویق حاضران و دعوت مجری برنامه پشت تریبون قرار گرفت و با تشکر از خانم لنگری و آقای عیدیٰ و قدردانی از همه مدیران تاکید کرد که روابط عمومی دانشگاه، خالصانه و مخلصانه پیگیر امور مربوط به تبیین برنامه‌ها و اهداف دانشگاه است.


دکتر میرزاده مدیران روابط عمومی را سفیران اندیشه دانشگاه خواند و تصریح کرد که روابط عمومی هر سازمان، مسئول تبلیغ مدیران آن سازمان نیست بلکه مسئول تبیین برنامه‌های مدیران، معرفی دستاوردها و اثربخشی آن مجموعه، انعکاس نظر مدیران و مسئولان، جمع‌آوری نظر و بازخورد برنامه‌های همکاران، درون و برون سیستم است.»


او یادآوری کرد که برای دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد اسلامی، انعکاس دستاوردها و جمع آوری بازخورد نظرها، تبیین اندیشه‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های مصوب برای درون و بیرون دانشگاه بسیار مهم است. مدیران روابط عمومی عضو اصلی، موثر و مهم دانشگاه هستند و باید در همه برنامه‌های دانشگاه حضور موثر و فعال داشته باشند.



این صحبت رئیس دانشگاه با تشویق حاضران همراه شد. او پیرو خواست مدیران ادامه داد که باید از این پس برای روابط عمومی‌ها نیز مانند تمام معاونت‌ها، ردیف خاص بودجه‌ای برای برنامه‌های آنان تخصیص داده شود و این امر به زودی محقق خواهد شد


این بخش از صحبت های رئیس نیز با تشویق مداوم مدیران و مسئولان روابط عمومی همراه شد.


میرزاده در بخش دیگر از سخنان خود تاکید کرد که اثربخشی دانشگاه آزاد اسلامی باید از سوی مدیران ورابط عمومی برای افکار عمومی از جمله دولت، نمایندگان مجلس، مدیران سازمان‌ها و خانواده‌های ایرانی تبیین شود چرا که ارتباط حدود 7 میلیون خانواده ایرانی با دانشگاه، اهمیت کار مدیران روابط عمومی را بیش از پیش می‌کند.


او از مدیران روابط عمومی واحدها خواست از برنامه های اصلی دانشگاه از جمله جذب هیات علمی، طرح‌های ماندگار فرهنگی، فرآیند تبدیل علم به ثروت، طرح ساها، شفا و اقتصاد دانش‌بنیان که برای آینده این دانشگاه طراحی شده‌اند، اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند تا بتوانند این برنامه‌ها را به درستی به افکار عمومی منتقل و به صورت اعتقادی، از برنامه‌های اصولی دانشگاه دفاع کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد که روابط عمومی تنها آینه زیبایی های سازمان نیست. روابط عمومی می تواند آینه کم‌وکاستی‌های سازمان نیز باشد و از این طریق بازخورد تصمیمات مدیران را به آنان منعکس کند.»


میرزاده از روابط عمومی‌ها به خاطر برقراری ارتباطات که ملاطفتی جمعی را در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آورده‌اند، تشکر کرد و شعار انتخابی آنان برای همایش در راستای تحقق مأموریت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، مناسب و خوب دانست.


او بر توجه بیشتر به روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و آنان را دوستان دانشگاه توصیف کرد و با خواندن چند بیت شعر از حضرت حافظ از مدیران روابط عمومی واحدها خواست که سر رشته دانشگاه را نگه دارند.


به گزارش آناٰ، در این همایش که 240 نفر از مدیران و مسئولان روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتندٰ و دو کمیته اجرایی (متشکل از مدیران روابط عمومی واحدهای همدانٰ، قم، سمنان،‌ بجنورد، گرگان و کاشمر) و علمی در آن تشکیل شده بودٰ برگزاری دو پنل تجربه زیسته مدیران روابط عمومی و دو کارگاه کاربرد تحلیل گفتمان در تحلیل متون خبری و جریان‌سازی خبری از دیگر برنامه‌ها بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: دکتر میرزاده
ارسال نظر
هلدینگ شایسته