طرحهای پیشگیرانه باید تغییرات پایدار در آگاهی و نگرش افراد ایجاد کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، چاپ دوم کتاب مهارتهای زندگی مؤلف آسیه ملکدار مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا، مدرس کشوری مهارتهای زندگی و توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی، مدرس مدرسه سبک زندگی دانشگاه علامه و اندیشکده صدای حکیم روانه بازار شد.
مؤلف کتاب مهارتهای زندگی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در این باره اظهار کرد: کتاب حاضر شامل ۱۱ فصل بوده که هر فصل به یک مهارت اختصاص داده شده و در این کتاب تلاش شده مهارتهای (خودآگاهی ـ اعتماد به نفس ـ همدلی - مدیریت خشم - جرئتمندی- مدیریت استرس- حل مسئله ـ ارتباط سالم و مدیریت خلق منفی (افسردگی)، مهارت مذاکره و حل تعارض) همراه با تمرینهای مرتبط با هر مهارت مطرح شود.
ملکدار بیان کرد: پیشگیری به عنوان یک رویکرد سیاستگذارانه میتواند نقش بسیار مهمی در ارتقای سلامت عمومی و کیفیت زندگی داشته باشد، مشروط بر اینکه برنامهها و طرحهای پیشگیرانه مبتنی بر اصول علمی باشند و تا زمانی که اصول علمی وجود نداشته باشد برنامهها و طرحهای پیشگیرانه نتایج مثبتی نخواهند داشت و شکست خواهند خورد.
وی متذکر شد: برنامههای پیشگیرانه باید تغییرات پایدار و بادوام در آگاهی، دانش و نگرش افراد ایجاد کنند تا موجب توانمندی و مصونیت در برابر مخاطرات شوند.
مؤلف کتاب مهارتهای زندگی تشریح کرد: سازمان جهانی بهداشت؛ آموزش مهارت دهگانه زندگی را یکی از مهمترین مسائلی میداند که همه به آن نیاز خواهند داشت و یادگیری آن را برای همه انسانها ضروری و الزام آور میداند.
ملکدار اضافه کرد: هدف کلی این مهارتها کمک به انسانها در راستای سازگاری بهتر و مؤثرتر است و با توجه به پیچیدگی دنیای ما و چالشهایی که هر روز پیش روی ماست، انسانهایی که بتوانند این چالشها را بهدرستی بشناسند و رفع کنند سلامت روان بیشتری خواهند داشت و برعکس زمانی که نتوانیم با چالشها مواجه شویم و با دنیای پیرامون خودمان انطباق داشته باشیم سلامت روان ما نیز آسبیب خواهد دید.
وی توضیح داد: مهارتهای زندگی عبارتند از مجموعهای از تواناییها که زمینه مقابله مؤثر با فشارهای روانی و ارائه رفتارهای مثبت و مفید را فراهم میآورند.
جزئیات مهارتهای متمرکز بر هیجان یا تنظیم هیجانی
مؤلف کتاب مهارتهای زندگی گفت: این تواناییها فرد را قادر میسازد که مسئولیتهای نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران، با خواستهها، انتظارات و مشکلات روزانه بهخصوص مشکلاتی که در ارتباط با دیگران به وجود میآید، به شکل مؤثری مواجه شود.
ملکدار تشریح کرد: سازگاری یک مفهوم عام است و به همه راهبردهایی که فرد برای اداره کردن موقعیتهای استرسزای زندگی اعم از تهدیدهای واقعی یا غیرواقعی به کار میبرد گفته میشود و سازگار کسی است که از سلامت روان، مهارتهای اجتماعی و سازگاری با محیط برخوردار باشد و بتواند آنها را به موقع و در جای خود بهکار برد.
وی افزود: سازمان بهداشت جهانی مهارتهای دهگانهای را معرفی کرده که هرکس باید این تواناییها را برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق کسب کند.
مؤلف کتاب مهارتهای زندگی خاطرنشان کرد: بسته مهارتهای زندگی شامل ۱۰ تا ۱۲ مهارت بوده و گروه نخست مهارتهایی را شامل میشود که متمرکز بر شخص یا درون شخصی است، همانند خودآگاهی و اعتماد به نفس، گروه دوم مهارتهایی را شامل میشود که بین فردی و یا متمرکز بر روابط هستند مانند، ارتباط سالم، جرأتمندی، مذاکره و حل تعارض.
ملکدار مطرح کرد: گروه سوم مهارتهای متمرکز بر هیجان یا تنظیم هیجانی را شامل میشوند، مانند مدیریت خشم، غلبه بر خلق منفی با محور افسردگی، مدیریت استرس، غلبه بر خلق منفی با مدیریت اضطراب، دسته چهارم مهارتهای متمرکز بر ذهن و شناخت هستند؛ ازجمله حل مسئله، تفکر خلاق، تفکر نقاد، امید است با یادگیری، تمرین و تکرار این مهارتها گام بلندی در راستای ارتقای سلامت روان برداریم.
انتهای پیام/