دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1395 - 16:36
در پنل تخصصی همایش سراسری روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد

عبور روابط عمومی‌ها از مجری به مشاور و از اشخاص به اهداف/ رسانه‌های دانشگاه موظف به رفتار نجیبانه در برابر بی‌اخلاقی‌ها هستند

پنل تخصصی «تجربه زیستی مدیران روابط‌عمومی: رسانه‌ و اطلاع‌رسانی در همایش سراسری روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی» ظهر امروز با حضور دکتر وحید عقیلی،‌ سرپرست روزنامه فرهیختگان،‌ دکتر مریم جمشیدی، سرپرست خبرگزاری آنا، دکتر مصطفی دعاگویی، رئیس مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر اصغر عالمیان، مدیرکل روابط‌عمومی استان اصفهان، امیر خالقی، مدیر روابط‌عمومی استان خراسان و صادق روحانی، سردبیر ایسکانیوز برگزار شد.
کد خبر : 90074

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این مراسم، مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مطالب خود را در خصوص امر اطلاع رسانی مطرح و انتقادها و پیشنهاداتی را در این زمینه بیان کردند.


گنجاندن درس‌های آموزش روابط‌عمومی، راه‌اندازی کانال تلویزیونی اختصاصی دانشگاه آزاد اسلامی، اهتمام جدی مدیران رسانه‌های دانشگاه در پوشش اخبار واحدها، استفاده از امکانات روز نرم‌افزاری در روابط‌عمومی‌ها و راه‌اندازی شورا و کمیته روابط‌عمومی در واحدها از مهم‌ترین نظرات و درخواست‌ها و پیشنهادهای مدیران روابط‌عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود که در این پنل مطرح شد.


پس از آن، وحید عقیلی، سرپرست روزنامه فرهیختگان در این پنل گفت: «من به خود می‌بالم که در جمع دوستانی هستم که از قدیم نیز همراه من بوده‌اند. وضع موجود و وضع مطلوب چیزی است که باید به آن توجه داشته باشیم. دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی است که در ایران کارشناسی ارشد روابط‌ عمومی را راه‌اندازی کرد و در ترم جاری اولین دانشجویان آن از پایان‌نامه‌هایشان دفاع می‌کنند.»


سرپرست روزنامه فرهیختگان با بیان اینکه«باعث افتخار است که در دانشگاه آزاد اسلامی با این پتانسیل موجود، وضعیت روابط‌عمومی و نتیجه کار رسانه‌هایش به حد مطلوب تبدیل شود»، ادامه داد: «تحلیل شکافت یعنی اینکه ما چه پتانسیل‌ها، امکانات و تجهیزاتی داریم و الان در چه وضعی قرار دارند. بهترین استادان ایران در دانشکده خبر دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می‌کنند.»


او افزود: «ما در مدیریت رسانه یک ارتباط درون‌بخشی و یک ارتباط در سطح سازمان داریم و این دو سطح باید حمایت شوند و برای آنها برنامه‌ریزی انجام شود.»


عقیلی از این که بعضی از خبرها در حد استاندارد تنظیم نمی‌شود انتقاد کرد و گفت: «ما به عنوان روزنامه‌نگار باید بیش از 70 درصد آنها را ویرایش کنیم. برای همین ما باید تلاش کنیم تا به حدی از تمایز با دیگر رسانه‌ها برسیم که به آن افتخار کنیم».


او یکی از تهدیدهای دانشگاه آزاد اسلامی را در تامین استاد حرفه‌ای روابط‌عمومی برای تدریس دانست و گفت: «در این زمینه مشکل جدی داریم. براساس تئوری‌های ارتباطات بین تبلیغات و اطلاع‌رسانی تفاوت وجود دارد، یعنی بین تبلیغات که اصلا کار روابط‌ عمومی نیست و اطلاع‌رسانی که کار روابط‌عمومی است باید تفاوت قائل شویم.»


او آگاهی‌بخشی درخصوص اهداف عالی سازمان و جلوگیری از سوء‌ تعبیرهای سازمان را دو وظیفه اصلی روابط عمومی هر سازمانی دانست و تاکید کرد و افزود: «باید برای تحقق هرچه بیشتر این اهداف، فعالیت مضاعف داشته باشیم.»



دعاگویی: عبور روابط عمومی ها از مجری به مشاور و از اشخاص به اهداف


در ادامه این پنل، دکتر مصطفی دعاگویی، رئیس مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه «من فکر می‌کنم اگر ما بخواهیم به نقطه تمایزی با سایر روابط‌عمومی‌ها برسیم، باید یک مسیر گذار را طی کنیم» ، گفت: « باید از روابط عمومی سنتی به سوی روابط عمومی مدرن حرکت کنیم؛ علاه بر آن بخشی از فعالیت روابط عمومی ها به مراقبت از رقبای درون و بیرون دانشگاه اختصاص دارد و این امر، کاملا به دیده‌بانی روابط‌عمومی ها مرتبط است.»


او اولین مرحله را عبور از مجری بودن روابط عمومی ها به مشاور بودن دانست و تاکید کرد این امر باید در دانشگاه آزاد اسلامی تقویت شود. دکتر دعاگویی گفت: «همچنین عبور از اشخاص و پرداختن به اهداف متعالی سازمان چیزی است که همواره مورد تاکید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیز بوده است. ما در یک کشتی زندگی می‌کنیم و اگر با جدیت از آن مراقبت نکنیم، در چند سال آینده با مشکل برخورد می‌کنیم.»


وی با تاکید بر اینکه «تاریخ شفاهی امروزه توسط رسانه‌ها نوشته می‌شود»، افزود: «باید همزمان تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی را نیز مکتوب کنیم و شاید در چند سال آینده به همین خبرهایی که منتشر می شود، به عنوان یک مرجع رجوع شود.»


او در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «هویت جمعی کارکنان و دانشجویان را در دانشگاه آزاد اسلامی تقویت نکرده‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم به یک هویت کامل برسیم که کمکی برای دانشگاه باشد. تاریخ آزمون و خطا گذشته است و عبور از آزمون و خطا به تجربه و تخصص، یکی از الزامات در این دانشگاه است.»


دعاگویی تاکید کرد حوزه روابط‌عمومی باید با جذب دانشجو گره بخورد و گفت: «امیدوارم که در این دوره، نگاه رسانه ملی به دانشگاه آزاد اسلامی تقویت شود.»



همکاران روابط عمومی اجازه ندهند هیچ چیز دلسردشان کند


دکتر مریم جمشیدی، سرپرست خبرگزاری آنا نیز با خیرمقدم به مدیران روابط‌عمومی خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از مهم‌ترین شئونات روابط‌عمومی‌ها را شأن رسانه‌ای آن‌ها دانست. او گفت: «هر روز کارهای بزرگ در همه حوزه‌ها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شوند و اتفاقات خوبی رقم می‌خورد و تمام تلاش ما این است که آنها را رسانه‌ای کنیم تا همگان از این اتفاق‌های بزرگ مطلع شوند.»


جمشیدی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه در دوره ریاست دکتر میرزاده، مورد هجمه‌های غیراخلاقی‌ای قرار دارد که برگرفته از مسائل سیاسی است. کار کردن در این فضا سخت است چون ما اخلاقا و شرعا موظفیم علاوه بر انجام کار رسانه‌ای به صورت حرفه‌ای؛ به لحاظ اخلاقی نیز نجابت رسانه‌ای را رعایت کنیم و این موضوعی است که مورد تاکید ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی نیز قرار دارد که صبورانه ولی واقع‌بینانه همه دستاوردهای دانشگاه را رسانه‌ای کنیم و در مقابل بی‌اخلاقی‌ها نیز نجیب باشیم.»


سرپرست خبرگزاری آنا در ادامه سخنانش به توانمندی‌های روابط‌عمومی‌ها اشاره کرد و گفت: «شما همکاران خوب روابط‌عمومی‌ها، نباید خود را دست‌کم بگیرید. هر اتفاق کوچک ولی مهمی که در واحدهای شما اتفاق می‌افتد، باید منعکس شود؛ البته شاید تاثیر پوشش رسانه‌ای آن در همان لحظه ملموس نباشد، اما مطمئنا بازخورد آن مشاهده خواهد شد و اثرگذار خواهد بود. من مطمئنم در همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اتفاقات خوب، کمیاب، ماندگار و جذاب وجود دارد.»


جمشیدی افزود: «در همه بخش‌ها حتی رسانه خود ما نیز کمبود نیرو وجود دارد اما این کمبود نباید دلسردمان کرده و مانع انجام فعالیتمان شود و باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم. من از روابط‌عمومی‌ها درخواست دارم که هر نوع تحول مهمی که حتی در سطح شهر و شهرستان خود رخ می دهد، برای رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی ارسال کنند و خود را صاحب نقش در امر اطلاع رسانی بدانند.»


او در پایان گفت: «اگر به خود ایمان داشته و چیزی را باور داشته باشیم،تنها در آن صورت است که دیگران هم باور می کنند و تنها از این طریق است که ما می توانیم در خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی باور به توانمندی های این جامعه بزرگ علمی را در سطح جامعه نهادینه کنیم».


سیدصادق روحانی، سردبیر ایسکانیوز هم در این پنل گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بنگاه اقتصادی در بحث عرضه و تقاضا همخوانی ندارد. در اوایل انقلاب فضای آموزش عالی کشور خلأ زیادی داشت و فقط تعدادی دانشگاه دولتی آن هم در مراکز استان‌ها حضور داشتند، اما دانشگاه آزاد اسلامی توانست این خلأ را پر کند.»


او گفت: «ما باید بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را تبلیغ کنیم تا بتواند در جذب دانشجو موفق عمل کند. ما این آمادگی را داریم که در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایسکانیوز تمام خدمات انتشار خبر را برای واحدهای دانشگاه فراهم کنیم.»


روحانی افزود: «تمام بحث ما این است که روابط‌عمومی‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به نمایندگان ایسکانیوز تبدیل شوند. منتها تمرکز اصلی ما بر روی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی است و این آمادگی را نیز داریم تا کارت خبرنگاری، مجوزها و همه زمینه‌های حقوقی را نیز در اختیار آنها قرار دهیم.»


او گفت: «ما باید این نگاه‌ها به دانشگاه آزاد اسلامی تغییر دهیم و این نگاه را جا بندازیم که دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ کیفی آنقدر ارزشمند است که مردم به سمت آن بیایند.»


در ادامه این پنل، اصغر عالمیان، مدیرکل روابط‌عمومی استان اصفهان، امیر خالقی، مدیر روابط‌عمومی استان خراسان هم نظرات خود را درباره وضعیت روابط عمومی‌ها ارائه و بابت برگزاری این همایش تشکر کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته