دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 فروردين 1403 - 00:01
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد؛

راه‌اندازی پردیس پارک علم و فناوری در دستور کار دانشگاه آزاد اردبیل

راه‌اندازی پردیس پارک علم و فناوری در دستور کار دانشگاه آزاد اردبیل
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: ایجاد پردیس پارک علم و فناوری و فروش محصولات فناورانه ازجمله برنامه‌ها و دستورکارهای این دانشگاه در سال 1403 است.
کد خبر : 899751

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سال‌های اخیر تولید علم در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل سرعت بیشتری به خود گرفته است به‌طوری‌که شاهد افزایش سه برابری لیست دانشمندان ۲ درصد این دانشگاه بوده‌ایم.

از سویی حفظ یک نفری دانشمندان یک درصد جهان از دیگر موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل بوده است، همچنین افزایش دو رتبه سند تحولی واحد از ۴ به ۲ از دیگر دستاوردهای علمی این دانشگاه است.

موضوع مهم‌تر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل دارای ۴۷ هسته، شرکت و واحد فناور است که چهار شرکت را دانش‌بنیان تشکیل می‌دهند و زمینه فعالیت این شرکت‌ها هم گیاهان دارویی، ماشین‌سازی، صنایع آرایشی ـ بهداشتی و صنایع برق و الکترونیک است.

خبرنگار آنا درراستای بررسی فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در حوزه علم و فناوری و دستاوردهای این دانشگاه در سال 1402 و برنامه‌ها و چشم‌اندازهای سال جدید (1403) گفت‌و‌گویی را با فرشید سلیمی ننه‌کران ترتیب داده است که در پی می‌آید:

فعالیت ۴۷ شرکت فناور در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

آنا: سال ۱۴۰۲ در حوزه علم و فناوری و تولید دانش‌بنیان چه فعالیت‌هایی در دانشگاه متبوع شما انجام و چه دستاورد‌هایی حاصل شد؟

سلیمی ننه‌کران: در حوزه تولید علم موفق به افزایش سه برابری لیست دانشمندان دو درصد (افزایش از یک به سه نفر)، حفظ یک نفری دانشمندان یک‌درصد جهان، ارتقای سه رتبه از ۱۲ به ۹ در علم‌سنجی طی یک سال، افزایش دو رتبه سند تحولی واحد از ۴ به ۲، افزایش تولید مقالات علمی بین‌المللی (افزایش z اسکور از ۳۸ درصد به ۷۱ درصد مقالات علمی بین‌المللی)، افزایش رتبه از ۷ به ۶ در برنامه‌های پایش استانی، افزایش تعداد پایان‌نامه در ارتباط با برنامه پایش آب و انرژی از ۲ به ۷۰ پایان‌نامه و اصلاح هرم مرتبه‌های علمی استادان شده‌ایم.

در زیرساخت‌های پژوهش و فناوری موفق به ارتقای مرکز تحقیقات انرژی از C به B، اخذ مجوز تمدید برای دو مرکز تحقیقات فناوری، آب، زیست فناوری و افزایش عملکرد آنها، ایجاد دو مرکز R&D در دانشگاه، استاندارد کردن آزمایشگاه خاک جهاد کشاورزی و معتمد محیط زیست ازمایشگاه شده‌ایم و اقدامات لازم برای تأسیس مرکز تحقیقات ساختمان با حمایت مالی کارخانه سیمان و مرکز رشد هم انجام شده است.

افزایش تفاهم‌نامه علمی - اجرایی نسبت به سال گذشته و تشکیل کمیته مالکیت معنوی برای هدایت فناورانه از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

آنا: چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه‌تان مستقر هستند؟ اگر شرکتی فعالیت و محصول خاص فناورانه دارد، تشریح کنید.

سلیمی ننه‌کران: فعلاً تعداد ۴۷ شرکت فناور در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل مستقر بوده که چهار شرکت دانش‌بنیان هستند.

همچنین بیشترین حوزه فعالیت آنها در زمینه گیاهان دارویی، ماشین‌سازی، صنایع آرایشی بهداشتی و صنایع برق و الکترونیک است.

آنا: برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در سال ۱۴۰۳ در حوزه علم، فناوری، دانش‌بنیان و تقویت آن چیست؟

سلیمی ننه‌کران: استفاده از ارائه اولویت‌های تدوین شده توسط هسته‌ها، گروه‌های فکری و هدایت آن برای رساله‌های دکتری، تشکیل و برگزاری استارت‌آپ‌های تخصصی، افزایش شرکت‌های خلّاق و دانش‌بنیان، افزایش رتبه‌ بین‌المللی دانشگاه با افزایش سایتیشن و چاپ مقالات بین‌المللی ایندیکس شده در Scopus و علم‌سنجی (افزایش سه رتبه از ۱۲ به ۹ در علم‌سنجی واحد اردبیل در یک سال گذشته) از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در سال جدید است.

تجاری‌سازی فناوری از طریق تشکیل و فعال‌سازی کمیته مالکیت معنوی، اولویت‌بخشی ایده‌های علمی هیئت علمی و استارت‌آپی، ایجاد پردیس پارک علم و فناوری، فروش محصولات فناورانه، ایجاد بازار فروش و تشکیل شرکت‌های فناورانه با سهام دانشگاه، تشکیل واحد‌های فناورانه دانش‌بنیان توسط استادان و دانشجویان، ایجاد زیست‌بوم فناورانه در حوزه‌های انرژی، آب، کشاورزی زیست فناورانه و مکمل‌های فراسودمند و امنیت غذایی و هوش مصنوعی، ایجاد زیرساخت‌های زیست‌بوم از منابع R&D برای صنعت کمپوزیت، سیمان و مصالح ساختمانی و گیاهان دارویی انرژی، آب و بیوتکنولوژی، افزایش شرکت‌های سهامداری و زایشی دانشگاه در پارک‌ها، مراکز رشد و سرای نوآوری را هم در دستورکار داریم.

موفقیت دانشگاه آزاد اردبیل در زمینه زیست‌بوم فناوری

آنا: تازه‌ترین فعالیت سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در سال ۱۴۰۲ چه بوده و چه برنامه‌ای برای ۱۴۰۳ سرا متصور هستید؟

سلیمی ننه‌کران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل علاوه بر وجود مرکز رشد دارای سرای نوآوری در زمینه گردشگری سلامت بوده که جذب و حمایت از این شرکت‌ها در اولویت کاری سراست، همچنین راه‌اندازی ۲۰ هسته و شرکت فناور در صنایع خلّاق گردشگری از دیگر فعالیت‌های این حوزه بود.

آنا: در حوزه مهارت و کارآفرینی چه فعالیت‌هایی در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت و چه برنامه‌ای برای سال جدید دارید؟

سلیمی ننه‌کران: محصولات شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل از ۱۱۰ به ۱۵۰ محصول افزایش یافته و تعداد افراد بیمه شده شرکت‌ها نیز به ۷۵ نفر رسیده است.

اکنون ۱۵۰ نفر در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند و در زمینه پویش فعالیت‌های چشمگیری دارند که براساس توافق با شرکت‌های بزرگ استراتژی ارتقای این برنامه را داریم.

آنا: برای توسعه زیست‌بوم فناوری در کشور چه پیشنهادی دارید و دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل چه برنامه‌ای در این زمینه دارد؟

سلیمی ننه‌کران: در زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در زمینه برق، الکترونیک و گیاهان دارویی موفق بودیم و برنامه آینده این دانشگاه هم در زمینه عسل، تولید نهال، مکمل‌های فراسودمند و امنیت غذایی خواهد بود.

آنا: و کلام آخر...

سلیمی ننه‌کران: براساس فرمایش مقام معظم رهبری «ما نزدیک نقطه اوجیم» و مسلماً بعد از آن از منظر تمدنی، تحقق، نتیجه‌ آرمانی انقلاب و هم حل مسئله سرآمد خواهیم بود و بر همه مدیران لازم است که در تحقق این هدف تلاش کنند و با بررسی و ایجاد شبکه‌ همکاری بین واحد‌ها و سایر دانشگاه‌ها در تولید، انتشار دانش مرجع، مرزشکن دانش و کار مثبت فناوری‌های کاربردی قابل حصول خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته