دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1395 - 08:56
در مراسم اختتامیه چهارمین دروه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری؛

علی‌اکبر صالحی: اقتصاد دانش‌بنیان به منزله بیدارباش برای ایرانیان است

مراسم اختتامیه چهارمین دروه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حضور دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس کمیته راهبری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، دکتر پدرام سلطانی نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و صاحبان بنگاه‌های صنعتی و خدماتی امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
کد خبر : 89883

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با ابراز خوشحالی از حضور در جمع فرهیختگان دانشگاه و صنعت گفت: «به نظر من کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت را می‌توان در سه سطح طبقه‌بندی کرد. کشورهایی مثل کشورهای غربی، آمریکای شمالی و ... که پیشرفت‌ها و توسعه فناوری از دورن آنها جوشیده است و از جایی اقتباس نکرده‌اند. این‌ها جزو کشورهایی هستند که تکنولوژی و فناوری از درون آنها برخواسته است.»


او گفت: «با انقلاب صنعتی فرصتی پیش آمد تا این کشورها این دستاوردهای عظیم را به دست بیاورند. ما باید بدانیم که پدیده انقلاب صنعتی چگونه به وجود آمد. برای نمونه قبل از انقلاب صنعتی در کشور انگلیس، کتابخانه پادشاه مخصوص نخبگان بود و کسی غیر از این افراد نمی‌توانست به آن کتابخانه‌ها ورود پیدا کند. بعد از مدتی، کتابخانه‌ها را باز کردند و به آنها عمومیت دادند و این زمینه را ایجاد کردند که همه به سوی کتابخانه‌ها بیایند و این یکی از عوامل ظهور انقلاب صنعتی بود.»


صالحی افزود: «مشابه این قضیه را ما نیز در کشورمان تجربه کرده‌ایم. قبل از ورود اسلام کشوری بودیم که فقط به نخبگان توجه داشتیم و عامه مردم دسترسی به علم و آموزش نداشتند. قبل از ورود اسلام، همسان یونان آن زمان که فیثاغورث‌ها، ارسطوها، افلاطون‌ها و بزرگان آن زمانی که یونان به دنیا عرضه کرد، ما به این تعداد هم‌پایه آنها نداشتیم اما در عوض در اداره کشور بزرگترین امپراطوری را به وجود آوردیم. بعد از ورود اسلام، عدالت اجتماعی در بعد دسترسی به علم و آموزش برای همه فراهم شد و ابن‌سیناها، فخر رازی‌ها، خواجه‌نصیرها و ... ظهور کردند و عصر طلایی به کشور ایران منتقل شد. بنابراین یک اصل مهم این است که ما همگان را درگیر کنیم و اقیانوسی ایجاد کنیم که در آن نهنگ‌ها پرورش پیدا کنند.»


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «مطلب دیگر این است اگر ما بخواهیم خود را با این دسته از کشورها صریحا مقایسه کنیم کار اشتباهی کرده‌ایم. چون این کشورها به طور طبیعی تمام ارکان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... جامعه‌شان رشد کرده است. ما در زمان گذشته نتوانستیم آن حرکت لازم و آن عناصر ایجاد قدرت استراتژیک در جامعه را به وجود بیاوریم تا اینکه انقلاب شد.»


صالحی گفت: «انقلاب ما یک پدیده بود و الان چالش ما با دنیا در همین پدیده است، پدیده انقلاب اسلامی آمد تا تمام آن عناصر قدرت استراتژیک را احیا کند. انقلاب آمد تا زمینه رشد و یا حداقل تلاش در زمینه رشد و پیشرفت را فراهم کند. یکی از عناصر قدرت انقلاب، عدالت اجتماعی بود. دستیابی به علم و آموزش عالی از بعد عدالت اجتماعی با آمدن انقلاب بسیار بهتر شد. در آن زمان فقط در چند استان برتر کشور دانشگاه وجود داشت و بعد از مدتی مدارس شبانه‌روزی در استان‌ها راه‌اندازی شد تا جایی که الان حجم کثیری دانشجو داریم و این نشان از رشد ما در این عنصر دارد.»


اینکه بخواهیم یک‌دفعه اروپای غربی شویم، جای تامل دارد


استاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه تقسیم‌بندی‌های کشورهای پیشرفته گفت: «دسته دوم کشورهایی هستند که به خاطر ارتباطات نزدیک با کشورهای دسته اول و بودن در اردوی سیاسی دیگر کشورها به پیشرفت رسیدند اما علم و تکنولوژی در درون آنها نجوشید. از این کشورها می‌توان به اندونزی، مالزی، کره‌جنوبی و ... اشاره کرد. این دسته از کشورها فقط از طریق اقتباس به پیشرفت دست پیدا کرده‌اند. کشورهای دسته سوم که به نظر من ایران نیز در این دسته جای می‌گیرد، کشورهایی هستند که در وسط راه می‌خواهند وارد شوند. از این نمونه کشورها هند و چین را می‌توان نام برد. اینها نه کشورهایی در مدار سیاسی کشورهای غربند و نه چیزی از درون از ابتدا داشتند اما در عوض این کشورها برنامه‌ریزی کاملا درستی داشتند.»


او گفت: «اینکه ما بخواهیم یک‌دفعه اروپای غربی شویم کمی جای تامل دارد. ما باید خودمان نسخه مخصوص به خود را بپیچیم. در رشد صنعت و تکنولوژی کشورمان، عده‌ای نگاه تجاری دارند یعنی چیزی که تولید می‌کنیم باید


دانش هسته‌ای هنوز تجاری نیست. برای مثال هزینه‌ای که در غنی‌سازی با احتساب ماده اولیه داریم خیلی گران‌تر از این می‌شود که بخواهیم همان سود را از خارج به دست بیاوریم

ارزش تجاری داشته باشد اما عده‌ای دیگر نگاه به این دارند که ما باید به آستانه‌هایی از فناوری با کمک و حمایت دولت برسیم. برای نمونه می‌توانیم به دانش هسته‌ای اشاره کنیم که هنوز تجاری نیست. برای مثال هزینه‌ای که در غنی‌سازی با احتساب ماده اولیه داریم خیلی گران‌تر از این می‌شود که بخواهیم همان سود را از خارج به دست بیاوریم. ما باید آنقدر خوداتکا باشیم که طرف مقابل بداند که اگر بخواهد ما را در یک شرایط سختی قرار بدهد، توانایی‌های بالقوه‌ای داریم. اگر با نگاه تجاری به هسته‌ای نگاه می‌کردیم، شاید امروز به این سطح از فناوری هسته‌ای نمی‌رسیدیم.»


صالحی به صنعت هسته‌ای اشاره کرد و گفت: «سه عنصر باعث رشد صنعت هسته‌ای در ایران شد. اول اراده و سفارش بوده است. نظام به عنوان یک مشتری، این صنعت را می‌خواست. دوم اینکه نظام متوجه شد که با شیوه مقررات جاری نمی‌شود این را جلو برد و بنابراین نظام برای سازمان انرژی اتمی ایران تسهیلات مقرراتی خاصی وضع کرده است. الان هیچ سازمانی در کشور به مانند سازمان انرژی اتمی مقررات سخت ندارد و این بسیار موثر است. مطلب سوم اینکه امکانات مالی سازمان نیز در حدی که نیاز داشت فراهم شد.»


او افزود: «تا به امروز در قیدوبند فراوانی بوده‌ایم. ما در این سی‌واندی سال به اندازه‌ای که امکان داشت، پرواز کردیم. به نظر من برجام شرایطی به وجود آورده است تا ما بتوانیم در این پرواز اوج بیشتری بگیریم. همه زمینه‌ها آماده است و در سکوی پرتاب قرار داریم. شرایط منطقه و بین‌الملل به گونه‌ای است که همه در راستای جایگاه برتر و بهتر ایران حرکت می‌کنند. همه این مسائل دانش‌بنیان، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به منزله یک بیدار باش برای ایرانیان است و به این معنی است که طبیب نظام و متولیان آن متوجه درد شده‌اند و به دنبال علاج آن هستند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته