عملیات طوفان الاقصی؛ از نبرد فیزیکی تا نبرد تبلیغاتی
به گزارش خبرنگار گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، این نشست با عنوان: «تابآوری شناختی و افکارعمومی» توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و همکاری واحد تهران مرکزی در دانشکدۀ علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه برگزار شد.
به گزارش آنا از گروه کشوری فرهنگ و ارتباطات، دومین گزارش پژوهشی این نشست با عنوان «طوفان الاقصی، از نبرد فیزیکی تا نبرد تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی» توسط محمدحسین دهقان اشکذری ارایه شد.
دهقان اشکذری که قبلاً کتابهایی را در زمینۀ مدیریت و اقتصاد رسانهها، شبکههای اجتماعی، فضای مجازی و تبلیغات جنگی داعش در جریان حمله به سوریه منتشر کرده است در تحقیق جدید خود به کارکردهای غیررسانهای و عمدتاً جنگی رسانههای اجتماعی پرداخته است.
وی مطالبی دربارۀ عملیات روانی، پروپاگاندا، جنگهای رسانهای، عصر فراشناخت و نقش رسانهها در جنگهای نوین بویژه طوفان الاقصی ارایه کرد.
از نظر دهقان، پلتفورمهای رسانههای اجتماعی به یک دهکدۀ جهانی تبدیل شده اند و محیط زیست مادی بشر را تشکیل میدهند. این ابزارها همواره به عنوان یک سوی ارتباطات بشری قرار میگیرند و با کنترل افکارعمومی و رفتار مردم، باورپذیری برخی واقعیتهای رسانهای را افزایش میدهند تا ارادۀ خود را بر ارادۀ مخاطبان تحمیل کنند.
دهقان با تحلیل مصادیق حمایت جبهۀ مقاومت از مردم فلسطین و دفاع فعال مردم غزه تأکید کرد که نبرد تبلیغاتی حماس بر تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی غلبه کرده و کارآمدی هژمونی رسانهای و سنت مظلوم نمایی صهیونیستها را از بین برده است. از نظرمحقق، همین عامل سبب شده تا سامانههای اطلاعاتی و نظامی صهیونیستها با شکست مواجه شود.
وی در پایان تأکید کرد که شکلگیری روایت ماندگار در ذهن مخاطبان، عامل اصلی پیروزی است.
دهقان یک توصیۀ کلیدی هم به مخاطبان داشت و گفت: «به هیچچیزی از آنچه میشنوید، به برخی از آنچه میخوانید و به نیمی از آنچه میبینید اعتماد نکنید.»
انتهای پیام/