دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1402 - 00:02
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

یک مخترع از آب کَره گرفت؛ تولید «اسانس» با رطوبت ضایعات میوه‌‌

یک مخترع از آب کَره گرفت؛ تولید «اسانس» با رطوبت ضایعات میوه‌‌
یک شرکت فناور موفق به تولید دستگاهی شده که قادر است از رطوبت ضایعات میوه‌های پادرختی که به ظاهر هدررفتنی هستند، محصول جانبی به نام «اسانس» تولید کند.
کد خبر : 893093

خبرگزاری علم و فناوری آنا - حسین بوذری؛ یک گروه صنعتی با ارتقای دانش فنی خود از سال ۱۳۸۹ به‌عنوان تولیدکننده ماشین‌آلات صنایع تبدیلی و غذایی وارد عرصه تولید و صنعت شد و به پشتوانه دانش، توانست سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به‌عنوان تولیدکننده نمونه در عرصه صنایع تبدیلی و غذایی منتخب شود.

این گروه اکنون با برند تجاری ماشین‌سازی در زمینه اجرا و راه‌اندازی خط تولید چیپس سیب‌زمینی، سیب‌زمینی فرنچ فرایز IQF، دستگاه خشک‌کن در ظرفیت‌های مختلف، تجهیز کارخانجات شیر، تولید رب، خط تولید لواشک و … حرفی برای گفتن دارد.

موضوع مهم‌تر اینکه این شرکت ارتباطی سودمند بین صنعت و کشاورزی ایجاد کرده تا فرآیند تولید محصولات کشاورزی را کامل کرده و آنها را به‌صورت بهینه آماده ورود به بازار مصرف کند. در این راستا از فناوری‌های جدید توسعه کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی در راستای افزایش کیفیت و کمیت محصولات استفاده شده است.

یکی از اقدامات این بخش طراحی دستگاه خشک‌کن اسانس‌گیر و عرق‌گیر همزمان با خشک کردن میوه‌جات و گیاهان دارویی بوده است که روش‌های سنتی قبلی را کاملاً منسوخ می‌کند.

به‌عنوان مثال وقتی یک‌هزار کیلوگرم میوه داخل دستگاه قرار می‌دهیم، در نهایت ۱۰۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می‌شود و ۹۰۰ کیلوگرم مابه‌التفاوت میوه تَر و میوه خشک است؛ در حالی که این شرکت فناور اجازه هدررفت رطوبت میوه را نمی‌دهد و از رطوبت میوه محصول جانبی به‌نام «اسانس» تولید می‌کند.

حسن عبدالله‌زاده مدیرعامل شرکت فناور ماشین‌سازی اردبیل مستقر در مرکز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با حضور در خبرگزاری آنا از هر دری صحبت کرد و به بررسی فعالیت این گروه صنعتی، برداشت «اسانس» از رطوبت میوه‌های تَر و طراحی و ساخت دستگاه خشک‌کن اسانس‌گیر و عرق‌گیر که نمونه‌ داخلی و خارجی ندارد، پرداخت.

گفت‌وگوی آنا با عبدالله‌زاده در پی می‌آید:

وقتی پادرختی‌ها ارزش طلا پیدا می‌کنند

آنا: ابتدا خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و چه دستاوردهایی داشته‌اید؟

عبدالله‌زاده: حسن عبدالله‌زاده مدیرعامل و مدیر مهندسی پروژه هستم، شرکت از سال ۱۳۸۹ در زمینه ماشین‌آلات صنایع تبدیلی و صنایع کشاورزی فعالیت خود را آغاز کرد و قبل از آن هم در زمینه صنعت «فوم» و «قطعه‌سازی» فعالیت داشت و سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به‌عنوان تولیدکننده نمونه صنایع تبدیلی کشور انتخاب شد.

زمینه‌ فعالیت شرکت، تولید ماشین‌آلات صنایع تبدیلی مانند تبدیل شیر به پنیر پیتزا و لبنیات، خط چیپس سیب‌زمینی و تبدیل سیب‌زمینی به خلال سیب‌زمینی، خط تولید ماشین‌آلات لواشک شکلاتی یا مجلسی از گروه‌های پادرختی و سورتینگ میوه‌هاست.

یک مخترع از آب، کره گرفت؛ تولید «اسانس» با رطوبت ضایعات میوه‌‌جات

این محصولات را از طریق ضایعات میوه‌جات تولید و عرضه می‌کنیم، در جنوب ایران پای درخت خرما بسیار زیاد است  و فرآوری آن به‌شیوه خرما، سرکه خرما و حتی شکلات خرماست.

آنا: ماشین‌آلات محصولات تولیدشده را هم شما تولید می‌کنید؟

عبدالله‌زاده: بله. جزء تولیدکنندگان ماشین‌آلات این محصولات هستیم، از سویی در زمینه‌ صنایع تبدیلی در طول سال بیش از ۳۴ میلیون تُن ضایعات محصولات باغی، کشاورزی و گلخانه‌ای داریم و در منطقه شمال و شمال غرب کشور میوه‌های پادرختی بیشتر به چشم می‌خورد و در منطقه جنوب ایران بیشتر خرما‌های پادرختی وجود دارد که به‌عنوان غذای دام و طیور از آن استفاده می‌شود.

مشتاق محصولات پادرختی هستم و می‌توانیم به‌عنوان مولد از این محصولات پادرختی و ضایعات برای کارآفرینی و کارآمدی استفاده کنیم و با ماشین‌آلات تولید شده، ضایعات پادرختی را به محصولات باکیفیت‌ و دارای استاندارد‌های لازم تبدیل می‌کنیم و علاوه بر تولید داخلی این محصولات را به کشور‌های همسایه صادر می‌کنیم و شرق آفریقا هم مشتریان محصولات ما هستند.

در زمینه صنایع تبدیلی زیرساخت‌های لازم در تمامی نقاط استان و شهرستان‌های کشور وجود دارد و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از طریق سالن اجلاس و آمفی تئاتر هماهنگی‌های لازم را با مراکز رشد به عمل بیاورد و با دعوت از فرمانداران استان‌ها و شهرستان‌ها، دهیارها و بخشداران، مسئولان جهاد کشاورزی، بسیج سازندگی شهرستان و استان‌ها همایشی علمی در راستای نهادینه‌کردن صنایع کشاورزی ایجاد برگزار کند تا بسترسازی و ترویج صنایع تبدیلی در کشور ترویج و نهادینه شود.

همانطور که مقام معظم رهبری چندین سال است درباره موضوع اقتصادی مقاومتی بیانات ارزشمندی دارند، می‌توانیم طرح‌ها و ایده‌ها را به‌صورت عملیاتی به اجرا دربیاوریم.

اسانس‌گیری از رطوبت میوه؛ چگونه ممکن است؟

آنا: دستگاه اسانس‌گیری چه کارایی دارد و چه نیازی از نیازهای کشور و جامعه را برطرف می‌کند، ایده اولیه ساخت این دستگاه چگونه به ذهن‌تان رسید که به سمت تولید چنین دستگاهی بروید؟

عبدالله‌زاده: اسانس‌گیری توسط شرکت به‌صورت سنتی در حال ترویج است، مواد اولیه را به‌صورت حرارت غیرمستقیم می‌جوشانیم و از بخار آن اسانس به دست می‌آوریم، از طریق دستگاه خشک‌کن اسانس‌گیر مواد اولیه محصول نهایی را حفظ می‌کنیم و از بخار، رایحه و رطوبت آن میوه‌جات، صیفی‌جات و گیاهان دارویی به دست می‌آوریم.

همزمان علاوه بر خشک‌کردن محصول از رطوبت رایحه میوه‌جات و گیاهان هم «اسانس» می‌گیریم و در حقیقت دو محصول به دست می‌آید؛ یعنی همزمان خشک می‌کنیم و اسانس آن را به دست می‌آوریم که ارزش افزوده اسانس دو برابر محصول خشک‌شده است.

آنا: دستگاه خشک‌کن اسانس‌گیر در کشور به تولید انبوه رسیده است؟

عبدالله‌زاده: شرکت‌های مختلفی به‌صورت تخصصی سفارش دادند، اما هنوز دستگاه به‌صورت عمومی ترویج نشده؛ امیدوارم بستر خوبی برای صنایع تبدیلی برای اسانس‌گیری و دستگاه خشک‌کن ایجاد شود تا در خدمت سرمایه‌گذاران باشیم.

از باغداران، دامداران و صنایع کشاورزی که به‌صورت خام محصولات خود را عرضه می‌کنند درخواست می‌کنم تمامی زیرساخت‌های کشت، کاشت و برداشت محصولات را انجام دهند؛ چراکه نگهداری دام و طیور، نگهداری زمین‌های کشاورزی و باغداری اغلب به ۶ و ۱۲ ماه و در مواردی چندین سال زمان لازم دارد تا محصول دریافت و به بازار عرضه شود، صنایع تبدیلی به باغداران و کشاورزان کمک می‌کند تا ارزش افزوده محصولات به خودشان برگردد؛ به‌خصوص باغداران اصلی که در زمینه صنایع کشاورزی فعالیت دارند.

آنا: خط چیپس و سیب‌زمینی تولید شده توسط شما دارای ارزش افزوده است؟

عبدالله‌زاده: بله. خط چیپس و خلال سیب‌زمینی داریم که ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای دارد، یعنی به ازای هر یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۳۵ لیتر آب مصرف می‌شود، در صورتی که اگر کشاورزان سیب‌زمینی خود را کشت و برداشت و بعد از تصفیه شدن این سیب‌زمینی‌ها را بسته‌بندی کرده و روانه بازار کنند سود بسیار خوبی نصیب کشاورزان خواهد شد.

با وضعیت صادرات کنونی، سیب‌زمینی بین چهار تا ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد و به‌جای اینکه خام‌فروشی شود، باید در کنار صنایع کشاورزی خط چیپس سیب‌زمینی با ظرفیت صنعتی و کارگاهی راه‌اندازی شود، همچنین صنایع کشاورزی در زمینه خط خلال سیب‌زمینی می‌توانند تولید بسیار خوبی داشته باشند.

براساس آمارها مصرف فست‌فود در ایران در سال ۱۴۰۰ به بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید و بیشترین فست‌فودهای مصرفی را هم سوسیس و کالباس، پنیر پیتزا و چیپس و خلال سیب‌زمینی است.

آنا: براساس اعلام دانشمندان، ارتباط مستقیمی بین مصرف فست‌فود و بیماری سرطان وجود دارد، درست است؟

عبدالله‌زاده: بله. متأسفانه فست‌فود را جایگزین غذاهای سنتی کرده‌اند؛ اما ما می‌توانیم با تولید پنیر پیتزا، چیپس و خلال سیب‌زمینی به‌صورت کاملاً سنتی، خالی از چربی و کاملاً استاندارد آن را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

ماشین‌آلات تولید شده براساس آخرین استانداردها و به‌روز بوده؛ به‌عنوان نمونه تولید خط چیپس و خط خلال سیب‌زمینی با طرح هوم‌کر هلند و به‌صورت مهندسی شده بوده که تحت لیسانس کشورهای اروپایی در حال فعالیت هستند و از بابت ارزش افزوده و متریال‌ استانداردهای لازم رعایت می‌شود.

دوستانی که در کرمان کار کشت، کاشت و برداشت را به‌صورت خام‌فروشی و اسانس انجام می‌دهند و عرقیجات آن را استخراج می‌کنند، می‌دانند که یک تریلی گل محمدی از بین می‌رود تا یک لیتر اسانس به دست بیاید که آن هم در بازار‌های بیس کارخانه‌ها استفاده می‌شود و بین ۹ تا ۱۲ هزار دلار است؛ علاوه بر اینکه گلاب آن را به دست می‌آوریم.

سرمایه‌گذارانی که درصدد سرمایه‌گذاری هستند در کنار حفظ مواد اولیه قصد دارند محصول جانبی هم به دست بیاورند، اسانس ارزش افزوده بسیار بالا داشته و در زمینه گل محمدی و گیاهان دارویی زمینه بسیار مساعدی برای اسانس‌گیری و خشک‌کن دارد.

ایران قطب تولید اسانس در دنیاست

آنا: گفتید که دستگاه اسانس‌گیری و خشک‌کن نمونه داخلی و خارجی ندارد، ایده اولیه از کجا به ذهن‌تان رسید که به سمت تولید چنین دستگاهی رفتید؟

عبدالله‌زاده: مجموعه صنعتی یک تیم تحقیق و توسعه «R&D» مخفف (Research and development) دارد که براساس تیمی که تشکیل داده بود به این نتیجه رسیدیم که تمامی ماشین‌آلات خود را به‌لحاظ الکترونیکی و مکانیکی همه‌ساله به‌روزرسانی کنیم و این ایده به‌ازای ضریب تبدیل میوه‌جات به میوه خشک ۱۰ به یک است؛ به‌طوری که به‌ازای ۱۰ کیلوگرم میوه تَر یک کیلوگرم میوه خشک به دست می‌آید.

در تمامی نقاط دنیا و کشور همه دنبال صنایع خشک‌کن هستند که در نهایت ابتدا ما ترویج کردیم و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه صنایع خشک‌کن صورت گرفته و می‌گیرد. وقتی یک‌هزار کیلوگرم داخل دستگاه میوه‌جات قرار می‌دهیم، در نهایت ۱۰۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می‌کنیم و ۹۰۰ کیلوگرم مابه‌التفاوت میوه تَر و میوه خشک است، بنابراین رطوبت میوه از بین می‌رود و ما از آن رطوبت میوه محصول جانبی به‌نام «اسانس» تولید می‌کنیم که ارزش افزوده آن «اسانس» چهار برابر محصول خشک‌شده است.

یک مخترع از آب کَره گرفت؛ تولید «اسانس» با رطوبت ضایعات میوه‌‌

یعنی هر محصولی که بخواهید خشک کنید؛ از قبیل سبزیجات، مرکبات، صیفی‌جات، میوه‌جات در کنار حفظ مواد اولیه (برای خشک کردن محصول) از رایحه آن اسانس دریافت می‌کنیم.

آنا: برای تولید انبوه دستگاه «اسانس و خشک‌کن» در کشور چه برنامه‌ای دارید تا تولید کشاورزی به بالاترین میزان برسد؟

دانشگاه آزاد اسلامی تمامی زیرساخت‌های لازم برای برگزاری همایش در سالن اجلاس و آمفی تئاتر را مهیا کرده و مراکز رشد استان و شهرستان‌ها باید خودشان درخواست بدهند تا محصولاتی که ما تولید کردیم در کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

وقتی یک‌هزار کیلوگرم داخل دستگاه میوه‌جات قرار می‌دهیم، در نهایت ۱۰۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می‌کنیم و ۹۰۰ کیلوگرم مابه‌التفاوت میوه تَر و میوه خشک است؛ بنابراین رطوبت میوه از بین می‌رود و ما از آن رطوبت میوه محصول جانبی به‌نام «اسانس» تولید می‌کنیم که ارزش افزوده آن «اسانس» چهار برابر محصول خشک‌شده است

 ایران قطب صنعت است و بیشتر استان و شهرستان‌های ایران قطب میوه‌جات و گیاهان دارویی هستند؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی و در رأس آن مرکز رشد می‌توانند با دعوت از مسئولان و فرمانداران استان‌ها و شهرستان‌ها، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، دهیاری‌ها و بخشداری‌های مختلف در همایشی حضور یابند و بنده با هزینه شخصی در زمینه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای نوین اطلاع‌رسانی‌های لازم را به مسئولان انجام خواهم داد.

اطلاع‌رسانی به مسئولان و مدیران موجب می‌شود تا فرمانداری، بخشداری و دهیاری‌ها اطلاع‌رسانی‌های عمومی را انجام دهند و این زیرساخت می‌تواند از طریق دانشگاه آزاد برای استان‌ها و شهرستان‌ها انجام شود و بازخورد بسیار خوبی داشته باشد.

آنا: و سخن پایانی...

از خبرگزاری آنا به‌دلیل اطلاع‌رسانی و فرصت ارائه شده به من قدردانی می‌کنم و از مدیران مراکز رشد استان‌ها و شهرستان‌ها قدردانی می‌کنم که زیرساخت‌های لازم را در اختیار ما قرار دادند.

همه‌ساله نمایشگاه هفته پژوهش را در استان اردبیل برگزار می‌کنیم و این بهترین فرصت برای عرضه محصولات و ایده‌های فناوری است؛ اما باید این نمایشگاه به‌صورت آکادمیک باشد، از مدیران و مسئولان نمایشگاه پژوهش درخواست می‌کنم آن را تخصصی‌تر برگزار کنند.

شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی موجب می‌شود تا ترویج و اطلاع‌رسانی در زمینه محصولات نوین بیشتر شود و سفارش و کسب و کار و کارآفرینی و کارآمدی به بالاترین میزان برسد.

این گروه صنعتی تا قبل از سال ۱۴۰۰ دارای ۱۵ نیرو با چهار نفر بخش فروش بود که ۱۹ نفر می‌رسید و سه نفر هم به صورت «R&D» فعالیت می‌کردند و در دوران کرونا زیرساخت خود را در زمینه ماشین‌آلات تولید ماسک N۹۵ و ماسک سه‌لایه قرار دادیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب