دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1402 - 09:20
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

رجعت، باور شیعه/ بازگشت به دنیا پس از ظهور اختصاص به مؤمن و کافر خالص دارد

رجعت، باور شیعه  بازگشت به دنیا پس از ظهور اختصاص به مؤمن و کافر خالص دارد
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان عنوان کرد: رجعت یا بازگشت به دنیا پس از ظهور حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف اختصاص به مؤمن و کافر خالص دارد.
کد خبر : 892205

حجت‌الاسلام‌ مجید فتاحی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا به تشریح موضوع رجعت در زمان ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) پرداخت و بیان کرد: در تمامی ادیان به ظهور مصلح جهانی بشارت داده شده و این مصلح جهانی وارث معجزات انبیای گذشته بوده و عدالت را تحقق خواهد بخشید.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان با بیان اینکه زنده شدن مردگان یا رجعت، یکی از معجزات زمان ظهور خواهد بود، ادامه داد: رجعت در لغت به معنای بازگشت بوده و ابن‌منظور در لسان‌العرب می‌گوید که رجعت مصدر «مره» از ماده رجوع بوده؛ همچنین در معارف دینی رجعت به معنای زنده شدن بعضی از انسان‌های نیکوکار و بدکار خالص در زمان ظهور امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف است.

فتاحی خاطرنشان کرد: سید مرتضی از علمای امامیه می‌گوید: «شیعه امامیه بر این باور است که خداوند در زمان ظهور حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف، گروهی از مؤمنان را بر‌می‌انگیزد تا از ظهور دولت حق بهره برده و به ثواب نصرت و یاری آن حضرت نایل شوند و نیز گروهی از دشمنان را برمی‌گرداند تا از آنان انتقام گرفته شود و مؤمنان از آن و ظهور دولت حق و برتری اهل حق خشنود شوند.»

وی با اشاره به اینکه رجعت با اندک فاصله پس از ظهور ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف و پیش از شهادت آن حضرت و بر‌پا شدن قیامت واقع شده و بازگشت به دنیا طبق روایات، اختصاص به مؤمن خالص و کافر خالص دارد، افزود: براساس فرموده امام صادق علیه‌السلام، بازگشت به دنیا عمومی نبوده؛ بلکه اختصاص به کسانی‌ که به مرتبه ایمان کامل و یا شرک محض رسیده‌اند، دارد.

به گفته معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان، بازگشت گروه مؤمنان اختیاری است؛ چنانکه به فرموده امام صادق علیه‌السلام هنگام ظهور حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف فرشتگان الهی بر قبر اهل ایمان وارد شده و به وی می‌گویند که‌ ای اهل ایمان، همانا صاحب و مولایت ظهور کرده و اگر خواستی با اختیار و اراده خود به او پیوندی و یا در جوار کرامت و رحمت پروردگارت باقی بمانی.

فتاحی به موضوع رجعت در میان عالمان شیعه پرداخت و عنوان کرد: علامه مجلسی در بحار‌الانوار به بیش از ۱۶۰ آیه و روایت در باب رجعت اشاره کرده و می‌گوید: «برای کسانی‌که به گفتار ائمه اطهار(ع) ایمان دارند، جای تردید باقی نمی‌ماند که مسئله رجعت حق است؛ چراکه روایاتِ وارده در این باب در حد تواتر است.» همچنین امام باقر و امام صادق علیه‌السلام در تفسیر ایام‌الله فرموده‌اند که ایام‌الله روز قیام مهدی موعود، روز رجعت و روز قیامت است.

وی، رسیدن به تکامل، کیفر دنیوی، شرکت در تشکیل حکومت جهانی و انتقام و قصاص مستقیم را چهار فلسفه وقوع رجعت برشمرد.

وی، ادله وقوع رجعت را شاملِ دلیل عقلی، آیاتی که به صراحت دلالت بر رجعت دارند (آیه ۸۳ سوره نمل، آیه ۴۷ سوره کهف و آیه ۲۴۳ سوره بقره) و روایات مختلفی که در مورد رجعت بیان شده‌اند، عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب