دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بی تفاوتی به اشتباه فاحش داوران جایزه بزرگ تهران؛

طیبی: فقط من ۱۵ دور کامل را دویدم/ داوران با دست دورها را می‌شمردند!

طیبی: فقط من ۱۵ دور کامل را دویدم  داوران با دست دورها را می‌شمردند!
ملی پوش دوومیدانی گفت: مهم‌ترین دلیلی که باعث شد داوران ما در این مسابقه دچار اشتباه شوند این بود که سخت‌افزار لازم را نداشتند و مجبور شدند با دست دورها را بشمرند.
کد خبر : 891469

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فدراسیون دوومیدانی در حالی این روز‌ها در تدارک میزبانی پرطمطراق رقابت‌های داخل سالن قهرمانی آسیاست که با حاشیه بزرگی مواجه شده است. جنجال‌ها بر سر گاف عجیبی است که فدراسیونی‌ها پیش از برگزاری این رویداد بین المللی داده اند. مسئولان برای این که تیم حاضر و آماده‌ای را در پیکار‌های داخل سالن آسیا شرکت دهند، دو مرحله انتخابی ترتیب دادند تا با معیار مشخصی، بهترین‌ها را در این مسابقات شرکت دهد.

اولین انتخابی روز جمعه گذشته تحت عنوان مسابقه جایزه بزرگ، در سالن آفتاب انقلاب تهران برگزار شد. جایی که نتایج در خورتوجهی به دست نیامد و از قضا اشتباه فاحش داوران و تیم برگزاری هم در رقابت دوی ۳۰۰۰ متر، بدجور عملکرد اهالی این رشته را زیر سوال برد.

ماجرا از این قرار است که شمارش دور دونده‌ها در این ماده از دست داوران خارج می‌شود و به جای این که دونده‌ها ۱۵ دور این مسیر را بدوند، ۱۴ بار آن را طی می‌کنند! داوران در نهایت بدون این که متوجه شمارش صحیح مسیر شوند، زنگ پایان را به صدا در می‌آوردند.

طیبی: فقط من ۱۵ دور کامل را دویدم/ داوران با دست دورها را می شمردند!

*آبروریزی داروان بین المللی

اتفاق در خورتوجه در خصوص مسابقه جنجالی دوی ۳۰۰۰ متر جایزه بزرگ داخل سالن تهران اینجا بود که از بین تمام شرکت کننده‌های حاضر در این دو، همه با ۱۴ دور، رقابتشان را به پایان می‌برند، ولی یک نفر مسیر مسابقه را درست طی می‌کند و در واقع ۱۵ دور می‌دود. این دونده نامش محمد حسین طیبی است. دونده‌ای که باید گفت از چهره‌های جدید و نوظهور دو‌های استقامت است.

محمد حسین طیبی در این زمینه به خبرنگار ورزشی آنا گفت: میزبانی مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا قطعا یک اتفاق مهم برای ورزش کشورمان است، اما با حرکت بدی که از سوی داوران در رقابت‌های جایزه بزرگ سر زد، همه ما نگران این هستیم که آیا می‌توانیم پیکار‌های قهرمانی آسیا را در حد و اندازه یک رویداد آسیایی برگزار کنیم یا نه. داورانی که جایزه بزرگ را قضاوت می‌کردند در واقع بهترین و نخبه‌ترین نفرات ما در سطح بین المللی بودند. از طرفی این جایزه بزرگ یک میدان انتخابی برای دوومیدانی کاران محسوب می‌شد تا با ثبت رکورد‌های درست، برای حضور در داخل سالن آُسیا غربال شوند. متاسفانه، ولی داوران به جای شمارش ۱۵ دور، ۱۴ دور برای ما حساب کردند. با این حساب معلوم نیست نفرات برتر این ماده چطور می‌خواهند شناسایی شوند.

*فریاد‌هایی که بی جواب ماند 

او در پاسخ به این سوال که شما چطور متوجه اشتباه داوران شدید، ادامه داد: من همیشه ساعت هوشمند به دستم می‌بندم تا شمارش دقیق دور‌ها و کیلومتر مسابقه ام را داشته باشم. در تمام دنیا هم عرف به این شکل است که دونده‌های حرفه‌ای ساعت هوشمند به دستشان است. اما به جز من هیچ یک از دونده‌های شرکت کننده در دوی ۳۰۰۰ متر این ساعت را همراهشان نداشتند. وقتی داوران به اشتباه مسابقه را تمام کردند، همه از خط پایان عبور کردند، اما من فریاد زدم که اشتباه می‌کنید و یک دور دیگر دویدم و بعد مسابقه ام را تمام کردم. وقتی از خط پایان عبور کردم، به داوران، مسئول برگزاری مسابقات و حتی سرپرست فدراسیون اعتراض کردم که در شمارش دور‌ها اشتباه کردید، اما هیچ کسی توجهی به من نکرد و انگار اتفاقی نیفتاده است. همه بی خیال بودند. در نهایت وقتی که دیدند اعتراض من به جا است. من را به عنوان نفر اول معرفی کردند.

طیبی: فقط من ۱۵ دور کامل را دویدم/ داوران با دست دورها را می شمردند!

*رکوردی که ثبت نشد!

طیبی با وجود این که نفر اول دوی ۳۰۰۰ متر جایزه بزرگ تهران شده، اما نتیجه اش ثبت رسمی نشده است. او توضیح می‌دهد:رکوردی که من ثبت کردم ۸ دقیقه و ۳۳ صدم ثانیه بود. متاسفانه، اما این رکورد ثبت و اعلام رسمی نشد. به دلیل این که مسابقه اشتباه برگزار شد، گفتند نتیجه‌ای را اعلام نمی‌کنیم.

*وقتی با دست دور‌ها را شمردند

دارنده مدال نقره مسابقات صحرانوردی قهرمانی آسیا با بیان این که دوومیدانی ایران مطابق با علم روز این رشته جلو نمی‌رود، خاطر نشان کرد: مهم‌ترین دلیلی که باعث شد داوران ما در این مسابقه دچار اشتباه شوند این بود که سخت افزار لازم را نداشتند. شمارش دو‌ها بر اساس دستگاه‌های الکترونیکی و فتوفینیش انجام می‌شود. اما چون دستگاه فتوفینیش فدراسیون دچار نقص بود در دوی ۳۰۰۰ متر از آن استفاده نکردند. برای همین داوران شمارش دو‌ها را دستی حساب کردند که در نهایت منجر به این داستان شد.

*مدال نقره گرفتم اما پاداشم را هنوز ندادند

وی افزود: مشکل ما دوومیدانی کاران فقط نبود سخت افزار و کم کاری مسئولان فدراسیون دوومیدانی نیست، وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی این حوزه هم اصلا توجهی به ما نمی‌کند. من ۹ ماه پیش در رقابت‌های صحرانوردی قهرمانی آسیا در نپال شرکت کردم و صاحب مدال نقره شدم. طبق قولی که دادند قرار بود به ترتیب به نفرات اول تا سوم این پیکار‌ها ۸، ۶ و ۵ سکه بهار آزادی پاداش بدهند، اما تا به امروز هیچ حرکتی از سوی وزارتخانه انجام نشده است.

*بعید است میزبان خوبی باشیم

تا کنون بیشتر از ۲۰ کشور برای حضور در رقابت‌های داخل سالن قهرمانی آسیایی تهران در بهمن ماه اعلام آمادگی کردند. استارت لیستی که از رکورد‌های دونده‌های شرکت کننده در این مسابقات اعلام شده، درخورتوجه است و گفته می‌شود دوومیدانی کاران ایرانی به عنوان میزبان، در مقابل رقبای خود حرفی برای گفتن نخواهند داشت. طیبی در واکنش به این که فکر می‌کنید ایران چه نتیجه‌ای در این رویداد آسیایی بگیرد، اضافه کرد:ما به میزان سرمایه گذاری و توجهی که به ورزشمان می‌کنیم باید انتظار نتیجه داشته باشیم. ترکیه کشور همسایه ماست و الان به جایی رسیده که دارد با کشور‌های اروپایی و دنیا رقابت می‌کند. من خودم عضو یک باشگاه ترکیه‌ای بودم و دیدم که چقدر برای دوومیدانی خرج می‌کنند اما در مقابل ما فقط داریم درجا می‌زنیم و نزول می‌کنیم.

طیبی: فقط من ۱۵ دور کامل را دویدم/ داوران با دست دورها را می شمردند!

*برای رفتن به یک مجموعه ورزشی باید جلوی هزار نفر خم و راست شوم

طیبی افزود: من به عنوان یک ورزشکار ملی وقتی می‌خواهم در مجموعه ورزشی کشوری تمرین کنم، باید جلو هزار نفر از حفاظت فیزیکی گرفته تا سایرین، خم و راست شوم تا اجازه ورود پیدا کنم. یک کارت عضویت تیم ملی ندارم که بخواهم هویتم را ثابت کنم. ضمن این که باید حق عضویت سالانه هم بدهم. بعید بدانم با شرایطی که داریم که بتوانیم نتیجه قابل قبولی از این مسابقات بگیریم. خود من به شخصه فکر می‌کنم در جمع ۶ نفر اول ماده ۳۰۰۰ متر قرار بگیرم. ضمن این که هدفی در این ماده ندارم و رشته تخصصی ام ۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ متر در فضای باز است.

*تغییرات مدیریتی بلای جان مادر

عضو تیم ملی نیمه ماراتن و ماراتن ایران در پایان با بیان این که تغییرات مدیریتی ضربه زیادی به دوومیدانی ایران زده است، گفت:متاسفانه فدراسیون دوومیدانی در چند سال اخیر ثبات مدیریتی نداشته و هر چند وقت یک بار توسط یک رییس یا سرپرست اداره می‌شود. همین سوء مدیریت‌ها باعث شده تا شاهد اتفاقاتی خوبی در ورزش مادر نباشیم و بدون هدف جلو برویم. در نهایت تنها آسیب این جریانات را هم ورزشکار می‌بیند و بس.

به گزارش آنا، قصور داوران در شمارش دو‌های رقابت دوی ۳۰۰۰ متر مسابقه جایزه بزرگ داخل سالن تهران در حالی آبروریزی بدی در این رشته به وجود آورده که قرار بود کمیته مسابقات فدراسیون دوومیدانی تصمیم نهایی را در خصوص رای این مسابقه و بی نظمی به وجود آمده اعلام کند، اما تا به الان موضعی جز بی تفاوتی از سوی این فدراسیون شاهد نبودیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته