دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1402 - 14:43

کروکودیل و تفاوت‌های آن با تمساح

کروکودیل و تفاوت‌های آن با تمساح
کروکودیل از جمله خزندگان دوزیستی است که زندگی شگفت‌انگیزی دارد و اغلب با تمساح اشتباه گرفته می‌شود.
کد خبر : 891464

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کروکودیل‌ها یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین خزندگان در میان دوزیستان هستند. بدن این جانداران پوسته پوسته است و چون آبشش دارند می‌توانند هم  زیر آب و هم در خشکی زندگی کنند. آن‌ها موجوداتی بسیار چابک هستند و سرعتشان در خشکی و در زیر آب بین 24 تا 32 کیلومتر در ساعت است. در این مطلب،‌ برگرفته از ساینس فور فان، با ویژگی‌ها و سبک زندگی کروکودیل‌ها آشنا می‌شوید.

 طعمه‌گیری و طول عمر

کروکودیل‌ها به رفتار تهاجمی در گرفتن طعمه‌ها شهرت دارند و علاوه بر حیوانات، انسان را نیز شکار می‌کنند. آن‌ها به امواج و هر تحرکی در آب بسیار حساس هستند و حسی قوی نسبت به محیط خود دارند. کروکودیل‌ها هنگام خواب یک چشم خود را باز می‌گذارند. آن‌ها از خانواده تمساحیان و رده خزندگان هستند. میانگین طول عمر گونه‌های مختلف آن‌ها بین 70 تا 100 سال است.

شکل ظاهری

ظاهر کلی کروکودیل‌ها شبیه مارمولک‌های خانگی است. کروکودیل‌ها صورت دراز و دهان بزرگی دارند که حتی در حالت بسته نیز دندان‌هایشان را نشان می‌دهد. قسمت‌های نامنظم در فک آن‌ها عمدتاً دندان‌های مخروطی‌شکل هستند که به مرور زمان به طور طبیعی می‌ریزند و دندان‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند. علاوه بر این، زبان آن‌ها ضخیم و بدون حرکات طبیعی است.

ساختار بدنی

پشت سر کروکودیل‌ها صاف است و به گردن کوتاه و چاق آن‌ها چسبیده است و سوراخ‌های بینی کوچک و نزدیک به‌هم آن‌ها همان جا روی سر قرار دارد. کروکودیل چشم‌های بیرون‌زده دارد و مردمک‌هایش دارای شکاف عمودی است. سوراخ‌های گوش یک کروکودیل در جایی بالاتر از چشم‌ها قرار دارد، به همین دلیل وقتی در آب فرو می‌رود چشم‌ها، سوراخ‌های بینی و گوش‌هایش از آب بیرون می‌ماند. با این حال، قبل از غوطه‌ور شدن، اندام‌های در معرض دید را با بالچه‌های غشای محافظ خود می‌پوشاند.

کروکودیل‌ها پاهایی کوتاه، اما قوی دارند که هر کدام شامل پنج انگشت هستند. پای آن‌ها پرده‌دار است، ‌یعنی انگشت‌های جلویی آن‌ها با پرده‌های گوشتی به هم وصل هستند که به آن‌ها در حرکت‌های سریع زیر آب کمک می‌کند. در سراسر بدن کروکودیل‌ها انواع مختلفی از فلس‌ وجود دارد و دُمی قوی دارند که به آن‌ها در شنا کمک می‌کند.

زیستگاه

کروکودیل‌ها تقریبا در هر نقطه از زمین یافت می‌شوند، به در جز قطب جنوب و اروپا. آن‌ها مکان‌های نزدیک به مناطق گرمسیری را دوست دارند و آب و هوای مناطق استوایی مانند جنگل‌ها و باتلاق‌ها را دوست دارند. دمای گرم و هوای مرطوب برای آن‌ها مطلوب است. همچنین از دراز کشیدن زیر نور خورشید لذت می‌برند.

سازگاری‌های خاصی که کروکودیل‌ها دارند به آن‌ها امکان می‌دهد هم در آب‌های شیرین زندگی کنند و هم در آب‌های شور. کروکودیل‌های آب شور در اقیانوس‌های باز نیز زیستگاه دارند و چون در جستجوی زیستگاه‌های جدید در آب‌های دیگر شنا می‌کنند در مناطق وسیعی در سراسر جهان پخش شده‌اند.

در مورد آب ناکافی، تمساح‌های آمریکایی به ساختن سوراخ‌ها و تونل‌هایی معروف هستند که پناهگاه خوبی برای آنها فراهم می‌کند. گونه‌های کوچک‌تر کروکودیل‌ها، مانند کروکودیل مورلت، ترجیح می‌دهند برای اهداف حفاظتی، لانه‌های شناور برای تخم‌هایشان بسازند. در حالی که بسیاری از گونه های دیگر مکان های بلندتری را در خشکی برای ساختن لانه برای تخم های خود انتخاب می کنند.

رژیم غذایی

کروکودیل‌ها شکارچیانی ماهر با رفتار تهاجمی هستند. آن‌ها تقریباً انواع خزندگان، ماهی‌ها، پرندگان و انواع حیوانات دیگر از جمله مار، گاو، سگ، کانگورو و کوسه را می‌خورند. حتی در بسیاری از مواقع به انسان‌هایی که به آن‌ها نزدیک می‌شوند حمله می‌کنند و ممکن است آن‌ها را بخورند. کروکودیل‌ها حتی می‌توانند به سراغ شکار پستانداران بزرگ‌تر مانند اسب آبی، کرگدن و فیل بروند. با این حال، حتی بزرگ‌ترین تمساح‌های استرالیایی نیز به نهنگ‌ها، به دلیل جثه بسیار بزرگشان، حمله نمی‌کنند.

کروکودیل‌های آب شور پستانداران، پرندگان یا ماهی‌ها را طعمه خود می‌کنند و تقریباً هر گوشتی را که پیدا کنند می‌خورند.

رفتار و سبک زندگی

کروکودیل‌ها به طور همزمان می‌توانند هم تنبل باشند و هم زرنگ، زیرا همیشه، حتی در هنگام خواب، در حالت آماده‌باش هستند. آن‌ها ممکن است در گروه‌هایی زندگی کنند که از اعضای جوان‌تر و تازه‌متولدشده مراقبت می‌کنند. در عین حال، نرهای آن‌ها ممکن است در طول فصل جفت‌گیری نسبت به سایر نرها پرخاشگر شوند.

کروکودیل‌ها می‌توانند برای مدت طولانی بدون غذا زندگی کنند و نمی‌توان به طور دقیق گفت حیوانات شبگرد (فعال در شب)  هستند یا فعالیت آن‌ها در روز است. کروکودیل‌ها موجوداتی هستند که بسیار مخفیانه زندگی می‌کنند و این سبک به آن‌ها کمک می‌کند تا بدون شناسایی ‌شدن طعمه خود را شکار کنند.

واقعیت‌های جالب:

  • کروکودیل‌ها و تمساح‌ها نمی‌توانند مدت زیادی زیر آب بمانند و نیاز دارند برای نفس‌گیری چند ساعتی به خشکی بیایند.
  • کروکودیل‌ها بیشتر اوقات ترجیح می‌دهند زیر آب غوطه‌ورباشند.کروکودیل‌ بزرگ‌ترین خزنده روی زمین است.
  • در گذشته، دایناسورها بزرگترین خزنده روی این کره خاکی بودند.

تفاوت بین کروکودیل و تمساح

به طور کلی، تشخیص کروکودیکل از  برای بسیاری از مردم دشوار است. چون هر دوی آنها بسیار شبیه به هم هستند. اما تمساح ‌ا و کروکودیل‌ها از بسیاری جهات با یکدیگر تفارت دارند.

  • نوک پوزه کروکودیل‌ها تیزتر است، در حالی که تمساح‌ها پوزه پهن‌تری دارند. اکثر تمساح‌ها بومی آمریکا و چین هستند، در حالی که کروکودیل‌ها تقریباً در هر کشوری یافت می‌شوند. به طور کلی کروکودیل ها بیشتر در آب‌های شور زندگی می‌کنند، اما تمساح‌ها زندگی در آب‌های شیرین و باتلاق‌ها را ترجیح می‌دهند.
  • دندان‌های کروکودیل‌ها بسیار بلندتر است و حتی زمانی که دهانشان بسته باشد قابل مشاهده است. اما دندان تمساح‌ها، دندان ها هنگام بسته یودن دهانشان قابل مشاهده نیست. علاوه بر این، اندازه یک کروکودیل متوسط معمولاً بزرگ‌تر از تمساح است.
  • علاوه بر این، کروکودیل‌ها رنگ پوست روشن‌تری دارند، اما تمساح‌ها می توانند رنگ‌های تیره‌تری نیز داشته باشند. تمساح‌ها معمولاً در هنگام حرکت در خشکی یا زیر آب سریع‌تر از کروکودیل ها هستند. و از نظر رفتار، کروکودیل‌ها تهاجمی‌تر از تمساح‌ها هستند.

تا دهه 1970 گونه‌های کروکودیل آمریکایی در خطر انقراض بودند و دوباره از سال 2007 به بعد آن‌ها به عنوان گونه‌های در معرض تهدید در نظر گرفته شدند. به همین دلیل شکار و فروش کروکودیل‌ها ممنوع شد تا جمعیت آن‌ها افزایش پیدا کند. اما، در اثر بسیاری از فعالیت‌های انسانی زیستگاه‌های آن‌ها در حال نابودی است و بسیاری از آن‌ها را به سوی مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها یا زمین‌های بازی یا شبکه‌های زیرزمینی آب روانه کرده است.

 

ارسال نظر
هلدینگ شایسته