دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1395 - 16:53

طاقدیس: کودکان شناخت درستی از امام خمینی (ره) ندارند/ در دوران شاه تهران شهری نیمه مخروبه و کثیف بود

یک نویسنده کودک و نوجوان معتقد است کودکان امروز اغلب متوجه نمی‌شوند، چرا در دوران پیروزی انقلاب اسلامی مردم نسبت به امام خمینی(ره) احساس خوبی داشتند و شناخت درستی از ایشان ندارند.
کد خبر : 89122

به گزارش گروه فرهنگی آنا، سوسن طاقدیس، نویسنده کودک و نوجوان که آثار زیادی در زمینه انقلاب اسلامی به نگارش در آورده است، در آستانه 14 خرداد ماه و سالروز رحلت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه کودکان امروز اغلب متوجه نمی‌شوند چرا در دوران پیروزی انقلاب اسلامی مردم نسبت به امام (ره) احساس خوبی داشتند، اظهار کرد: همان‌طور که ما درک درستی از دوران پیامبر (ص) نداریم، کودکان هم نسبت به امام خمینی (ره) نگاه و شناخت درستی ندارند و نمی دانند چرا در دوران انقلاب، مردم عشق و علاقه بسیاری به ایشان داشته اند.


وی همچنین گفت: با تبلیغاتی که امروزه از سوی رسانه‌های بیگانه صورت می گیرد، سعی می‌شود دوران حکومت رژیم شاه را دورانی خوب و سرزمینمان در آن دوران همچون بهشت به تصویر کشیده شود و در عوض دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را سیاه به تصویر بکشند. در حالی که در خاطرم هست در دوران شاه تهران شهری نیمه مخروبه و کثیف بود و من که از شیراز به این شهر آمده بودم، حالم بد می‌شد.


طاقدیس تصریح کرد: اشکال اصلی را باید در خودمان جست و جو کنیم. چرا که نمی‌توان دشمن را تغییر داد و باید با مدیریت صحیح راه درست را برای معرفی چهره های ماندگار انقلاب اسلامی همچون امام خمینی (ره) به نسل های آینده پیدا کنیم. حدود 20 سال قبل من داستانی درباره حضرت امام خمینی (ره) برای نوجوانان نوشتم و در آن داستان به مبارزات ایشان در برابر شاه پرداختم. اما به دلیل اینکه نقش شاه در این داستان پررنگ بود، به آن اجازه چاپ ندادند و علاقه داشتند همچون بسیاری دیگر از آثار، شخصیتی ضعیف و نیمه دیوانه از شاه به تصویر بکشم. من هم اجازه چنین تغییراتی در داستانم ندادم. چرا که معتقدم اگر جبهه باطل و شخصیت های منفی اثر ضعیف باشند، در واقع کار شخصیت هایی همچون امام (ره) را کوچک جلوه داده‌ایم.


این نویسنده کودک و نوجوان افزود: با گذشت این سال ها و با وجود اینکه هنوز این داستان را در اختیار دارم، اما معتقدم در فضای فکری مدیران فرهنگی و ناشران تغییری رخ نداده و علاقه ای ندارم این اثر را به چاپ برسانم. چرا که می دانم دستخوش تغییرات می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه اغلب مدیران فرهنگی کشور و ناشران به کار نویسنده در حوزه انقلاب و دفاع مقدس نگاه نمی کنند، خاطرنشان کرد: مدیران اغلب به خود نویسنده توجه می کنند و او را از طریق ظاهر قضاوت می‌کنند. البته مرحوم امیرحسین فردی در این زمینه یک استثناء بود و ایشان همچون پدری دلسوز من را حمایت کردند. در خاطرم هست یک بار شخصی به ایشان در نشریه کیهان بچه ها با اشاره قرار دادن من گفت که چرا به این‌ها میدان می‌دهید و مرحوم فردی نیز در پاسخ گفت که نگاه نکن چه کسی می نویسد، ببین چه می‌نویسد. او به ذات آدم ها و درون آدم ها توجه داشت.


طاقدیس عنوان کرد: اولین آثار انقلابی که نوشتم هم در همان کیهان بچه ها و با عنوان «انقلاب و لاله‌ها» بود. برای نخستین بار نیز به خواسته من و در کنار مطلبی در رابطه با انقلاب اسلامی تصویر محمدرضا شاه چاپ شد. چرا که معتقد بودم بچه ها کنجکاوند بدانند شاه چه ظاهری داشته و مردم چرا شخصی با این ظاهر و تجملات را دوست نداشته اند. اگر در آن دوران، این گونه مسائل را برای کودکان تببین می‌کردیم، امروز دیگر جوانان مجذوب چهره‌ها و شخصیت‌های بیگانه نمی‌شدند.


نویسنده کتاب «انقلاب و لاله‌ها» با بیان اینکه نباید تنها به دنبال بازار فروش آثار باشیم، عنوان کرد: وقتی به دنبال بازار فروش باشیم، ناچاریم تنها سلیقه جامعه مخاطبان را در نظر بگیریم. مخاطب کودک در عین معصومیت چیزی را انتخاب می‌کند که از آن لذت ببرد و ما نباید تحت هر شرایطی چنین محصولی را به مخاطب برسانیم و تنها به فکر سرگرمی باشیم، بلکه ویژگی های دیگری هم برای ارائه اثر خوب و با کیفیت مهم است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته