دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1395 - 16:52
برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی تئاتر و سینما در واحد بوشهر

کامیابی مسک: تئاتر ابزورد، واژه درستی در معرفی یونسکو و بکت و آرابال نیست

کارگاه یک روزه‌ای با حضور دکتر احمد کامیابی مسک، دانشیار گروه تئاتر دانشکده هنرهای زیبا ، استادان و دانشجویان گروه آموزشی تئاتر و سینما در واحد بوشهر برگزار شد.
کد خبر : 89087

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، دکتر محمدرضا شهبازی مدیرگروه رشته تئاتر و سینمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، کم‌هزینه‌ترین راه آموختن را، استفاده بهینه از تجربیات پیشکسوتان دانست و تشریح کرد: «از ابتدای پذیرش مسئولیت گروه تئاتر و سینمای واحد بوشهر، سعی من و همکارانم بر این بوده تا با دعوت از صاحب نطران این حوزه، تئاتر علمی و روز دنیا را بهتر به دانشجویان بشناسانیم.»



شهبازی با تأکید بر انجام امور با تفکرو تعقل، الزام به اعتقادات مذهبی و معنوی در جهان خالی از معنا و هدف امروزی، تصریح کرد: «تئاتر از دیرباز در فرهنگ ایران زمین ریشه داشته که نمونه بارز و جهانی آن را در شاهکار فردوسی یعنی شاهنامه باید جستجو کرد که سراسر از نمادها، تمثیل‌ها و نقش های اسطوره‌ای و جهانی است.»


شهبازی ادامه داد: «هر قاعده‌ای که در خصوص تئاتر کشف شده باشد، مشروط و متغیر است؛ یعنی که مقدم بر آفرینش هنری نیست، بلکه ناشی از آن است.»


کامیابی مسک، دانشیار گروه تئاتر دانشکده هنرهای زیبا با بیان اینکه تئاتر آوان‌گارد از جریان های تئاتری تاثیرگذار جهان است، اظهار کرد: «آوان‌گارد به معنای یک پدیده هنری و فرهنگی است که بر حسب ماهیتش پیشتاز است.»


وی نویسندگانی چون یونسکو، بکت و آرابال را نماد تئاتر ابزورد نام برد و تصریح کرد: «بهتراست این سبک را با نام تئاتر یونسکویی یا تئاتر بکتی معرفی شوند تا کاربرد و ویژگی‌های کار آنها به غلط معرفی نشود.»


کامیابی مسک پیشرو و پیشگام بودن را از مولفه ای اصلی تئاتر آونگارد معرفی و بیان کرد: «عدم درک درست و تحلیل صحیح از نمایشنامه، یکی از علت های سردرگمی تماشاچیان در فهم بعضی اجراها در تئاتر یونسکو و بکت دانست.»


این استاد دانشگاه با ارائه توضیحاتی در خصوص آثار یونسکو و بکت، از ملاقات خود با این دو شخصیت جهانی ادبیات دراماتیک و اندیشه های و تفکرات سخن گفت و اظهار کرد: «ادبیات و آیین های ایرانی برای برخورداری از نگاه تازه و جذاب در هنر قابل تعمق و تعقل هستند.»



وی با بیان اینکه ایرانیان از ابتدا تفکرات آوانگاردی در حوزه اندیشه‌های بشری و هنر داشتند، یادآور شد: «حکایت سعدی و اشعار حافظ ، حاوی جریان‌هایی چون مینی مالیسم که بهترین فرم آن از سوی همین دو شاعر ارائه شده و از نمونه‌های بارز تفکرات آوانگاردی است.»


کامیانی با نمایش یکی از آثار تهیه شده خود در فرانسه به یکی از آیین‌هایی که در این کشور و در بزرگداشت قهرمانان ایرانی برگزار شد اشاره و این آیین و روایت را تحلیل و بررسی کرد.


در پایان این کارگاه تخصصی دکتر کامیابی به سوالات دانشجویان حاضر پاسخ داد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب