واکاوی رابطه آموزش دانشگاهی با ورزش حرفهای
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نقش آموزش دانشگاهی در ارتقای فنی و کیفیتی ورزش حرفهای موضوعی اثبات شده است؛ اما اینکه در ایران تا چه اندازه از رابطه آموزش دانشگاهی در حوزه تربیت بدنی با ورزش حرفهای به درستی استفاده میشود موضوعی است که استادان دانشگاه میتوانند به آن پاسخ دهند.
در پاسخ به این سوال یونس قربانی عضو هیئت علمی مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی اظهار کرد: اهداف و فلسفه ایجاد رشته تربیت بدنی در دانشگاهها توسط وزارت علوم، در مقاطع مختلف تحصیلی (دیپلم، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و پسا دکتری) متفاوت است؛ اما به صورت کلان و کلی میتوان گفت هدف اصلی تربیت نیروی انسانی و افرادی برای کمک به توسعه علم ورزش، پژوهش، تحقیق و گسترش علوم ورزشی و تربیت بدنی در جامعه است.
وی افزود: به نوعی افزایش دانش، آگاهی و علوم ورزشی بین تحصیلکردگان این رشته و بسط آن توسط این متخصصان در بین آحاد جامعه از منظر کارکردها و اثرات مفید ورزش و تربیت بدنی در تربیت و پرورش جسم و ذهن به ویژه در حوزههای فردی و اجتماعی از اهداف مهم تاسیس این رشته در دانشگاهها بوده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به سرفصلها و سیلابسهای تعیین شده، دانش آموختگان این رشته تا مقطع کارشناسی عمدتاً بیشتر با کلیات آثار و اهداف مطلوب ورزش و تربیت بدنی آشنا شده و اکثراً برای معلمی، مربیگری و تا حدودی کاردان، کارشناس و مدیر تربیت بدنی و ورزش در سطح مدارس، مراکز و باشگاهها ورزشی تربیت میشوند.
قربانی خاطرنشان کرد: آگاهی از این علوم و اطلاعات پایه برای توسعه و کمک به ورزش قهرمانی و حرفهای لازم بوده و به صورت غیر مستقیم میتوانند به توسعه ورزش حرفهای همکمک کنند؛ اما اهداف و فلسفه این رشته در مقاطع بالاتر عمدتاً تربیت محقق، پژوهشگر و متخصصان و مدیرانی است که میتوانند در مراکز و سازمانهای ستادی ورزش مثل وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، فدراسیونها و باشگاههای حرفهای مشغول به کار شوند. لازم به یادآوری است موضوعات ورزش حرفهای چه در بحث آموزش، مدیریت، مربیگری و.. ، علاوه بر تحصیلات آکادمیک جاری، به تجارب عملی و آموزشهای تخصصیتری نیازمند است.
انتهای پیام/