تعمیر و نگهداری سایتهای مخابراتی با عینکهای واقعیت افزوده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) به اختصار «ای آر» (AR) به عنوان یکی از فناوریهای پیشرو به طور گسترده در صنایع مختلف مرتبط با مخابرات قابل استفاده است. واقعیت افزوده، امکان ادغام عناصر مجازی با دنیای واقعی را فراهم میکند و به کاربران اجازه میدهد تا با استفاده از دستگاههای هوشمند خود، محیط پیرامون خود را به صورت بصری تغییر داده و یا بهبود دهند.
بهکارگیری فناوری واقعیت افزوده در صنعت مخابرات
در همین راستا یک شرکت ایرانی موفق شده است با استفاده از فناوری واقعیت افزوده سامانه تعمیر و نگهداری از تجهیزات را در داخل کشور بومیسازی کند. از این رو الهام آژیر کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت فعال در حوزه واقعیت افزوده در گفتوگو با خبرنگار آنا گفت: یکی از چالشهای اساسی که در بهینهسازی و نگهداری سایتهای مخابراتی وجود دارد، نیاز دارد متخصصین با تجربه از این سایتها بازید کنند.
وی ادامه داد: از آنجایی که ممکن است در تمام مناطق کشور متخصصین با تجربه کافی در دسترس نباشند یا مهارتهای لازم جهت تعمیر و نگهداری تجهیزات را نداشته باشند؛ سامانه «تعمیر و نگهداری تجهیزات مبتنی واقعیت افزوده» با هدف ارائه یک پلتفرم مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده برای شبیهسازی تجهیزات سایتهای مخابراتی مورد استفاده قرار میگیرد.
آژیر درباره این سامانه مبتنی بر واقعیت افزوده توضیح داد: دراین محصول آموزش فرآیندهای نصب و نگهداری تجهیزات به صورت واقعگرایانه صورت میگیرد. همچنین این سامانه امکان برقراری تماس و نشست ویدیویی مخاطبان را به منظور همکاری و هدایت یکدیگر در تعمیر تجهیزات به صورت از راه دور و با استفاده از فناوری واقعیت افزوده فراهم میکند.
ارتباط ویدئویی زنده با عینکهای واقعیت مجازی
کارشناس این شرکت فناور در لدامه افزود: در بخش دستیار راه دور این سامانه با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، دو شخص میتوانند به یکدیگر متصل شوند که یکی از آنها متخصص و دیگری مشتری است. به این صورت قادر خواهند بود به صورت زنده و ویدئویی با هم ارتباط برقرار کنند و راهکارها و دستورالعملها را به صورت مرحله به مرحله در محیط نشان داده و مشتری را راهنمایی کند تا مشکل برطرف گردد.
وی ادامه داد: با استفاده از این سامانه میتوان دستورالعملهای مختلفی که بصورت سنتی بر روی کاغذ به کاربر منتقل میشوند را با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و در یک محیط واقعی اعمال کرد، تا از این طریق در سریعترین زمان و بدون ایجاد سوء تفاهم در عملیات و نیاز به متخصص ارشد، برخی از اقدامات فنی لازم را در محل مورد نظر انجام داد.
آژیر از قابلیتهای این سامانه به امکان برقراری تماس تصویری بین کاربران سامانه، امکان ایجاد حساب کاربری و تأیید هویت کاربران سامانه، برقراری ارتباط صوتی و تصویری دوطرفه بین کاربران و برگزاری نشستهای ویدیویی، نمایش لیست متخصصان به همراه وضعیت آنها (در دسترس، مشغول، و آفلاین)، امکان پیوستن به نشست ویدیویی از طریق لینک جلسه، اضافه کردن مخاطبان جدید به جلسه، امکان ارسال پیام متنی و به اشتراکگذاری تصویر و سند در جلسه، سازگاری با انواع دستگاهها و پلتفرمها، مانند هدست، تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر شخصی اشاره کرد.
انتهای پیام/