دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1402 - 12:52

ارتباط عملیاتی و اجرایی با بخش صنعت رویکرد جدید دانشگاه آزاد

ارتباط عملیاتی و اجرایی با بخش صنعت رویکرد جدید دانشگاه آزاد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود درصدد ارتباط عملیاتی و اجرایی با بخش صنعت است.
کد خبر : 884587

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید رازقی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در دیدار با یونس باربرز فرماندار دیر با اشاره به نزدیک بودن این شهرستان به قطب اقتصاد و انرژی کشور، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود درصدد ارتباط عملیاتی و اجرایی با بخش صنعت بوده که با پیگیری‌های انجام شده و حضور مدیران ارشد سازمان مرکزی در استان و برگزاری جلسات با بخش صنعت، مسیر جدیدی در این باره ریل‌گذاری شده است.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور پیکره واحد است که به‌صورت شبکه‌ای فعالیت می‌کند، بیان کرد: با انجام طرح ناحیه بندی طبق سند تحول و تعالی دانشگاه که برگرفته از اسناد فاخر انقلاب اسلامی بوده و به‌عنوان نقشه راه در دست همه مسئولان دانشگاه قرار دارد، اداره امور بر اساس نواحی ایجادشده انجام می‌گیرد که در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز به سه ناحیه تقسیم شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه مسئولان ارشد دانشگاه نگاه ویژه‌ای به استان بوشهر دارند، توضیح داد: این استان به‌واسطه ظرفیت‌هایی، مانند دریا و نوار ساحلی، صنعت نفت و گاز، نخیلات و برخی معادن موجود در برنامه‌های کلان دانشگاه به‌صورت خاص دیده و برنامه‌ای ویژه برای اقدامات در این استان تدوین شده است.

رازقی با اشاره بر اینکه نفت و گاز مزیت رقابتی برای استان در کشور محسوب می‌شود، توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیاری است که برخی راکد مانده است؛ اما می‌توان در کنار مزیت‌های استان، منجر به تولید ثروت و درآمد پایدار شود که قطعاً برای دانشگاه و جامعه سودمند خواهد بود.

بزرگ‌ترین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای جنوب کشور در دیر افتتاح می‌شود

فرماندار دیر نیز گفت: جایگاه دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی در کشور بسیار ویژه و پراهمیت است. توجه به نظام آموزشی در هر کشوری منجر به توسعه خواهد شد.

یونس باربرز با اشاره به وجود دریا و صنعت نفت و گاز در بوشهر، عنوان کرد: این مزیت فرصت ویژه برای همه نهاد‌ها و سازمان‌های استان بوده که در کشور مثال‌زدنی است. رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود توجه ویژه به اقتصاد دریامحور داشته‌اند، اقدامات مناسبی در کشور در این باره در حال شکل‌گیری بوده که امیدواریم به نتایج سودمند منجر شود. ۲۷ شهرک ساحلی در استان‌های ساحلی به‌منظور هدایت و توجه جمعیت کشور به این ظرفیت، در حال اجراست که می‌تواند برای همه جامعه سودمند باشد.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد رشته‌های دانشگاهی باید کارآفرینی باشد، مطرح کرد: کشور نیاز به نیروی کارآفرین دارد. در برنامه پنجم و ششم توسعه، به این مهم توجه شده و در نظر است تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های کار و دانش و باقی به سمت رشته‌های نظری سوق داده شود و دانشگاه باید به این رویکرد توجه داشته باشند.

فرماندار دیر ایجاد رشته‌های متناسب با صنعت و به‌ویژه دریا و آبزی‌پروری را از نیاز‌های مهم استان و دیر برشمرد و ادامه داد: در دیر نیرو‌های کاری جوانی در حال فعالیت هستند که با توجه به زیرساخت‌های موجود و حمایت‌های نهاد‌های شهرستان، توانسته‌اند اقدامات مهمی را پایه‌گذاری کنند. باید این افراد موفق را به‌عنوان الگو به جامعه جوان معرفی کرد تا جوانان از تجربیات آنان بهره بگیرند.

باربرز با تأکید بر اینکه آبزی‌پروری یکی از پردرآمدترین بخش‌های اقتصاد دریاپایه است، تشریح کرد: در دیر یک هزار و ۳۰۰ قایق صیادی، ۴۰ لنج و ۲۱ کشتی صیادی وجود دارد که در سال گذشته ۲۰۰ تن میگو صید کردند؛ اما از ۱۱ مزرعه پرورش میگو، بیش از ۹۵۰ تن میگو تولید شد که نشان می‌دهد این عرصه چه درآمد پایداری وجود دارد.

وی مطرح کرد: ایجاد رشته‌های تحصیلی که دیر اشباع شوند از اولویت‌ها است. بزرگ‌ترین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای جنوب کشور به‌زودی در دیر افتتاح می‌شود که دارای بسیاری از تجهیزات دریایی و صنعتی است و می‌تواند در دانشگاه از آن بهره بگیرد.

فرماندار دیر با معرفی دستاورد‌های بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی اضافه کرد: در همین منطقه پارس بیش از ۴۱ پتروشیمی، ۳۰ پالایشگاه و ۹۰۰ شرکت پایین‌دستی در حال فعالیت است که می‌توان در قالب اردو‌های راهیان پیشرفت به جوانان معرفی که باعث ایجاد امید و انگیزه در نیروی جوان کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته