حجتالاسلام سیدعلی خمینی: اگر فقه ما متناسب با تمدن روز نباشد، تمدن اسلامی شکل نخواهد گرفت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، وی در همایش ملی اندیشههای حضرت امام خمینی(ره) که پنجم خرداد جاری در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم برگزار شد، به تبیین موضوع جایگاه فقه در قلمرو تمدن اسلامی پرداخت و گفت: «معمولا سبک زندگی گروهی از انسانها که در زمان و مکان خاص زندگی میکردند، تمدن اطلاق میشد و امروز نیز در کتابهای جامعه شناسی تمدن را اینگونه معنا میکنند.»
وی اظهار کرد: «اما امروزه به نظر میرسد که باید قید مکان را حذف کرد؛ چراکه با به وجود آمدن دهکده جهانی دیگر عنصر مکان در تعریف تمدن جایی ندارد و کل دنیا میتواند زیرمجموعه یک یا چند تمدن باشد.»
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هدف، قانون و سبک زندگی از ارکان تمدن هستند، گفت: «هر تمدنی برای اینکه اسم تمدن داشته باشد، باید ابتدا هدف و غرض مشخص داشته و سپس قانونی را برگزیده و در پایان از سبک زندگی تشکیل شده باشد.»
خمینی خاطرنشان کرد: «مجموعه منافع، نظرات، علایق و جهتگیریهای جامعه به عنوان سبک زندگی لحاظ میشود.»
وی تصریح کرد: «وقتی درباره تمدن اسلامی سخن میگوییم، ذهنها به گذشته خصوصا دوره قرن چهار و پنج و حال حاضر بر میگردد.»
این استاد حوزه و دانشگاه با توجه به جایگاه فقه در تمدن اسلامی بیان کرد: «فقه، قانون زندگی مسلمانی در حیطه شخصی و اجتماعی است و با این تعریف، جایگاه فقه در تمدن اسلامی مشخص خواهد شد.»
وی با بیان اینکه دو تعبیر برای فقه حکومتی وجود دارد، ابراز کرد: «تعبیر اول، مسائل حکومتی فقه و تعبیر دوم، حکم فقهی است که باید به آن توجه شود.»
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: «امروز برخی آمارها گزارش میدهد که در بخش قوه قضائیه 20 هزار مساله وجود دارد که فقه برای آن جوابی نداده است و یا در موضوع بانکداری نیز همین سخنان مطرح است که فقه برای عدم بانکداری ربوی چه راهکارهایی دارد.»
در ادامه این همایش رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد قم گفت: «امام خمینی(ره) از شخصیت بسیار بزرگی برخوردار بوده و همچون خورشید میدرخشیدند.»
حجت الاسلام حسین رحیمیان با توجه به قاعده لاضرر و لا ضرار فی الاسلام، ابراز داشت: «این قاعده از قواعد فقهی با اهمیت بسیار است که امام (ره) در این قاعده ابتکار ویژهای به خرج داده و معنای خاصی از آن بیان کردهاند که با روح روایت سازگارتر و همراهتر است. آنچه که امام را منقلب میکرد، ظلم به مردم بود و همیشه از مردم دفاع میکرد.»
وی خاطرنشان کرد: «امام شیفته عزت اسلام بود و تلخ ترین خاطراتی که تا آخر عمر کام امام را تلخ کرده بود، تواضع شاه در برابر رئیس جمهور آمریکا بوده است.»
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم تصریح کرد: «امام راحل(ره) هنگامی منقلب میشد که رکن الهی مورد وهن قرار میگرفت و فقط حب خدا و خود خدا برای امام بزرگ بود.»
دبیر علمی همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) هم از ارسال 135 مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد.
دکتر علی شیرخانی اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی یکی از یادگارهای امام خمینی(ره) است و شکل گیری اولیه این دانشگاه با کمک امام راحل(ره) انجام و از این جنبه حق خاصی نسبت به امام و اندیشه های امام (ره) از سوی دانشگاه آزاد احساس میشود.»
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «یکی از مباحثی که در مجامع علمی و مراکز دانشگاهی مورد بررسی قرار میگیرد، این موضوع است که چه چیزی سبب شد تا انقلاب اسلامی ایران به پیروزی برسد که برخی از اندیشمندان اندیشه های فقهی و برخی دیگر اندیشههای فلسفی را بن مایه پیروزی انقلاب میدانند؛ ولی آنچه که بنده در مطالعات به دست آوردم، این است که اندیشه فقهی امام (ره) تأثیرگذار بوده است؛ چراکه امام راحل (ره) در کتاب اجتهاد و تقلید در تعریف فقه فرمودهاند: «الفقه هو قانون المعاش و المعاد/ فقه قانون زندگی و آخرت است.»
انتهای پیام/