دکتر طهرانچی: شهید محسن فخریزاده همواره به دنبال کشف حقیقت محض بود
به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست «فلسفه اسلامی و فیزیک؛ بررسی یک گفتگوی ناتمام» به مناسبت سالگرد شهادت دانشمند حکیم دکتر محسن فخریزاده در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
در این نشست که توسط دانشکده علوم و فناوریهای همگرا و دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، صاحبنظرانی از جمله دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، جمشید صباغ زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات، مهدی عاشوری رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی و سعید تهرانی نسب عضو گروه فیزیک دانشکده علوم و فناوریهای همگرا حضور داشتند.
عاشوری: شهید فخریزاده دیوان حافظ را کامل حفظ بودند
مهدی عاشوری رئیس دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی که سابقه همکاری با شهید فخریزاده را نیز دارد، به ذکر چند خاطره درباره شهید پرداخت و خاطر نشان کرد: شهید فخریزاده دیوان حافظ را کامل حفظ بودند و جز فیزیک یک عارف فیلسوف هم بودند.
دکتر عاشوری با اشاره به کتاب «علم قدسی» حسین نصر، با نگاه به فلسلفه ایرانی اسلامی به نقد علم غربگرا، پرداخت و نتیجه آن را جنگ و خشونت و بمب دانست.
وی جنایات امروز اسرائیل در فجایع غزه را محصول همین علمگرایی غربی دانست و بر این نکته تاکید داشت که نه تنها میتوان برای اقتصاد اسلامی مبانی نظری مشخص پیدا کرد، حتی فیزیک اسلامی هم معنادار است.
در ادامه نشست تهرانینسب با بیان اینکه در پسا انقلاب صنعتی یک هجمه همه جانبه به دین وارد شد، اظهار داشت: صاحبان انقلاب صنعتی بر این باور شدند که خداوند، تنها جهان را آفریده و در مدیریت آن پس از خلق دخالتی ندارند. این اندیشه به کشور ما رسیده و در برخی دانشگاهها هم تبلیغ میشود که ما اقتصاد اسلامی نداریم چه رسد به فیزیک اسلامی. آنها که میگویند ما اقتصاد اسلامی نداریم در راه خطا هستند و ما فیزیک اسلامی هم داریم.
وی ادامه داد: نتیجه علم غیراسلامی میشود جنایات امروزه اسرائیل. جنایات امروز اسرائیل در فجایع غزه محصول علمگرایی غربی است.
صباغزاده: جنبه عرفانی شخصیت شهید فخری زاده مهمترین خصیصه او بود
در ادامه این نشست، جمشید صباغزاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات گفت: بنده از سال 1374 و زمانی که شهید فخریزاده مدیر گروه فیزیک دانشگاه جامع امام حسین (ع) بود، آشنا بودم. ایشان آموختن را دوست داشت و با وجود آنکه رشته او هستهای بود اما به دیگر حوزه ها نیز علاقه داشت.
وی افزود: ایشان را میتوان دانشمند، حکیم، فیلسوف و فیزیکدان دانست اما از نظر بنده جنبه عرفانی شخصیت شهید فخری زاده مهمترین خصیصه او بود و ایشان به عنوان یک عارف همیشه برای خدا کار می کرد.
تهرانینسب: جنایات امروز اسرائیل در فجایع غزه محصول علم گرایی غربی است
در ادامه تهرانینسب که از میهمانهای برنامه بود گفت: پسا انقلاب صنعتی یک هجمه همه جانبه به دین شد و صاحبان انقلاب صنعتی بر این باور شدند که خداوند تنها جهان را آفریده و در مدیریت آن پس از خلق دخالتی ندارند.
همان مثال معروف یک ساعت ساز که جهان را به مانند یک ساعت بسیار دقیق و تنظیم ساخته و این ساعت تا ابد دقیق کار میکند و کار انسان کشف قوانین آن ساعت است که تنها راه کشف قوانین آن هم از راه علوم تجربی حسی است.
این اندیشه به کشور ما رسیده و در دانشگاهها و حتی توسط بعضی از مهمانان صدا و سیما هم تبلیغ میشود که ما اقتصاد اسلامی نداریم و...چه رسد به فیزیک اسلامی.
اما وقتی علم غیر اسلامی هم داریم که نتیجهاش میشود جنایات امروزه اسرائیل در فجایع غزه پس علم اسلامی هم داریم؛ و آنها که میگویند ما اقتصاد اسلامی نداریم و... در راه خطا هستند و ما فیزیک اسلامی هم داریم.
در پایان هم تهرانینسب به چند کتاب اشاره کردند به عنوان پشتوانه نظری علم دینی و اسلامی که مهمترین آن کتاب «علم مقدس» حسین نصر بود.
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید فخریزاده گفت: این شهید بزرگوار برای امنیت کشور تلاش وافری انجام داد. این روزها وقتی بیرحمی رژیم غاصب صهیونیستی نسبت به مردم غزه و فرود آمدن بمبهای مبتنی بر آخرین پیشرفتهای علمی را میبینیم که ساختمانها را میشکافد و بیمارستانها را ویران میکند و در عین حال شاهد سکوت پرمعنی سازمانها و نهادهای بینالمللی هستیم، بهتر درک میکنیم که اگر قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران نبود، دشمنان خیلی زودتر ایران را با بمبها و هرآنچه داشتند، شخم میزدند.
وی افزود: سازمانهای بینالمللی که گاهی برای حقوق یک حیوان در حال انقراض نشستها و کنفرانسهای متعدد تشکیل میدهند، در واکنش به کشته شدن هزاران کودک و زن در غزه سکوت کردهاند و هیچکس در غرب اجازه سخن گفتن درباره جنایتهای رژیم صهیونیستی را ندارد، به طوری که وقتی یک خبرنگار اروپایی از یک مقام رژیم صهیونیستی سؤال میکند، او را از کار برکنار میکنند. وقایع اخیر به همگان ثابت کرد که نظامات این دنیا نمیتواند جلوی وحشیان مسلحی که سلاح خود را از آخرین دستاوردهای علمپایه به دست آوردهاند، بگیرد.
دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: خیال باطل است که تصور کنیم، میشود به سازمانهای بینالمللی تکیه کرد؛ در جنایات رژیم صهیونیستی ثابت شد که سازمان ملل متحد، شورای امنیت و... داستانی برای حکمرانی است. از دید غربیها؛ «اروپا یک باغ است و باقی جهان جنگل، باغداران باید به سراغ جنگل بروند». رژیم صهیونیستی و حامیان آن حیواناتی درندهخو هستند که هیچ حد و حصری برای خود قائل نیستند. آیندگان خواهند دانست که شهید فخریزاده و یاران ایشان چگونه در بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از چنین گرگصفتانی جهاد و ازخودگذشتگی کردند.
وی به آیه ۸۰ سوره انبیاء اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه خطاب به حضرت داود میفرماید «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شَاکِرُونَ». یعنی صنعت ساخت زره را به ایشان آموخت تا از مردم صیانت کند و باید شکرگزار بود. برگزاری نشستهای اینچنینی به نوعی شکر نعمت وجود کسانی است که در این کشور درس خواندند، فرصت خدمت یافتند و محدودیتهای دشمن را شکستند و در پایان به فیض شهادت نائل آمدند.
دکتر طهرانچی: شهید محسن فخریزاده همواره به دنبال کشف حقیقت محض بود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: شهیدان فخریزاده، طهرانی مقدم، علیمحمدی و شهریاری ازجمله مردانی بودند که امنیت را برای مردم ایران به ارمغان آوردند و آنها را از بلای دشمن حفظ کردند. اینها مردانی هستند که علمشان را وقف آرامش مردم و دور نگه داشتن از گرگصفتان جهان کردند. شهید محسن فخریزاده همواره به دنبال کشف حقیقت محض بود و هیچ چیز او را از رسیدن به حقیقت محض بازنمیداشت به طوری که حتی وقتی مدیر ارشد وزارت دفاع شد، این مسئولیت نیز مانع او برای رسیدن به حقیقتها نشد و همواره تشنه فهمیدن بود.
دکتر طهرانچی با اشاره به ویژگیهای شخصیتی شهید فخریزاده گفت: این شهید بزرگوار ابتدا از خود عبور کرد. او مجبور بود از اسم و دیده شدن عبور کند و به همین دلیل است که از ایشان هیچ تصویری وجود ندارد. شهید فخریزاده توفیقات بزرگی پیدا کرد و یک وجه فکری داشت؛ برای او فیزیک و فلسفه اصل نبود بلکه با عرفان هم آشنا بود و هر مسیری که به سمت خدا پیدا میکرد، در آن شاگردی میکرد و کار خود را عبودیت محض میدانست. ما در دانشگاه تلاشهای ایشان را در شکستن مرزهای حاکم بر فیزیک میدانیم، اما واقعیت این است که او همواره در حال شکستن مرزها بود.
وی با بیان اینکه شهید فخریزاده معتقد بود که باید زبان مشترک بین فیزیک و متافیزیک و همینطور فیزیک و جامعهشناسی را پیدا کرد، گفت: ایشان به دنبال یافتن وجوه مشترک بین علوم بود همانطور که کوانتوم و فناوریهای همگرا (NBICS) مفاهیمی است که در علوم مختلف به دنبال وجوه مشترک است؛ بنابراین ما نیز باید به عقب برگردیم و زبان مشترک علوم را پیدا کنیم.
تأملاتی در باب چرایی علم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ایراد سخنرانی در موضوع «تأملاتی در باب چرایی علم»، گفت: ماهیت علم موضوعی است که خیلی درباره آن باید بحث شود چرا که تا از علم و دانشگاه صحبت میکنیم، ذهن به سمت گزارهها و کنشگران میرود در حالی که بحث در ساحت است و باید به سنت و قواعد حاکم و سیاستگذاریها بپردازیم. واقعیت این است که ما طریقه تولید نظریه را میدانیم، اما صاحب نظریه نیستیم، بلکه صاحب گزاره هستیم و هر مقاله علمی یک گزاره است که تابع نظریه است. این در حالی است که قبل از نظریه، رویکرد و مکاتب و قواعد حاکم داریم که به آن نمیپردازیم. اگر قرار است در فیزیک کوانتوم حرفهای جدید داشته باشیم، باید به عقب برویم و رویکرد، مکاتب و... را بشناسیم.
وی خاطرنشان کرد: آنچه در علم غرب درباره خداوند وجود دارد، خدای خالق ساعتساز است و خالق ربالعالمین نیست. اتفاقی که میافتد، این است که طبیعت، جامعه و انسان با یکدیگر مرتبط میشوند، اما برای عالم ملکوت قاعدهای قائل نیستند. این در حالی است که در دین ما مُلک و ملکوت درهم آمیخته و باید اصول حاکم بر سنتهای الهی درباره انسان و پدیدهها را استخراج کرد.
انتهای پیام/