تحول در آموزشهای دانشگاه آزاد با اجرای مدل بومی آموزش مسئلهمحور
به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، نخستین دوره آموزش کاربردی طراحی، پیاده سازی و نگهداری دیتا سنتر با همکاری اداره توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی فارس در شیراز برگزار شد.
در حاشیه این دوره که با حضور بیش از ۶۰ نفر از مدیران و مسئولان فناوری اطلاعات ادارات و ارگانهای استان فارس و شهر شیراز و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس برگزار شد با علی عمادی مدیر همکاریهای برون سازمانی دفتر توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی گفتگو کردیم که در ادامه خواهیم خواند.
آنا: با توجه به جایگاه و نقش اداره کل تولنمند سازی نیروی انسانی، میزان اثرگذاری دورههای درون و برون سازمانی بر توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح فرمایید.
عمادی: یکی از سیاستهای کلان دانشگاه ایجاد بستری برای برگزاری دورههای آموزش درون و برون سازمانی بوده که در حوزه درون سازمانی هدف، تعالی بخشی به نیروها به عنوان یکی از کلیدیترین عناصر سازمان است و در بخش برون سازمانی بهبود درآمدهای غیرشهریهای ناشی از برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت و میان مدت بوده که بر اساس این سیاستها در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی گروههای فنی و فکری و هستههای فکری بسیاری در راستای توسعه کیفی این دورههای درون و برون سازمانی تشکیل شده ودر حال فعالیت هستند.
بر همین منوال یکی از اتفاقات خوب و حسنهای که پدید آمد، ایجاد یک مدل بومی آموزشی مسئله محور در دانشگاه آزاد بود که این مدل با رویکرد بسیار زیبا و کلیدی با تعریف مسئله، سیستم آموزشی را بر اساس مسائل طرح ریزی خواهد کرد.
در این مدل آموزشی مسئله محور، سیستم آموزشی با توجه به تفاوتهای فردی، جغرافیایی، موضوعی و فرهنگی در ابعاد مختلف تفاوتها را پوشش میدهد به عبارت دیگر این مدل آموزش مسئله محور میتواند نوید دهنده تحول در حوزه آموزشهای کوتاه مدت در دانشگاه آزاد باشد که اداره کل توانمندسازی و مهارتهای کاربردی دانشگاه در حال ایجاد بستر فنی برای پوشش این دورههای آموزشی مسئله محور است.
در قالب این متد آموزشی مسئله محور در تلاش هستیم که آموزش در حوزههای درون و برون سازمانی از منظر کیفی، خروجی مناسبی داشته باشند که در گام نخست در حوزههای برون سازمانی به واسطه این مدل جامع آموزشی بومی مسئله محور در دانشگاه آزاد یک قرار داد آموزشی در حال اجرا با وزارت کشور منعقد کردهایم.
آنا: هدف اصلی از برگزاری دوره آموزشی طراحی دیتا سنتر توسط دانشگاه آزاد اسلامی و دورههای مشابه آن در کشور و خصوصا در شیراز چیست؟ و چه نقش تحولی در دانشگاه و سطح شهرها و استانها دارد؟
عمادی: یکی از مهمترین مباحث آموزشی در دنیا بحث دیتا سنترها است که اهمیت بسیاری را در توسعه سازمانها و محیطهای مختلف علمی و غیر علمی داشته و به طبع دانشگاه آزاد هم با توجه به سیاستهایی که دارد در حوزه دیتا سنتر در مسیر بهبود کیفی و کمی این حوزه تلاش دارد تا آگاهی همگانی در ارکان خود و سایر حوزهها داشته باشد؛ به صورتی که این دوره آموزشی در شیراز که جزء دورههای پیشگام در این زمینه بود با این سطح کیفی بالایی که شاهد بودیم با مخاطبانی از درون دانشگاه، برون دانشگاه، نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی با این هدف کلان برگزار شد تا همکاران این حوزه مفاهیم جدید دیتا سنتر را فرابگیرند و به صورت کاربردی در این خصوص کار کنند.
هدف مهمتر دوره آن است که این پیغام را بدهیم که دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه دیتا سنتر پیشگام بوده و در حال فعالیت جدی است تا با برنامهریزی که دارد و این قابلیت خود را اثبات کند؛ زیرا در سطح جامعه این امر یکی از رسالتهای مهم دانشگاه آزاد است.
یکی از کارکردهای مهم این دوره کشف استعدادها در بحث طراحی و نگهداری دیتا سنتر است؛ زیرا به هر حال زنجیره علمی توسعه منابع انسانی در حوزه دیتا سنتر طراحی شده و این چنین دورههایی با بهبود کیفی و کمی منابع انسانی درون دانشگاه، سعی در کشف استعدادها دارد؛ همانطور که با توجه به ارزیابیهایی که در حین آموزش در این دوره انجام شد بعضی از استعدادهایی که میتوانند در راستای تکامل رسالت دانشگاه آزاد در حوزه آیتی و فناوری اطلاعات کمک حال باشند کشف شده و پرورش پیدا کنند که این مسئله یکی از اهداف مهم دوره فعلی بود.
آنا: از آنجا که استان فارس و خصوصا شهر شیراز به عنوان قطب الکترونیک کشور محسوب میشود، آیا برپایی دورههای آموزشی آشنایی با دیتا سنتر میتواند نوید بخش ایجاد قطب طراحی و پیاده سازی دیتا سنتر در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز باشد و چه پیش فرضها و نیاز سنجیهایی برای رسیدن به این نقطه، درنظر دارید؟
عمادی: یکی از سیاستهای سند آمایش دانشگاه ایجاد قطبهای آموزشی با توجه به ظرفیتهای منطقهای و شهری و استانی است، تا ظرفیتهای هر منطقه به صورت متمرکز بر اساس ظرفیتها و فعالیتهای مختلف آموزشی، اجتماعی و فرهنگی را مشخص کند؛ بر همین اساس و از آنجا که شهر شیراز از قدیم الایام به عنوان قطب الکترونیک کشور معروف بوده و صد در صد در این منطقه ظرفیتهای انسان باالقوهای در زمینه فناوری وجود دارد؛ بنابراین این پیش فرض میتواند شهر شیراز و استان فارس را به عنوان قطب آموزشی دیتا سنتر و حوزه فناوری اطلاعات، نیز در کشور مشخص کند.
این دوره کاملا نشان داد که ظرفیتهای انسانی بسیاری در استان فارس و شهر شیراز وجود دارد و میتواند شیراز را به عنوان قطب دیتا سنتر در دانشگاه آزاد اسلامی مشخص کند که خروجیهای این دوره بازگو کننده همین مسئله خواهد بود.
ایجاد مراکز تخصصی و مدارس مهارتی تخصصی در حوزه دیتا سنتر و فناوری اطلاعات و آی تی میتواند کمک بسیاری کند تا بستر آموزشی در این باره ایجاد بشود و با توجه به توان مدیریتی بسیار بالای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس که کیفیت بالای این دوره آموزشی و مخاطب شناسی با دقت بسیاری در این دوره از سوی این دانشگاه انجام شده بود نشان دهنده آن است که ظرفیت مدیریتی برای ایجاد قطب آموزشی قوی در این حوزه کاملاً درک شده و وجود دارد.
امیدواریم این آموزشها مستمر، کاربردی و همراه با رویکردهای حل مسئله بوده و بر رفع نیازهای دانشگاه آزاد و نیازهای ملی متمرکز باشد، حتی در نگاه تعالی بخش این دورههای آموزش دیتا سنتر و آیتی در استان فارس بتواند به عنوان الگو به صادرات علم در این باره در سطح منطقه و سطوح بینالمللی منجر شود.
انتهای پیام/