دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مسعود آب‌پرور در گفت‌وگو با آنا:

فراوانی آموزشگاه‌های سینمایی یک تهدید است/ نگاه به سینما با سیاست یک بام و دو هواست

فراوانی آموزشگاه‌های سینمایی یک تهدید است  نگاه به سینما با سیاست یک بام و دو هواست
کارگردان و نویسنده باسابقه کشورمان گفت: یکی از آسیب‌هایی که آموزشگاه‌های سینمایی امروز را تهدید می‌کند، پرشمار شدن آنهاست، اتفاقی که باعث می‌شود پایه‌های علمی و عملی موجود در این آموزشگاه‌ها مورد شک و ظن قرار بگیرد.
کد خبر : 880766

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها موزه سینمای ایران میزبان برگزاری جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی است، رویدادی که برای بسیاری از دوستداران هنر هفتم و جوانان و نوجوانانی که آرزوی ورود به این عرصه را دارند، رویداد بسیار باارزشی است و تعداد زیادی از چهره‌های به نام سینمای ایران با حضور در آن، به ارزش و اعتبارش افزوده‌اند. 

امسال دومین دوره این جشنواره در حال برگزاری است و تعداد زیادی از فیلمسازان، بازیگران، تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران سینمای ایران با حضور در آن و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و گفت‌وگو با افراد شرکت‌کننده در آن، انگیزه زیادی را به نیروهای جدیدی که در تلاش برای ورود به سینما هستند تزریق کردند. یکی از این چهره‌ها مسعود آب‌پرور است، فیلمساز مطرح کشورمان که در کارنامه هنری‌اش آثار محبوب و خوش ساختی وجود دارد. به بهانه برگزاری این رویداد گفت‌وگویی با این فیلمساز باسابقه انجام دادیم.

آب‌پرور در ابتدای سخنانش در پاسخ به این پرسش خبرنگار آنا که آیا آموزشگاه‌های سینمایی می‌توانند ورودی خوبی برای فیلمسازان و بازیگران جوان به عرصه هنر هفتم باشند؟ گفت: وقتی سابقه و پرونده خیلی از بازیگران نامدار امروز سینمای ایران را بررسی می‌کنید، می‌بینید که سرمنشا اکثر آن‌ها به یکی از آموزشگاه‌های معتبر در گذشته می‌رسد. پس این مسئله ثابت شده است که آموزشگاه‌ها می‌توانند خروجی‌های خوبی داشته باشند، مدرک و سند این ادعا هم هنرمندان بزرگی هستند که امروز در عرصه بازیگری و حتی کارگردانی در سینمای ایران مشغول به کار هستند.

وی دررابطه با آفت‌های موجود در عملکرد آموزشگاه‌های سینمایی نیز گفت: شاید یکی از آسیب‌هایی که امروز آموزشگاه‌های سینمایی را تهدید می‌کند، فراوانی و تعداد زیاد  آنهاست؛ اتفاقی که باعث می‌شود پایه‌های علمی و عملی موجود در این آموزشگاه‌ها مورد شک و ظن قرار بگیرد.

این کارگردان سینما درخصوص ارتباط بدنه فیلمسازان حرفه‌ای ما با آموزشگاه‌های سینمایی هم اظهار کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم، فیلمساز‌های مطرح، دستیاران خود یا گروه‌هایی را به آموزشگاه‌های سینمایی گسیل می‌کنند تا با کشف استعداد‌های جوان، از آن‌ها در آثارشان استفاده کنند. قاعدتاً این کار برای نقش‌های کوچک است، ولی گاهی اوقات بعضی از فیلمسازان که خود با آموزشگاه‌ها در ارتباط کاری هستند، بازیگران نقش اصلی آثارشان را از دل هنرجویان انتخاب می‌کنند که خیلی از این انتخاب‌ها هم موفقیت‌آمیز بوده است. این مسئله باعث می‌شود ما در آینده سینما شاهد چهره‌های جوان، جدید، شاداب، پرنشاط و به‌روز باشیم.

این کارگردان پیشکسوت سینما درخصوص آینده هنر هفتم در کشورمان نیز گفت: با وجود این جوانان خوشفکر و درجه یکی که در رویدادهایی مثل جشنواره آموزشگاه‌های سینمایی می‌بینم، آینده سینما را خیلی خوب پیش‌بینی می‌کنم و به این گروه‌های تازه نفس و جوان خوشبین هستم.

دخالت در اکران آثار سینمایی

در بخشی از این گفت‌وگو با مسعود آب‌پرور گریزی هم به شرایط اکران این روزهای سینما و حضور پررنگ آثار کمدی در گیشه و اعتراضات به مدل اکران آثار زدیم، او در رابطه با اتفاقات اخیر اکران عنوان کرد: من با این حجم از دخالت در امر اکران مخالفم. بعضی اوقات زمانی که ما می‌خواهیم دخالت کنیم می‌گوییم کار فرهنگی است، اهمیت دارد و نظرمان را اعمال می‌کنیم، در اینجا آثار هنری و فرهنگی مهم می‌شوند. ولی در سایر زمینه‌ها می‌بینیم که امر فرهنگ و هنر و به طور خاص سینما و تئاتر اصلا اهمیتی ندارد. این یک بام و دو هوا اصلا قابل درک نیست و به نظرم مناسبات نمایش آثار باید به سازندگان، پردازندگان و نمایش دهندگان فیلم‌ها مربوط باشد.

وی افزود: اگر ما می‌خواهیم در ارتباط با فیلم‌های کمدی که به نظر میاد کثرت‌شان آزاردهنده شده نظارتی داشته باشیم، باید تعادلی در تصویب، تایید و تولید آثار سینمایی در ژانر‌های مختلف داشته باشیم. یعنی در ابتدای ورودی باید فکر این روز‌ها باشیم، نه اینکه بعد از تولید مانع اکران شویم یا آثاری که هنوز سقف فروش دارند را پایین بکشیم. این به نظرم سیاست یک بام و دو هوا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته