دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم؛

جایزه ترویج علم ایران به «موزه صلح تهران» اهدا شد

جایزه ترویج علم ایران به «موزه صلح تهران» اهدا شد
25 آبان ماه بعد از یک هفته فعالیت‌ و نشست‌های انجمن ترویج علم، در سالن ایوان شمس برگزیده‌های بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم معرفی شدند.
کد خبر : 879449

به گزارش خبرنگار پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تالار ایوان شمس امروز ۲۵ آبان ماه میزبان مروجان علم کشور بود، مروجان علم در غروبی پاییزی دور هم جمع شده‌اند تا به معرفی برگزیده‌های دوازدهمین دوره جایزه ترویج علم بپردازند.  

اختتامیه دوازدهمین رویداد هفته ترویج علم ایران با تلاوت آیات نورانی قرآن آغاز شد. معرفی انجمن ترویج علم ایران و شاهنامه خوانی از دیگر بخش‌های آغازین این برنامه بود.

سیاوش صفاریان‌پور اجرای برنامه را بر عهده داشت، تالار شمس پر از چهره بزرگانی بود که سال‌هاست در عرصه ترویج علم فعالیت دارند.

* علم نمی‌تواند به تنهایی صلح‌آفرین باشد

در ابتدای بخش اهدای جوایز بهاره صفوی بیانیه هیئت داوران انجمن ترویج علم را قرائت کرد، او با یادآوری وضعیت غزه گفت: علم هم نمی‌تواند به تنهایی صلح‌آفرین باشد. جنگ در غزه نه فقط ارزش‌های انسانی بلکه علم را نیز به چالش کشیده است.

جایزه ترویج علم ایران به «موزه صلح تهران» اهدا شد

در ادامه سیاوش صفاریان پور گفت: ده سال منتظر بودم که چنین جایزه‌ای را دریافت کنم، و دریافت این جایزه بسیار امید بخش و مهم است.

جایزه تلاش پایدار در عرصه ترویج علم را به شهرداد میرزایی تقدیم شد.

جایزه ترویج علم ایران به «موزه صلح تهران» اهدا شد

* ایران گرگین برگزیده جایزه توران میرهادی شد

در ادامه جایزه توران میرهادی (بخش ادبیات کودک و نوجوان) توسط نوش آفرین انصاری به مروج برگزیده اهدا خواهد شد.

سیده توران میرهادی از چهره‌های شاخص ادبیات کودک بود که دهه‌ها در این عرصه فعالیت داشت و نام نیکی از خود بر جای گذاشته است. اهمیت دادن به جایگاه کودکان در بحث آموزش کودک، یکی از بزرگ‌ترین رویکرد‌هایی بود که توسط خانم میرهادی دنبال شد.

در ویدئویی که به همین مناسب آماده شده بود، خانم میرهادی از قول مادرش می‌گفت: «غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کنید».

خانم ایران گرگین برگزیده جایزه توران میرهادی شد، خانم گرگین از قول خانم میرهادی گفت: صلح را باید در دنیای کودکی یافت.

جایزه ترویج علم ایران به «موزه صلح تهران» اهدا شد

در ادامه برنامه معصومه میرحسینی انارک تندیس و لوح سپاس در بخش تلاش خلاقانه در ترویج علم را دریافت کرد.

میرحسینی گفت: افتخار می‌کنم که خانم میرهادی استاد ما بود، همواره خوشحالم که دنباله رو ایشان هستم. ز گهواره تا گور دانش بجوی را سر لوحه کارم قرار داده‌ام.

در ادامه صفاریان‌پور درباره خانم میرحسینی گفت: بسیاری از کسانی که علاقه‌مند به نجوم شده‌اند به واسطه فعالیت‌های میرحسنی بوده است.

جایزه ترویج علم ایران به «موزه صلح تهران» اهدا شد

* احمد کریمی جایزه محیط زیست دریافت کرد

تندیس لوح سپاس در بخش تلاش خلاقانه در ترویج علم به احمد کریمی اهدا شد. کریمی در ترویج علم نجوم و زمین شناسی فعالیت‌های بسیاری داشته است. کریمی جایزه‌اش را از نوش‌آفرین انصاری دریافت کرد.  

کریمی گفت: با من سفر کنید تا با شور از زمین و آسمان به شما بگویم و زیبایی‌های طبیعت را نشانتان دهم.

جایزه ترویج علم ایران به «موزه صلح تهران» اهدا شد

* نیکجو جایزه مجنونیان را گرفت

پویان نیکجو برگزیده بعدی برنامه ترویج علم ایران در بخش محیط زیست بود. جایزه بزرگداشت هنریک مجنونیان (جایزه محیط زیست) به پویان نیکجو اهدا شد.

در ادامه ذوالفقار دانشی جایزه بخش رسانه ترویج علم را دریافت کرد. جایزه بسیار مهمی که بر نقش رسانه در ترویج علم تاکید دارد.

جایزه ترویج علم ایران به «موزه صلح تهران» اهدا شد

دانشی گفت: افتخار خیلی بزرگی است که این جایزه را از دست حرفه‌ای‌های ترویج علم دریافت کنم. این جایزه ارزش مضاعف دارد چرا که داوران و نفراتی که اکنون روی سن هستند همه عاشقان ترویج علم هستند.

* دانشی: جهالت مدرن در حال گسترش است

وی افزود: جهالت مدرن در حال گسترش است و نیاز داریم که در عرصه ترویج علم نسل جدید را کنارمان داشته باشیم.

در ادامه محیط طباطبایی به عنوان داور بخش «نهاد سازی» در عرصه ترویج علم گفت: موزه‌ها مروج علم و ترویج‌گر آگاهی و دانش هستند.  

* «موزه صلح تهران» جایزه بخش نهاد و سازمان‌ها را دریافت کرد

تندیس این بخش به موزه صلح تهران اهدا شد، جایزه به مدیر موزه در بخش نهاد‌ها و سازمان‌های مروج علم. مدیر موزه گفت: روی ویلچر نشستم تا مردم سرزمینم روی پا بیایستند.

این جایزه از طرف تقی‌پور مدیر موزه صلح تهران به چهار جانباز شیمیایی تقدیم شد.

تندیس و لوح سپاس در بخش معلمان مناطق محروم( بزرگداشت محمد بهمن بیگی) به مراد حاصل پشنگه اهدا شد. دختر حاصل پشنگه به نمایندگی از پدر این جایزه را دریافت کرد و گفت: شاید زندگی شعر پدرم بود. نماینده پدری هستم که بیست سال است در ایل معلمی می‌کند و هزاران هزار نفر را پرورش داده است. کتاب سختی های پدر در ایل در دست انتشار است. تا حدودی خود و خواهرانم تلاش کرده‌ایم مسیر پدر را ادامه دهیم.

* علی دهباشی جایزه ترویج علم گرفت

 تندیس و لوح افتخار این بخش به علی دهباشی اهدا شد. محیط طباطبایی به نمایندگی از علی دهباشی این جایزه را دریافت کرد.

طباطبایی گفت: ما در بین مروجان علم هستیم، علی دهباشی در مجله و شب‌های بخارا، بسیاری از بزرگان و مروجان کهکشان فرهنگی ایران را معرفی کرد و آن‌ها را از تاریکی و مظلومیت خارج کرد.

جایزه ترویج علم ایران به «موزه صلح تهران» اهدا شد

حسن نمک دوست درباره علی دهباشی گفت: دهباشی بیش از سی سال با مجلاتی چون کلک و بخارا جامعه را با چهره‌های درخشان علم، اندیشه و فرهنگ ایران آشنا کرد، یک تلاش پرومته وار، چرا که ایشان سال‌هاست در کنار این تلاش‌ها با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند.

در ادامه سیاوش صفاریان‌پور مجری برنامه با نقد وضعیت رسانه‌های کشور در بحث ترویج علم به سراغ آخرین بخش جایزه و تقدیر ویژه رفت.

بهرام رادان بازیگر شناخته شده کشورمان، لوح سپاس برای مستند علمی «کاپیتان من» را دریافت کرد.

جایزه ترویج علم ایران به «موزه صلح تهران» اهدا شد

 

این جایزه هر ساله توسط انجمن ترویج علم ایران به مروجان علم اهدا می‌شود؛ انجمن ترویج علم موسسه‌ای غیر انتفاعی است که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ با هدف فعالیت در زمینه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی آغاز به کار کرده است. ساختار انجمن  مشتمل بر مجمع عمومی، هیئت مدیره و بازرس است که هر سه سال یک بار توسط اعضا شرکت کننده در جلسه مجمع عمومی سالیانه انتخاب می‌شوند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته