استفاده از فناوری اطلاعات برای خدمت به شهروندان در دولت الکترونیک
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفتمین همایش پیشرفتهای معماری سازمانی ایران امروز با حضور محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دو سال اخیر فعالیتهای بسیار خوبی در جهت دیجیتال کردن فعالیتهای سازمانی صورت گرفته است و افق روشنی در این راه داریم ادامه داد: این همایشها فرصت مغتنمی است تا زحماتی که در مجموعه به کارکیری فعالیتهای معماری سازمانی در دولت انجام میشود را گزارش دهیم.
در این همایش معاون وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در مورد رویکردهای منطبق بر اصول معماری سازمانی در استقرار رویکرد پلتفرمی دولت سخنرانی کرد و گفت: خدماتی که قابلیت الکترونیکی شدن دارد مطابق مصوبات قانونی به دو طریق صورت میگیرد. یک، شروع درخواست از خدمت گیرنده بدون نیاز به زنجیرههای دیگر و مستقیماً درخواست بهصورت خودکار اتفاق می افتد و دوم مبتنی بر استحقاق گیرنده خدمات داده شود مثلا با به دنیا آمدن نوزاد اطلاعات به صورت برخط وارد سامانه شود و شناسنامه به درب خانه گیرنده فرستاده شود که نوع دوم هوشمند سازی است.
وی ادامه داد: حوزه دولت هوشمند مبتنی بر رویکرد سکوی پلتفرم است که بهعنوان یک ایده در سازمان فناوری اطلاعات برای حرکت به سمت ایجاد خدمت برای مردم مبتنی بر هوشمند سازی دولت وجود داشت که در ابعاد مختلفی به آن پرداخته شد.
خوانساری ادامه داد: دولت الکترونیک از فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات به شهروندان استفاده میکند و در دولت دیجیتال از فناوری اطلاعات ایجاد بهینهسازی و تحول در خدمات دولت و درنهایت هوشمندسازی از قابلیتهای فناوریاطلاعات برای ایجاد نوآوری یکپارچهسازی و سادهسازی ارتباطات خدمات به شکل هوشمند استفاده کند.
خوانساری گفت: سیاست حریم خصوصی و حفاظت از امنیت داده برای محافظت از دادههای مردم در دستگاههای متولی از وظایف اصلی سازمان فناوری در عصر دیجیتال است.
معاون وزیر ارتباطات در ادامه این همایش از فعالیتهایی که وزارت ارتباطات بهویژه سازمان فناوری در جهت الکترونیکی کردن خدمات دولت و دولت هوشمند انجام دادند توضیحات مفصلی ارائه کرد.
انتهای پیام/