دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1402 - 13:28
رئیس دانشگاه آزاد هرمزگان:

ساختار جدید شهر‌ها با معماری اصیل اسلامی ایرانی همخوانی داشته باشد

ساختار جدید شهر‌ها با معماری اصیل اسلامی ایرانی همخوانی داشته باشد
محمدحسین رنجبر گفت: معماری اصیل اسلامی و ایرانی از شاهکار‌های بزرگ هنری است و باید ساختار جدید شهر‌ها با این نوع معماری همخوانی داشته باشد.
کد خبر : 878544

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین رنجبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در همایش معماری «بندر لافت در آینه زمان» که در دانشگاه آزاد بندرعباس برگزار شد، معماری اصیل اسلامی و ایرانی را از شاهکار‌های بزرگ هنری خواند و اظهار کرد: معماری مدرن امروز بدون توجه به اصالت، فرهنگ و سنت مانند درخت بی‌ریشه‌ای است که هیچ اصالت یا وابستگی فرهنگی به آن منطقه ندارد؛ اما باید ساختار جدید شهر‌ها با معماری اصیل اسلامی ـ ایرانی همخوانی داشته باشد.

وی از متخصصان، استادان و دانشجویان معماری خواست تا در ساخت‌وسازها، توجه به معماری اسلامی و ایرانی را به‌عنوان نماد هنری و فرهنگی فراموش نکنند و با توجه به اقلیم، فرهنگ و سنت هر منطقه در بزرگنمایی آثار برجسته معماری همت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به قدمت تاریخی بندرهای تاریخی لافت و بندرکنگ و سازه‌های معماری بسیار پیشرفته با بادگیر‌های بی‌نظیر افزود: بدون شک بندر لافت یک بندر بی‌نظیر و بی‌مانند است که عدم توجه به آن موجب تخریب این بندر تاریخی شده و می‌رود تا معماری‌های مدرن بی‌هویت، خود را جایگزین این معماری اصیل و زیبا کند.

رنجبر بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین منابع مالی در جهان، صنعت توریسم و جذب گردشگر است که از این مهم غافل مانده‌ایم و همین بی‌اعتنایی موجب تخریب و از بین رفتن بافت‌های تاریخی شهر‌ها و اماکن زیبای گردشگری شده که باید مورد بازبینی و توجه مجدد قرار گیرد. بادگیر‌های زیبا و منحصربه‌فرد بندر لافت به همراه چیدمان معماری شهر در کنار چشم‌انداز جنگل و دریا، همه زیبایی‌ها و مواهب الهی را یکجا در خود جای داده و اگر به‌عنوان منبع بزرگ گردشگری مورد توجه قرار گیرد می‌تواند در حوزه گردشگری درآمد و رونق فراوانی را عاید این منطقه کند.

مطالعه مدل مدیریت شهری باید مختص همان شهر اجرا شود

شهردار بندر تاریخی لافت نیز با اشاره به بافت تاریخی و چیدمان معماری شهری این منطقه گفت: هر شهری پیامی مخصوص خود دارد این پیام‌ها حامل فرکانس‌هایی بوده که توسط مردم آن منطقه ک بهتر و بیشتر قابل جذب و درک هستند؛ زیرا هر شهری علاوه بر چیدمان معماری شهری از جنبه‌های مختلف روانشناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی نیز با سایر جا‌ها متفاوت است و این تفاوت‌ها می‌تواند زیبا و موجبات ترسیم نگاهی جدید را فراهم سازد.

محمد آتشین‌ماه بیان کرد: مطالعه مدل مدیریت شهری باید مختص همان شهر پیاده‌سازی و اجرا شود ازجمله فضای سبز مراکز درمانی، ورزشگاه‌ها، مراکز تفریحی، مراکز خرید و ... باید بر اساس فرهنگ و هویت شهری شکل بگیرد.

وی با بیان توجه به منظر و مدل‌های مختلف معماری اضافه کرد: در معماری توجه به مدل‌های پیاده شده هر منطقه با هم کاملاً متفاوت است؛ به عنوان نمونه مدل شهری بندر لافت با بندر کنگ متفاوت بوده همان‌گونه که شیراز با اصفهان متفاوت است این مهم می‌تواند منشأ فکری، فرهنگی و سنتی داشته باشد که با توجه به اقلیم هر منطقه شکل گرفته و تا امروز نیز ماندگار شده است.

شهردار بندر لافت با بیان اینکه در این شهر ۹۹ بادگیر وجود دارد که هیچ کدام شبیه هم نیستند و این یکی از مشخصه‌های شاخص بندر تاریخی لافت و تفاوت در نوع معماری است، ادامه داد: هوشمندی شامل مدیریت در انرژی آب، انرژی باد و مدیریت شهرسازی می‌شود که همه این شاخصه‌ها با توجه به معماری منحصربه‌فرد در معماری سنتی آن به اوج خود رسیده است.

آتشین‌ماه مطرح کرد: برای شناساندن و شناخت بهتر این بندر تاریخی در آینده نزدیک برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌ایم که برنامه «شب لافت» در دی‌ماه امسال، یکی از آن برنامه‌های جذاب خواهد بود که نیاز است تا مشارکت صاحب‌نظران، استادان دانشگاه و متخصصان این حوزه را در آن داشته باشیم.

 بندر لافت نیاز به نگهداری و بازسازی دارد

امام جمعه اهل سنت بندر لافت نیز با اشاره به معماری ویژه و منحصربه‌فرد این منطقه عنوان کرد: فردی که از شهر دیگر یا جغرافیای دیگر به شهر دیگری سفر کند یا بدون شناخت مسئولیت‌ترمیم و بازسازی آن شهر را به عهده بگیرد بدون شک نمی‌تواند آن شهر را بسازد؛ زیرا آگاهی از فرهنگ بومی منطقه در کنار نوع نگاه معماران بومی به بوم‌شناسی منطقه برای شخص جدید غیرقابل درک است و این مهم نشان می‌دهد که برای ساخت یک مجموعه باید از معماران محلی آن منطقه بهره گرفته شود.

سیداحمد پوازی با بیان چند مورد درباره معماری سنتی افزود: در بندر تاریخی لافت موج‌شکن‌های طبیعی وجود دارد که به شکلی پناهگاه لنج‌ها و قایق‌ها به شمار می‌رود و باد‌هایی که از دریا به سوی این منطقه حرکت می‌کنند در برخورد با این موج‌شکن‌ها به جنگل‌های طبیعی حرا می‌رسند بعد از فیلتر شدن هوا وارد بادگیر ساختمان‌ها می‌شوند و در مطبوع سازی هوا تأثیر به سزایی دارند که این شاخصه شاید در ذهن معماران غیربومی خطور نمی‌کند.

وی تأکید کرد: فردی که در مرکز ایران یا سایر شهر‌ها تحصیلات معماری کرده؛ اگر متخصص شهرسازی هم باشد نمی‌تواند کار اجرایی در لافت انجام دهد؛ زیرا با معماری بندر لافت بیگانه است نیاز‌ها و اولویت این شهر را خوب نمی‌شناسد و در عمل نیز نمی‌تواند ایده‌های قابل قبول برای معماری این منطقه ارائه کند.

امام جمعه اهل سنت بندر لافت با تأکید بر اینکه، این شهر نیاز به نگهداری و بازسازی دارد، بیان کرد: معماران جوان و بومی منطقه باید با فراگیری علوم نوین معماری با الهام از معماری سنتی و بومی منطقه، که از نزدیک بین مردم بوده‌اند و آنجا زندگی کرده‌اند و اصطلاحاً با رنگ، بو و محتوای این منطقه آشنایی دارند یا باد‌های شمال، کوش، نعشی و باد موافق و مخالف در این منطقه را خوبی می‌شناسند، بهتر می‌توانند در اجرای معماری منطقه نقش بازی کنند.

توسعه آفرینی منطقه با الهام از معماری سنتی و اسلامی ـ ایرانی

شهردار سابق بندر تاریخی کنگ و مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم نیز با تأکید بر اینکه همه امورات شهرسازی هر شهری مطابق با نیاز‌های آن شهر مطالعه و اجرا می‌شود، گفت: ارائه طرح ویژه با نگاه متفاوت با الهام از معماری سنتی و اسلامی ـ ایرانی می‌تواند در حرکت توسعه آفرینی منطقه نقش مهمی ایفا کند.

ایوب زارعی با بیان اینکه تشریک‌مساعی، مشورت گیری و تشکیل کارگروه‌های فنی و مهندس در کنار یک تیم معماری با بهره‌گیری ازنظر مشورتی معماران سنتی و شناخت برخی مکانیزم‌های معماری سنتی و پیدا کردن جواب سؤالات ابهام‌برانگیز در حوزه معماری سنتی می‌تواند به ما در نقش‌آفرینی معماری مدرن کمک کند، یادآور شد: ادغام معماری سنتی و معماری مدرن بدون شک می‌تواند دروازه‌های روشنی را به روی توسعه شهری و روستایی بگشاید که این مهم باید به خوبی مدنظر قرار گیرد.

به گزارش آنا، این همایش با بحث و بررسی در محور سؤالات مطرح‌شده ادامه یافت و مقرر شد تا این‌گونه همایش‌ها به‌طور مستمر و با الهام از دانش روز و جدید معماری در کنار معماران سنتی و استفاده از تجربیات آنان دنبال و پیگیری شود و مستندات به شکل یک دایره المعارف مکتوب جمع‌آوری و مجلد شده در اختیاران دیگران نیز قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته