راهاندازی سامانههای ملی منوط به مجوز وزارت ارتباطات شد
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جلسه علنی روز یکشنبه (۱۴ آبان) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و بندهای (ت)، (ث)، (ج) و (چ) ماده (۱۰۷) لایحه برنامه که پیشازاین مراعا مانده بود، به تصویب نمایندگان رسید.
بر اساس بند (ت) که به تصویب رسید، نسبت به طراحی و راهبری سامانههای مشترک، در ستاد وزارتخانهها و مؤسسات دولتی مستقل و حذف سامانههای موازی در چهارچوب برنامه تحول رقومی (دیجیتال) خود، اقدام نموده و آن را به مرحله اجرا درآورند.
تبصره- بهمنظور پرهیز از موازی کاری و صرفهجویی در هزینههای دولت، در طول سالهای اجرای برنامه، راهاندازی هرگونه سامانه جدید با گستره ملی فرا بخشی صرفاً پس از کسب مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکانپذیر است. وزارت مزبور مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ وصول درخواست، نسبت بهضرورت راهاندازی و عدم موازی کاری آنها تعیین تکلیف نموده و نتیجه را ابلاغ نماید. دستگاههای اجرائی مکلف به همکاری و اجرای مفاد این ابلاغ هستند.
پیش از رأیگیری محمدحسین فرهنگی در مخالفت با بند (ت) ماده (۱۰۷) لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: در طول برنامه تأکید شده که ایجاد سامانه باوجود مجوز امکانپذیر است. اما اینکه اگر یک مجموعه و دستگاهی بخواهد برای هر کار جزئی مجوز بگیرند، افراطی است و ضرورتی برای این اقدامات وجود ندارد و گرفتاریهایی برای دستگاهها ایجاد میکند.
مصطفی طاهری در موافقت با بند (ت) گفت: این موضوع به سامانههایی اشاره دارد که ملی و فرا بخشی است و اگر مدیریت یک سازمان نیاز به انجام مجوز داخلی داشته باشد نیاز به مجوز نیست. البته باید در متن به رعایت قانون دادها تأکید شود.
بر اساس بند (ث) که به تصویب نمایندگان رسید، اقدامات لازم را برای توسعه دولت هوشمند بهمنظور ارتقای شاخصهای ملی و بینالمللی ازجمله شاخص بینالمللی توسعه دولت الکترونیک اجرا نمایند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است ظرف سه ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون، دستورالعمل و ضوابط مربوط را تهیه و ابلاغ کند.
طبق بند (ج) که تصویب شد نیز خدمات خود را تا پایان سال اول اجرای برنامه بهصورت برخط و امن ارائه نموده و حداقل سالانه ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی خود را برای کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی بالای هجده سال از طریق «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» بهصورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری و دخالت عامل انسانی اخذ مدارک و مستندات بهصورت دستی ارائه کنند.
آییننامه اجرائی این بند مشتمل بر مصادیق خدمات و نحوه هوشمند سازی و بهینهسازی فرایندهای مربوط ظرف سه ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه میشود و به تصویب هیئتوزیران میرسد.
تبصره- سازمان ثبتاحوال کشور مکلف است نسبت به راهاندازی پایگاه ملی هویت اشخاص حقیقی و حقوقی با امکان شناسایی روابط سببی و نسبی اشخاص حقیقی و شناسایی خانوار اقدام نماید. این سازمان مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف یک سال پس از لازمالاجرا شدن این قانون، نسبت به ارائه خدمت احراز هویت در ارائه خدمات الکترونیکی به کلیه بخشهای دولتی و خصوصی اقدام کند.
بند (چ) نیز به تصویب نمایندگان رسید که بر اساس آن کلیه دستگاههای اجرائی متولی پایگاههای اطلاعاتی پایه، موضوع قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی، مکلفاند حداکثر تا پایان سال اول برنامه، پایگاه اطلاعات خود را تکمیل نمایند. از ابتدای سال دوم برنامه، تبادل داده و اطلاعات و هرگونه پاسخگویی به استعلامهای موردنیاز سایر دستگاههای اجرائی و کسبوکارها را بر اساس قانون داده و اطلاعات ملی بهصورت کاملاً آنی و برخط انجام دهند. کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیک، گزارش تحقق این بند را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
انتهای پیام/