برگزاری همایش روشنگرانه پیرامون عرفانهای نوظهور
به گزارش خبرنگار پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ نیایش و نیاز انسان به پرستش، تاریخی به درازای تاریخ تمدن انسانی دارد. این نیاز به اندازهای در آدمی دیرپاست که رد آن را در اقوام پریمیتیو( بدوی) هم میتوان یافت.
با وقوع رنسانس و بعد تر حرکت بسوی دین ستیزی در جوامع غربی و سپس شرقی مدتی این نیاز ریشهای انسان سرکوب و به حاشیه رفت. اما از آن جایی که این نیاز در انسان فطری و زدودن آن ناممکن است، کم کم پدیدههایی بنام عرفانهای تازه یا نوظهور در غرب و شرق رخ نمایند.
این عرفانهای نوظهور بشکل کلی در چند بنیان شباهت دارند: کهنه خواندند ادیان ابراهیمی، فقه گریزی و شریعت زدایی،هماهنگ کردن خود با مدهای روز. این عرفانها تلاش میکنند با کنار گذاشتن نقش دین در زندگی از یک سو و گذر از فقاهت و شریعت از دگر سو، آیئنهایی را بسازند که بی نیاز از عبادت، رعایت حلال و حرام و تکلیف محوری، به مریدهایشان حس خوشایند اما در واقع خلسه آور منتقل کنند تا آدمی گمان کند که میتواند هر کاری که دوست میدارد انجام دهد و همزمان نیازش به معنویت را هم برطرف کند.
متاسفانه در سالهای اخیر پای این گونه عرفانهای دروغین به جوامع اسلامی و کشورمان هم گشوده شده است. در همین راستا جوامع علمی چه دانشگاهی و چه حوزوی به پژوهش در شناسایی و آسیب شناسیها آن ها میپردازند تا بتوانند با با برگزاری همایش و نشر یافتههایشان جامعه را با آسیبها و خطرات این جریانات آشنا کنند. از این رو دومین همایش معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبت سنجی روز دوشنبه، 15 آبان، 1402 توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشکده اخلاق و معنویت ر شهر قم برگزار میشود.
*محورهای همایش
مفهوم شناسی معنویت در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
جاذبههای معنوی در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
راهکارهای تحول معنوی در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
شخصیتها و معلمان معنویت در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
روششناسی مقایسه معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی آینده انسان و جهان (آخرالزمان و موعود باوری) در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
پدیدهها و تواناییهای فرا طبیعی و فرا علمی در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
سبک زندگی معنوی (زندگی شرعی، حیات طیبه، آداب و مناسک) در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
روشهای هدایتگری (روش تبلیغ، عضو گیری، تعامل رهبر با اعضاء و...) در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
مبانی (خداشناسی، انسان شناختی، هستی شناختی، معرفتی شناختی و غایت شناختی) در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
کارکردهای فردی (آرامش، شادی، سلامت، شکوفایی فردی، برکت در زندگی و...) در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
کارکردهای اجتماعی (نوع دوستی، ایثار، عدالت خواهی و ظلم ستیزی، صلح جویی، مسئولیت پذیری، انضباط اجتماعی) در معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی
انتهای پیام/